Foreldre er veldig skeptiske til spillkonsoller!

Husker godt da jeg var ung og var en av de første på Snåsa til å eie en spillmaskin, en Commodore 64. Det var en kjempeflott tid hvor jeg og mine venner opplevde mange herlig spilløyeblikk. Jeg husker også de gangene foreldrene til vennene mine satte meg opp mot veggen og kjeftet på meg at jeg ikke fikk lov til å ta med barna deres for å spille spill. Spilling på den tiden var tabu. Da skulle vi som barn være ute og leke, sparke fotball, klatre i trærne, leke cowboy og indianere og finne på alt annet enn å sitte fremfor en skjerm å spille spill. Faktisk opplevde jeg å få kjeft av en mor som sa at jeg forurenset “hjernen” til barnet sitt med spill. Det var tider det. 

den tiden var det mange foreldre som var helt i mot spilling, kun et lite fåtall av de jeg kjente som synes det var greit at sine barn var med meg for å spille spill. Faktisk fikk jeg skryt av lensmannen på Snåsa for at fikk med meg en del av ungdommene inn til meg for å spille. Lensmannen mente at det var bedre at de var inne hos meg og spilte spill enn at de var ute og drakk eller gjorde farsk. 

I 1991, hadde den lokale nyhetstasjonen en reportasje om Nintendo da de slapp sin etterfølger til Nintendo Entertainment System (NES), nemlig Super Nintendo Entertainment System (SNES) i Amerika. For å si det slik, foreldrene var slettes ikke så glad for det. Foreldrene trodde Nintendos oppgave var å utnytte deres barn til å kjøpe ny og dyr maskinvare. Mang en gruppe foreldre samlet seg og diskuterte dette og ville ha til livs at Nintendo lurte barna til å kjøpe det som var nytt.

I dag er verden kanskje ikke så ulik. For det finnes foreldre som er veldig negative til spill og spillkonsoller. De mener fortsatt at barn og unge ikke skal sitte fremfor skjermene og spille, men heller ut blant venner, delta i idrett og gjøre helt andre ting enn passive spill. Selv mener jeg det går fint an å kombinere spilling med andre aktiviteter, men at det er foreldrene som sitter med nøkkelen til at balansen i heimen kan opprettholdes. Å spille er noe av det beste du kan gjøre om du først skal sette deg fremfor en skjerm. Spill trener hjernen, reaksjonen og koordinasjonen godt. I tillegg finnes det mange gode lærespill samt spill hvor du må opp av godstolen for å spille. Man kan ikke skylde på at spill er bare negativt. Det er faktisk flere positive sider med spilling enn negative og dette er mitt mål å få i hodet på de foreldre som er negative. Heldigvis er de fleste av foreldrene jeg har holdt foredraget Spill er sunt for forholdsvis åpne og ser fort at spilling faktisk har sine positive sider. 

Heldigvis er de fleste av dagens foreldre positive til at barna sine spiller såfremt det ikke går utover andre aktiviteter, lekser, mat, skole med mer. Spill i dag er ikke en nerdeting, men noe som alle i en eller annen form gjør. Takk for det!

om dine foreldre er negative til spilling, så kan du trøste deg magert med at det faktisk har vært verre før. Da var spill tabu og noe som ikke skulle forekomme. Tro meg, det var slik jeg opplevde mine første spillopplevelser.

Kjenner du noen som er negative til spilling? 

#nintendo #spillkonsoller #console #gaming #gamer #spillersunt #foredrag #ilovegaming #pcgamer #gamerdude 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

4 thoughts on “Foreldre er veldig skeptiske til spillkonsoller!

  1. Man kan forsåvidt bli nærsynt av det, på samme måte som man kan bli nærsynt av å lese for mye bøker. Man kan også bli feit hvis man sitter for mye stille.

  2. Min pappa var forsåvidt negativ til gamingen min, helt til jeg ganske enkelt kommenterte at det var langt mere sosialt og sitte og snakke med folk på nettet enn å glane på tv helt alene :p

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top