Jammen, barn nede i 5-8 års alderen spiller Grand Theft Auto V!

Nå har jeg lest en rekke artikler hvor den ene siden sier at voldelige spill slettes ikke påvirker barn, unge eller godt voksnes aggresjon. Det vil si, uansett hvor mye voldelige spill de spiller så blir de ikke mer voldelige av den grunn. Okei, jeg kan først som sist innrømme at jeg også spiller voldelige spill, veldig voldelig spill slik som Watch_Dogs, Battlefield 4 og Grand Theft Auto V. Slik jeg føler, så blir ikke jeg påvirket av spillene og det kunne ikke falt meg inn å bruke noe av det jeg “opplever” i spillene og i det virkelige liv, selv om flere av spesielt krigsspillene blant annet brukes av flere forsvar som f.eks. det amerikanske forsvaret. Hvorfor brukes disse spillene i militær regi? Kanskje for at man kan lære av spillene? Høyst sannsynligvis, men hvordan har det seg da at vi ikke påvirkes av f.eks. voldelige spill? Kan vi lære hvordan vi tar livet av en person med f.eks. kniv i disse spillene? Neppe. Jeg har selv deltatt i førstegangstjenesten og lært alt om våpen, hvordan forsvare meg, vakt og sikring og hvordan tenke taktisk i en krigssituasjon, men det er stor forskjell på å gjennomføre dette i virkeligheten i forskjell av å gjøre det i spill. Gjennom mine mange år med Battlefield-spillene har jeg knivet mange, mange hundre andre spillere, men selvsagt ingen i virkeligheten og føler selvsagt heller ikke for å gjøre det. Klokskap eller er det slik at jeg ikke bli påvirket?

Like etter 22. juli ble jeg kontaktet av flere medier og det i sammenheng med om Breivik kunne ha lært noe med å spille spill som Call of Duty og World of Warcraft. Jeg svarte kontant nei på det. For fortsatt er det stor forskjell på å plukke opp en pistol å skyte en gjeng med fiender i Call of Duty enn det å gjøre det samme på Utøya slik Breivik gjorde det. Det går ikke an å sammenligne dette.

Flere som har forsket på om voldelige spill påvirker oss sier klart nei og at vi ikke blir det uansett hvilke spill vi spiller. Andre forskere som har gjort flere studier på dette temaet sier at vi blir påvirket. Hvem skal man tro? For meg blir dette litt som klimakrisen hvor forskere sier at det er vi mennesker som forårsaker klimaendringene som skjer nå, mens andre sier at klimaet går i syklus og at vi mennesker ikke har så stor betydning på det som skjer. Det finnes alltid noen som er for og noen som er imot. Derfor blir det også vanskelig å kunne fortelle hva som er sant eller ikke. Slik er det også når det kommer til hvordan de voldelige spillene påvirker oss. Noen sier de gjør det mens andre sier klart at spillene ikke påvirker oss.

En annen ting som kanskje er mer å tenke på. Stadig yngre og yngre barn spiller voldelige spill. Jeg har hørt om barn ned i 5-8 år som spiller Grand Theft Auto V og koser seg med det. Mange vil si at barna ikke skjønner alvoret i disse spillene og ikke skjønner sammenhengen. Hvorfor gjør ikke barna det? Alle vet jo at om man plukker opp et våpen og skyter på en person, så er det “store” sjanser at personen blir drept. Våpen + skudd = død. Slik er det jo bare. Barna vet jo at de da må gjøre det for å komme seg videre i spillet. Vil det da si at disse “unge” barna da ikke påvirkes av det eller er det som å se at katten Tom prøver å gjøre kål på musen Jerry? Vi blir da ikke påvirket av det heller eller? Tegneserie er tegneserie og spill er spill. Selv synes jeg det er betenkelig at små barn som 5-8 års alderen spiller spill som Grand Theft Auto V som er lagd for voksne over 18 år. For meg virker det som om foreldrene ikke har peiling eller ikke bryr seg. Er det slik at de da tror at spillet ikke påvirker barna selv om det er veldig mye vold i spillet med både torturscener samt annen blind vold. Det store spørsmålet er, påvirker dette barna? Da må vi igjen sette vår lit til forskerne som sier at det ikke gjør det, mens andre sier det gjør det. Hvem skal vi tro? 

Mange foreldre er negative når det kommer til spill, uansett spill og vil helst at barna sine ikke spiller noe spill i det hele tatt. Andre foreldre lar barna sine spille så lenge barna er fornøyde og bryr seg sjelden om hva barna spiller. De fleste foreldre i dag har ikke tid til å sette seg inn i hva spillene går ut på og barna utnytter selvsagt dette. Det vil si, barna kan ture på fritt uten at foreldrene bryter inn og hvor barna da selvsagt spiller voldelige spill som om det var en selvfølge. Er det slik det skal være? Bør foreldre bruker mer tid på å sette seg inn i hvilke spill barna spiller eller er det ikke behov for det i og med at barna “ikke” blir påvirket? 

Under mine foredrag Spill er sunt sier jeg at foreldre MÅ bli flinkere til å følge med på barna sine og hvilke spill de spiller, hvor mye tid går med til spillingen og vise mer interesse for en av de største hobbyene vi har her i verden. Foreldre kan i alle fall prøve å sørge for at de minste barna ikke spiller voldelige spill som ikke er beregnet på dem. For igjen, så er en aldersgrense der for en grunn uansett om barna blir påvirket til å bli mer voldelige eller ikke. Som jeg ser det, om ikke barna blir påvirket av volden, så kan det jo hende de får større angst, “kanskje” mindre empati eller andre psykologiske grunner.  

Foreldre, vær på vakt med hva barna deres spiller og spesielt når det kommer til voldelige spill. Et barn skal heller påvirkes til å spille spill som er tilpasset aldersgruppen og om foreldrene i tillegg blir delaktige i valgene av spill pluss er med og spiller sammen med barna, så kan det ikke bli bedre enn det. Beskytt barna for volden selv om det ikke er påvist noen sammenheng mellom barn som spiller og som igjen blir voldelige på grunn av spillene. Barn skal slippe å se/utføre hvordan ta livet av en fiende på den mest grufulle måten man kan tenke seg. Barna vil før eller siden få sett det likevel, om det er på film, i spill eller i verste fall i virkeligheten. Ta ansvar foreldre og bruk tid på barnas deltakelse i spillverden på lik linje som i idrett, musikk eller andre aktiviteter barna er med på.

Les DENNE ARTIKKELEN om barnas påvirkning av voldelige spill.

Er foreldre pingler som ikke tar et oppgjør og hindrer sine barn å spille voldelige spill eller det lite de kan gjøre for å stoppe dette? 

#violence #game #gamer #violenceingames #spillersunt #foredrag #pcgamer #pcgaming #konsollgamer #consolegamer #ilovegaming #voldispill #voldeligepsill #spill #gaming #kids #barn #påvirkning 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

5 thoughts on “Jammen, barn nede i 5-8 års alderen spiller Grand Theft Auto V!

  1. Tror dessverre det er mange foreldre som ikke tenker, og bare gir etter for barnets ønsker fordi det er lettere og det “er jo ikke så farlig”
    Det er jo det samme med film, jeg husker ikke helt når det var, men det var jo gutter i England tror jeg som tok livet av en gutt fordi de hadde sett det på film. Det er mange som har sett den filmen, det er de færreste som ville gått ut etterpå og prøvd det samme selv.
    Det er hverken filmen eller spillet sin feil, der mener jeg det er en svikt fra foreldre, eventuelt samfunnet rundt som ikke plukker opp det som er i ferd med å skje, bryr seg nok.

  2. Izayoi: Jepp, totalt enig der ja. Derfor mener jeg at foreldre i dag ikke er helt på nett når det kommer til å fange opp barnas ve og vel alle ganger, spesielt når det kommer til underholdning som spill og film. Like viktig å følge med barna her som i f.eks. idrettslige aktiviteter 🙂

    Finn kommentar 🙂

  3. Er mange foreldre der ute som rett og slett ikke kan å bruke spill mediet, de kan knapt bruke en pc! De bruker den på jobb, men å sette seg ned å lære seg spill og de gode verdier som følger med spill blir vanskelig! Tror mange foreldre velger vekk spillmediet fordi det enkelt og har tanke om det er unyttig! Ut på løkka og spill fotball, det er enkelt og sunt! Vi alle ønsker jo å være gode foreldre og lar oss lett påvirke av media og andre foreldre sier om at spill ikke er bra! Får mange rare blikk fra enkelte når jeg sier at spill er bra , men som du skriver Bernt! Alt med måte! Er lov til å være litt Ole Brumm her! Ja takk begge deler! Alle foreldre er opptatt av sine barns ve og vell og bruker mye krefter på det! Da er det ikke så mye så skal til før enn klarer å sette seg inn i spill! Kanskje enn oppdager at det er gøy!?!? 😊

  4. Jeg syns kanskje folk ser litt vel mye negativt. Da jeg var barn på 90tallet spilte jeg mye spill. Noe av det mest voldelige som fantes da var mortal kombat. Folkene ser veldig ekte(de scannet jo inn ekte folk) og blodet spruta, men det var da ingen som noensinne kopierte det som skjedde på skjermen.
    Foreldrene mine syns egentlig at jeg lærte bra mye engelsk av spill;)
    Jeg tenker litt dithen at hvis barna begynner å “sloss og drepe pga voldelige spill”,hvorfor hører vi da aldri om barn som spiser fluesopp, hopper over elver, spiller ocarina, fanger dyr osv “fordi det har de sett i super Mario, zelda, pokemon osv” hvis spill skal ha en så stor påvirkning så er det jo rart at det aldri er noen gode egenskaper som smitter? Men det er jo liksom denne volden vi hører om hele tida.
    Om noen gjør ett lovbrudd så er det jo den PERSONEN sin skyld, ikke spill eller filmer.
    MEN, jeg må helt ærlig si at da min 7år gamle nevø fortalte at han spiller gta at jeg ble betenkt. Dagens spill er jo sykt realistiske og det er jo slettes ikke “bare” drap i gta. Du har jo ting som dop og prostitusjon også… barn har ofte naturlig en formening om hva pistoler og død er, men hva tenker de om dop og prostitusjon? Slike ting syns jeg ikke de trenger å vite.
    Så, foreldre bør faktisk sette seg litt inn i ting, men ikke forby spill totalt:)

  5. He he nerdslife! Likte godt innlegget ditt, spesielt vinklingen med spising av fluesopp osv… Ser det for meg hvordan det hadde utartet seg! Er selv barn av 70tallet ( fossil mao! :-P) og spilte mye på atari, comodore osv… Spillte masse faktisk! Og det har ikke akkurat gjort meg til en fluesopp spisende, elve hopper som slakter for fote pga spillinga mi! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top