Snøen kommer…

Etter en sommer som virkelig har vært av de fineste på mange, mange år, så er det ikke så altfor lenge til Kong vinter knakker på døren. I enkelte deler av Norge har faktisk snøen allerede lagt seg som et hvitt teppe og nok et bevis på hvilken årstid vi er på vei imot. Selv om jeg har gått fra å like vinteren til en som helst vil ha sommer hele året, så er det ikke annet enn å innfinne seg på at det blir stadig kaldere og den våte nedbøren vil etter hvert komme ned som snø. 

I mars i år fikk jeg mange spørsmål hvor jeg måtte spå sommeren. For å si det slik, så var jeg litt for hard i mine spådommer om denne sommeren. Jeg spådde en sommer god del bedre enn fjorårets, men slettes ikke så bra som den i det hele tatt ble. Jeg bommet litt for å si det slik, men herlig er nå det da, spesielt med tanke på hvor fin sommeren ble. I fjor badet jeg et par ganger, i år har jeg ikke telling på hvor mange dager som ble brukt på stranden sammen med familien. 

er snart høsten her og etter hvert vinteren og flere har spurt meg hvordan blir høsten og vinteren. For å si det slik så har jeg litt problemer med å spå været for kommende høst og vinter. Litt av årsaken er at jeg baserer mine spådommer på statistikker og slik som været hittil har vært i 2014, så har jeg ikke noen statistikker som støtter opp under mine spådommer. Jeg liker selvsagt å spå været og om jeg skal ta utgangspunkt i tidlige pene sommermåneder, så tror jeg vinteren kommer tidlig på oss i år. For når vi har hatt fine sommermåneder, så har snøen kommet tidlig og da i starten/midten av oktober, med snø i fjellet så tidlig som rundt 25. september. 

I fjor vinter hadde vi her på Snåsa veldig lite snø. I år kommer snømengden til å være noe annerledes og hvor vi fort kan få opp i mot 80-100cm. Det er godt nytt for de som vil kjøre snøscooter, men for meg som helt vil ha bar bakke hele vinteren, er dette dårlig nytt. I perioder vil det komme mye snø, mens det vil også bli lange perioder med opphold og litt sol. Temperaturmessig kommer høsten og vinteren til å ligge litt under normalen, men ikke mye. Fra midten/slutten av november vil Norge få besøk av noen hissige lavtrykk som vil gi kraftig vind og mye nedbør. Etter disse lavtrykkene vil kald luft fra nord innta oss og hvor det også kan bli en god del snø, før nye lavtrykk fra sørvest gjør det litt mildere igjen og det hvite ble avløst med litt våtere elementer. 

er jeg meget spent på om denne spådommen slår til, spesielt med at jeg ikke har noe å sammenligne med. Trøsten er i alle fall at man ikke kan gjøre noe med været og må bare ta det som det kommer. 

En plass som allerede har fått en forsmak på vinteren er Gaustatoppen. Der er det hvitt og det snør stadig. Les mer om dette HER


Bildet er tatt av Telemark Turistforening for en artikkel på NRK.no

Gleder du deg til vinteren? Hva liker du best med vinteren? Hvordan har været vært der du bor i sommer?

#været #værogvind #snø #vinter #nrk #telemarkturistforening #spåmann #spå #yr #stormgeo #gamer #pcgamer #consolegamer 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Snøen kommer…

  1. Vinteren er min favoritt tid.. om den da er skikkelig vinter! Ikke sånn halvvarm svadavinter som iv hadde her i fjor. -10 og snø er perfekt for meg!!
    Sommern her i Oslo har vert helt fantastisk, selv om høsten kom brått på i August, så håååper på at vinteren skal bli “like” kald og snøfylt, som sommeren har vert varm og Solfult 😀

  2. Nei nei enda noen måneder for oss her nede ivertfall og hm vil helst ikke ha noe snø jeg men vet lillen blir skuffet om det ikke kommer noe så en tur eller to på fjellet blir det nok , må jo ake og gå på ski 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top