Inn i stormen!


Flammende monster…

Til
tider kan det storme ganske så kraftig i rundt oss og føre til både kaos og store ødeleggelser. Dessverre skjer dette ganske så ofte, spesielt om du bor i midtre deler av USA, så kan du oppleve værfenomener som får oss til å føle oss som små maur. Da tenker jeg spesielt på kraftige tornadoer. Hittil i år har tornadoer ødelagt for mange, mange titalls millioner og flere ødeleggelser kommer det til å bli. Det verste med disse tornadoene er at de plutselig dukker opp som lyn i fra klar himmel og ødelegger alt som kommer i veien. 

Jeg skal ærlig innrømme å si at jeg synes tornadoer ser ufattelig spennende ut og har en drøm om å kunne dra til USA og oppleve å være en stormjeger. Å si at jeg ikke har respekt for været er som å banne i kirken. Selvsagt har jeg respekt for værfenomener som kan gjøre stor skade. Bare uvær som kraftig torden, lyn og mye nedbør har jeg respekt for, men føler også en viss spenning når dette inntreffer om det er her jeg bor eller i andre deler av verden. Jeg har alltid latt meg fascinere av været.


Tror nok jeg hadde sett like skremt ut om jeg var midt i øyet av en tornado som denne kisen er…

Den
12. september i år kommer en film som jeg gleder meg stort til. Filmen har fått tittelen “Into the Storm” og handler om en gjeng high school-studenter som bestemmer seg for å dokumentere hendelsene og ettervirkningene av en kraftig og ødeleggende storm. Det de får oppleve er både skremmende og tankevekkende. En tornado kan gjøre stor skade og føre til kaos i lang tid i etterkant av uværet. Mange i midtre deler av USA har mistet alt de har hatt under tornadosesongen. Filmen gir oss en pekepinn på hva en slik tornado kan gjøre selv om filmen selvsagt er overdrevet en god del. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er spent på filmen og spesielt filmeffektene.

Tidligere denne uken har folk i Sør-Norge fått kjent litt på kroppen når været slår på stortromma. For det første kunne man oppleve flere store og kraftige skypumper ute på kysten ved Arendal. Selv om man kommer opp i en slik skypumpe, så kan det være katastrofalt nok, men disse er blåbær å regne i forhold til tornadoene i USA. I går opplevde blant Oslo at himmelen åpnet seg og regnet fosset ned. Mellom 30-40 millimeter enkelte steder førte til oversvømmelser og store problemer for blant annet trafikken. Om nedbøren hadde kommet som snø, ville det blitt mellom 30-40cm og det på et par timer i går ettermiddag. Faktisk haglet det så mye at det la hvitt flere steder. Det så faktisk ut som vinter og hvor det ble glatt på veiene.


En skypumpe som vi i Norge kan oppleve blir ganske så liten om man sammenligner med slike tornadoer…

Været
i Norge er på langt nær så vilt som mange andre steder i verden, men vi skal alle ha respekt for været og vite våre begrensninger. Været er innholdsrikt og unikt på mange måter, men også skummelt og utfordrende.

12. september gleder jeg meg til Into the Storm og ser frem til en film som gir oss en føling med hvordan innbyggere i midtre deler av USA opplever tornadosesongen. Gleder du deg til filmen og har du respekt for været? Har du opplevd spesielle værfenomener?

#stormchaser #tornado #skypumper #værogvind #værfenomener #været #storm #blogg #blog #movie #film #intothestorm #sfnorge #warnerbrospicture #torden #lyn #vind #ødeleggelser #norge #usa   

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Inn i stormen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top