FIFA Woman 15 annonsert!

Eller kanskje ikke. mitt spørsmål er bare når vil det skje…

I en verden hvor likestilling virkelig har tatt overhånd, hvor jentene er like mye med på det vi gutta er, så skulle man nesten tro at spillbransjen også burde være det. Spesielt med at så mange jenter faktisk jobber i spillbransjen og hvor flere av disse har lederstillinger. Da er det merkelig at man ikke finner mer av de feminine i spill som f.eks. Battlefield, Call of Duty, diverse sportspill. Vi har Cecilie Brekkhus som proff bokser og som er den beste bokseren i sin klasse, men aldri i verden om vi kommer til å få se henne i et boksespill. Eller hva med FIFA Woman 15? Selv kjenner jeg flere jenter som spiller FIFA 14 og som elsker spillet, men ville de ha likt FIFA Woman 15. “JA, svarte de i kor. Det hadde vært stilig med jentefotball som spill, selv om de synes gutta som spiller fotball er kjekke. Hadde vært moro med et rent jentespill i FIFA”.  

Med så mange jentegamere verden rundt og så mange jenter som jobber i spillbransjen, synes jeg det er rart at ikke jentene er med i f.eks. konkurransespill som Battlefield, Call of Duty eller FIFA. Hvorfor er det slik? Er det spillutviklerne som er redde for at det blir for mye bråk om gutta blir knust av en jentene? Eller er spillbransjen fortsatt for mannsdominerende slik at jenter i spill aldri vil skje? Jenter er jo like gode spillere som oss gutta eller hva?  

Selvsagt finnes det spill hvor jenter har fått mye mer oppmerksomhet i og da tenker jeg på spill som The Sims. Dette er et spill som spesielt spilles mest av jenter og hvor du som spiller skal styre en familie i tykt og tynt. Når det kommer til rene actionspill og hvor det kan konkurreres i, så er muligheten å velge en “jente” borte vekk. Er utviklere og spilldistributører redd for at spill med jenter ikke vil selge like godt? Jenter bør jo være like mye verdt i spillbransjen som oss gutta og med at så mange jenter spiller så må det jo være penger i det. En annen ting, jeg synes det er merkelig at jentene ikke har gått mer inn for å kunne velge å spille som kvinnelige. Er jentene redd for oppstyr av gutta og skjitkasting mellom kjønnene? Nei, jenter stå på og krev at det blir utviklet mulighet for å spille som kvinnelig soldat i f.eks. spill som Call of Duty og Battlefield.  

Er du jente og spiller spill. Ville du hatt mulighet å kunne velge en jentekriger i f.eks. spill som Call of Duty eller Battlefield? Ville du ha spilt FIFA Woman 15 eller et skikkelig boksespill med kvinner? 

#girliegamer #girlgamers #girl #jenter #spill #fifa #callofduty #battlefield #thesims #gaming #gamer #pcgamer #consolegamer #gamerdude #blogg #spillblogg #spillersunt #jentersomspiller #jentespill #norwegiangamer #ilovegaming #lovegaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “FIFA Woman 15 annonsert!

  1. Jeg har ingen problemer med å spille med enten eller, men det hadde jo vert moro om man i det minste kunne velge. Ta feks slosskamspillene ala Tekken, der kunne man om man ville spille en female chartacter 🙂 Så for meg er det nok mest at jeg godt kunne tenke meg og velge 😀

  2. Izayoi: De finnes flere spill hvor man kunne velge kvinnelige karakterer, men når det kommer til f.eks. Battlefield, Call of Duty eller FIFA, så er det dette valget helt borte. Jeg mener bestemt at det bør være en mulighet å velge kvinnelige karakterer i spill, så der er spillutviklere/distributører for slappe i fisken ennå 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top