Er du ekstra gira på tog?

Nå har jeg i det siste skrevet noen blogger om en spillsjanger som virkelig opptar meg, nemlig simulatorer. Gjennom bloggen om et nytt Transport Tycoon, fikk jeg via en venn vite om spillet Train Fever. For å være helt ærlig har jeg ikke hørt en kvekk om dette spillet, så gleden var stor når jeg fikk se noen filmklipp av spillet. Bybyggespill har alltid vært min store lidenskap og jeg har gjennom mange års erfaring spilt mange slike spill. Noen litt mer enn andre. Et annet spill som virkelig fanget mitt gamerhjerte var Transport Tycoon. Spillet var utrolig utfordrende og kreativt og fikk min lille hjerne til å arbeide hardt med å skape et transportimperium. 

Helt frem til i dag har jeg savnet et slikt altoppslukende spill som Transport Tycoon var i 1994/1995 og årene etter. Da jeg fikk vite om Train Fever, pumpet gamerhjertet mitt litt ekstra. For ved første øyekast minner det litt om Transport Tycoon. Du mangler kun transportmuligheter innen fly og båt samt litt flere resurser. Jeg tok kontakt med utvikleren av Train Fever, Urban Games med Basil Wedel i spissen og det gikk ikke lange stunden før jeg hadde en steamkode til en betatest av spillet. 

Hva er det som gjør Train Fever til et spill med stort potensiale? For det første, så får du muligheten til å bygge deg opp et imperium innen transportsektoren. Her kan du sette opp toglinjer mellom byene og sørge for at innbyggerne kommer seg til og fra jobb eller butikker. Du kan bygge opp linjer mellom resursene som finnes i spillet. Det vil si kull, olje, jern og tre. Slike resurser sørger for at byene du opererer i bygger seg sakte men sikkert opp. Du kan selvsagt påvirke denne oppbygningen med å legge til rette veier med mer. Dette koster penger slik at selve oppbygningen skjer ikke i en fei. Det tar sin tid å bygge opp et imperium. God tålmodighet er noe du bør ha, selv om du kan kjøre opp farten i spillet. For selv om du tjener penger, så koster det å ha diverse tog farende mellom byene. Du må også passe på at inntjeningen er der for om et toglinje ikke går i pluss, ja så må du evt. forandre på antall vogner eller rett og slett kanskje også bytte ut lokomotivet slik at det går kjappere.

Byene vokser seg større og større for hvert år som går og du påvirker denne veksten med din tilstedeværelse med transportmuligheter og påfyll av gods. En annen ting, folkene i byene dine farter faktisk mellom de ulike byene etter hvor det får tilbudt tjenester. Denne flyten er faktisk helt sømløs og gjør spillet ekstra spennende å spill. For om du knyttes sammen byene med veier og tog, så drar innbyggerne med de fremkomstmidlene som finnes. Om et tog plutselig blir stående og de er vant fra før av å ta toget, kan du faktisk se at de begynner å gå/kjøre bil mellom, for de må jo på jobb eller handle i butikker som finnes i den bestemte byen. Derfor er det viktig å ha gode transportløsninger slik at du hele tiden får samlet opp folket til dine tog, trikker og busser.  

Du starter opp rundt 1850 og jobber deg opp i årene. De første lokomotivene er ikke akkurat kjappe og sterke. Det vil si, det tar tid å komme fra A til B. Etter hvert som tiden går dukker det opp nye lokomotiver, vogner og kjøretøy som igjen er med på å gjøre reisetiden til passasjerene kortere, men bare pass på, det koster penger å oppgradere også, så det anbefales å ha en brukbart med penger på kontoen før du oppgraderer. Jo større aktivitet du har i byen, jo mer utvider den seg. Alltid herlig å se kraner dukke opp og nye hus ploppe opp. Byen lever og du kan trykke på hvilken som helst person og se hvor han/hun skal hen. Dette gjør spillet ekstra interessant som simulator og hvor du får et mer personlig forhold til innbyggeren du følger. 

Grafikken i spillet er helt grei. Selvsagt, mange, mange ganger bedre enn Transport Tycoon. Grafikken på tettstedene, bygningene og kjøretøyene har sin sjarm og du får følelsen av at du har havnet langt tilbake i tid. Detaljene på kjøretøyene er best og du ser hvor mesteparten av tiden har blitt brukt under utviklingen. Togene ser utrolig detaljerte ut. Hvert enkelt lokomotiv, togvogn, trikk eller buss har sin historie og dette er flettet inn i selve spillet slik at du selv blir en del av den historiske utviklingen. Om jeg skal være litt kresen, så savner jeg litt flere animasjoner, blant annet trær som vaier, snø som daler ned, kull og jerngruver som “jobber” med mer. Dette ville ha spritet opp spillet betraktelig. På kartene finner du masse åkerlapper, men du kan ikke se en eneste bonde jobbe. Heller ikke gårder tilknyttet disse åkerlappene kan du se. Slike finesser hadde virkelig vært herlige å hatt med. Håper også på at det kommer snøbrett. Disse kan være skikkelig fine og om det i tillegg snør og hvor snøen legger seg i landskapet, ja det hadde vært rett og slett rått. For værforandringer i bybyggespill er savnet.

At det er kun en liten håndfull engasjerte mennesker som står bak Train Fever gjør med imponert. For her får du et spill som simulerer en transportverdenen etter dine valg. Spillet har stort potensiale og hvor jeg håper på at de engasjerte personene bak spillet fortsetter å pøse ut med nye kjøretøy, nye brett, forbedret grafikk på omgivelser og masse annet stæsj. Det vil gjøre spillet levende i lang, lang tid. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk være med på betatesten og nå gleder jeg meg til å spille det videre. Er du glad i tog og bybyggespill eller transportsimulatorer, så vil jeg selvsagt anbefale deg Train Fever. Som tittelen på spillet sier, jeg har Togfeber. 

Mine ønsker til utvikleren Urban Games er selvsagt mer av det gode og at de oppdaterer spillet etter hvert som tiden går. Da vil Train Fever leve lenge, tro meg!

Om du vil vite mer om spillet, se noen klipp og se om dette er noe for deg, ja så anbefaler jeg deg å ta turen innom nettsiden til Train Fever. I tillegg kan spillet kjøpes på Steam.

Spill er sunt anbefaler Train Fever!

#trainfever #urbangames #trains #tog #simulator #simulasjon #bybyggespill #gamer #pcgamer #pcgaming #gamerpc #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster #steam #transporttycoon #spill #games 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Er du ekstra gira på tog?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top