Svikter du dine mindreårige barn med å la de spille supervoldelige spill?

“Til dere som tillater deres mindreårige barn å spille voldelige spill; har dere noensinne vært i en konfliktsone så dere dere kan forklare begrepet krig? Ser dere den normaliserte volden som et problem?” Dette skriver den svenske journalisten Carl-Magnus Helgegren i et innlegg på svt.se. For i dag spiller barn helt ned i 7 til 8 års alderen voldelige spill som Battlefield 4, Grand Theft Auto V, Call of Duty: Ghost. Selv er jeg i mot dette og sammen med journalisten spør jeg meg selv om barna virkelig har godt av dette. Er disse spillene laget for “unge” barn eller er disse beregnet for en eldre målgruppe? Er det greit at barna skal få oppleve hvordan krigen er, for i dagens spill skildres krig og elendighet veldig godt med stor grad av realisme. 

Som voksen kan jeg med hånden på hjertet si at jeg spiller krigsspill som Call of Duty og Battlefield. Gleder meg dog til at Grand Theft Auto V kommer til PC. Den dagen skal det spilles. Men Grand Theft Auto V er ikke lagd for mine barn på henholdsvis 6 og 9 år eller for den saks skyld 13 åringen som maser høl i huet på meg om å spille Battlefield 4 og Watch_Dogs. Kall meg streng, men jeg mener bestemt at spillene ikke er lagd for deres målgruppe. De minste ville ikke ha skjønt krigen likevel utenom at de tar livet av andre med enten en stridsvogn, maskingevær eller en granat, men utenom det skjønner de ikke så mye av ordet krig. Jeg våger også å tro at om de hadde fått spilt spillene jeg spiller, så ville de ikke ha tatt skade av det, men like forbasket er jeg såpass streng at jeg ikke lar barna mine spille Battlefield 4 eller Grand Theft Auto V. 

Er det fordi jeg er dum i hodet og overbeskyttsom eller er det fordi jeg har vokst opp med spill og vet hva spillene går ut på samt vet at en aldersgrense på et spill er der for en grunn? PEGI-merkingen vi har her i Norge er en anbefaling om hvordan spillet er og der fullt lov til en selger å selge et 18 års spill til et barn langt under denne aldersgrensen. Problemet med dagens foreldre er at de for det første ikke bryr seg om hva barna spiller. Det bryr katta om spillene er voldelig, for barna deres blir ikke påvirket. Mange foreldre gir etter på grunn av mas, noen foreldre gir etter på grunn av barna bruker unnskyldningen på de andre vennene får lov til det samme, men noen foreldre rett slett ikke vet nok om spillene som utgis. Selv har jeg sett foreldre som har kjøpt Grand Theft Auto V (som er bannet i flere land på grunn av grov vold) til sine “unge” barn kanskje i alderen ti år. Dette blir i min mening helt feil og jeg kan ikke fatte hva disse foreldrene tenker på. 

Det er utrolig mye positivt med spill og jeg kan bruke timesvis å ramse opp det positive med spillene, men fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor mindreårige, “unge” barn får tilgang til de supervoldelige spillene og at foreldrene rett og slett ikke bryr seg. Selv er jeg garantert ikke en perfekt pappa og kunne nok sikkert ha gjort ting annerledes i andres øyne, men er det noe jeg er streng på så er det aldersgrenser og at disse følges så godt som overhode mulig om det er spill, film eller andre ting som krever aldersgrenser for å gjøre. 

Jeg la opp en blogg på Gamereactor.no med tittelen “Like strenge krav på salg av voldelige spill som på salg av alkohol?” og her var det en aktiv bruker med nicket thosol01 som skrev følgende; “For å ta det med GTA så synes jeg det går litt over streken altså. Så faktisk på Mandag at det var en ungkar i 9 årsalderen som ville ha GTA og da sa selgeren stopp og sa at det er brutal vold i dette spillet og at du må ha med deg en voksen for å kunne kjøpe dette. 10 minutter senere kom han tilbake med faren og kjøpte spillet selv om de ble advart om brutal vold. Det er for dårlig. Det burde vært forbudt uansett.” Blir dette bra foreldre? Nope, slettes ikke. Hva har en niåring med Grand Theft Auto V å gjøre? Spillet har jo for guds skyld 18 års aldersgrense og innehar vold som ikke egner seg for en gutt på denne alderen. 



Er
vi blitt for tafatte og feige hvor vi ikke orker å være de slemme som nei til våre barn. Verden i dag er på mange måter blitt overbeskyttsom. Barna ha på hjelm om de er ute å sykler. Lekeplassene som bygges i dag må igjennom meget strenge krav for at de i det hele tatt kan tas i bruk. Barnevernet i Norge er på tå hev uansett hva det er barna blir utsatt for. Barna i dag skal behandles som bomull. Slik var det ikke før. Da var det ikke snakk om hjelm, lekeplassene var ikke polstret slik at vi ikke kunne slå oss. Vet ikke hvor mange gangene jeg opplevde å styrte over sykkelstyret på grunn av bråstopp. “Heldigvis” gikk det bra og har ikke noen varige men etter de gangene. Vet ikke hvor mange ganger jeg har falt opp til mange ganger lengden min ned fra lekeapparat, trehytter eller hva det måtte være og likevel overlevd. Selvsagt, jeg har slått meg grundig, men that’s it. Slikt lærer man av. Når det kommer til spill, ja så bryr vi oss slettes ikke på grunn av at vi vet at våre barn ikke blir påvirket av voldelige spill. Er det for tafatt holdning eller må vi ta foreldre ta oss sammen og gjøre noe med og følge de aldersgrenser som er anbefalt på spillene via PEGI-systemet?

Et annet eksempel, i Storbritania er forbudt å selge spill til barn som ikke er gamle nok. Hva er de som bor i Storbritania så redde for som vi i Norge ikke er redde for? I Norge er aldersgrensen på spillene bare en anbefaling og det er “IKKE” forbudt å selge spill med høy aldersgrense til barn som ikke oppfyller den. Hvorfor denne forskjellen? Jeg bare spør jeg… Derfor skjønner jeg ikke hvorfor foreldre her til lands slettes ikke bryr seg om 7 til 8 åringen spiller 18 års spillet Battlefield 4 eller Grand Theft Auto V. Det burde ha vært likt eller er det statlige systemet i Storbritania mer overbeskyttsomt?

Faktisk finnes det foreldre som sitter med barna sine og spiller disse voldelige spillene selv om barna på langt nær er gamle nok. Videre skriver den svenske journalisten Carl-Magnus Helgegren følgende; Hvor mange foreldre sitter med sine barn når de spiller og påminner om konsekvensene av krig? Problematiserer foreldre de rasistiske stereotypene – at mange av terroristene som drepes i spillene ser ut som arabere eller muslimer?” Godeste Carl-Magnus tok med seg sine barn til det krigsherjede Syria for å presentere hvordan en virkelig krig ser ut og hvor mange mennesker som påvirkes av krigens handlinger. De to barna fikk en helt annen virkelighetsoppfatning etter denne turen. De ville før turen spille Call of Duty, men etter turen var det ikke snakk om det. 

Er vi foreldre for feige til å ta et tak når det kommer til å sette grenser og spesielt for spill? Hva må til av oss for å si at “dessverre er du ikke gammel nok til dette spillet. Du må nok vente i noen år til du får spillet dette”…? Mer viten om spillene, strengere krav til sensur og kanskje et forbud mot å selge voldelige spill med høy aldersgrense til mindreårige? Jeg er i alle fall fast bestemt på at gjennom mine foredrag Spill er sunt skal fortelle foreldre om spillene og hvor virkelighetstro mange av spillene i dag er. Jeg vil også heller anbefale foreldre om å ta mer tak i spillingen, anbefal andre spill enn de voldelige som ikke passer til alderen til barna. Få foreldrene til å være mer delaktige i spillingen, uansett om de taper med stor glans. For det er gleden barna får som skal være målet, slik det er for meg selv om barna knuser meg i spill som Fifa 14 eller Mario Kart 8. Jeg koser meg over å se gleden til mine barn når jeg er med og spiller. Det er godt nok for meg. 

Hvordan påvirkes barn og unge med å spille voldelige spill? HER er en artikkel som beskriver det.

Om du vil lese Carl-Magnus Helgegren skrev på svt.se, så gjør du det HER

Barna vil spille voldelige krigsspill. Hvordan løser du det?

Dessverre er det forsket alt for lite av konsekvenser når barn og unge spiller voldelige spill og om de i det hele tatt blir påvirket, men jeg føler det heller er “bedre å være føre var enn etter snar”

Svikter du dine barn med å la de spiller voldelige spill selv om de ikke er gamle nok til å gjøre det? Bør reglene for salg av spill til mindreårige blir mer strenge eller er det sensuren som bør blir strengere? Er det greit at mindreårige barn spiller voldelige spill? Hva gjør du for at barna dine spiller de spillene som egner seg for deres alder? Er jeg som pappa for streng i forhold til mine barn på 6, 9 og 13 år som ikke får spille Grand Theft Auto V eller Battlefield 4? 

#spillersunt #spill #voldeligespill #gta #gtav #grandtheftautov #battlefield #callofduty #gamer #barnefar #familiespilling #spilling #pcgamer #violence #vold #pcgaming #consolegaming #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster #creative #violencegames #ilovegaming #lovegaming

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Svikter du dine mindreårige barn med å la de spille supervoldelige spill?

  1. Jeg er 15 år å har spilt nesten allt av spill. Gta, call of duty og battelfield + sikkert 100 andre titler. Er jeg voldelig? Svaret er nei. Bare fordi jeg kanskje raner banker og skyter folk i gta vill ikke det si at jeg får lyst til og gjøre det på ekte. Gta er et spill en fantasiverden lagd på en pc.
    Å spille spill gjør deg ikke voldelig . Visst jeg hadde blitt voldelig av spill hadde jeg allerede vært massemorder/bankraner

  2. emil: Veldig bra innlegg Emil. Visste du at hjernen utvikles frem til rundt 20 års alderen med mange nye hjernebaner. Gjennom disse årene fra du blir født til den alderen får hjernen hele tiden påfyll av det du opplever. Voldelige spill ovenfor spesielt mindre barn er slettes ikke bra selv om sjansene for at disse barna vokser opp som massedrapsmaskiner. Det man skal tenke på er føre var prinsippet og at man heller kan påvirke til å spille andre spill enn voldelige spill inntil en viss alder. Tror du foreldrene dine hadde sluppet deg på en 18 års film på kino? Spill er verre. Når du spiller er det du som utfører handlingene og ikke som på film hvor du passivt mottar det som skjer. I tillegg varer et spill mye lengre enn en film.

    Hjernen din påvirkes, underbevisstheten din påvirkes uten at du er klar over det og dette igjen former deg som person opp igjennom livet. Derfor er det også viktig å forhindre at barn ned i seks års alderen spiller spill som GTA V. Er selv far til fire barn og har alt av spill og konsoller. Mine barn passes på og får ikke spille voldelige spill. Da finner jeg heller spill som passer inn til deres alder og blir heller med og spiller sammen med dem. Jeg vet ikke fremtiden for mine barn og derfor prøver jeg å skjerme de for alt for mye vold og heller lar de få oppleve spillverden med andre spill en voldelige spill.

    Er dine foreldre med og spiller sammen med deg?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top