Stort tynnere går det ikke an å bli…



At
ting i spillbransjen bare blir mindre og mindre er det ikke å legge skjul på. Noen tilfeller er dette veldig bra og andre tilfeller ikke fullt så bra. Roccat kaster seg med på bølgen og kommer her med en syltynn musmatte og som havner i den minste klassen musmatter.

Gjennom de siste årene som gamer har jeg blitt mer og mer dus med Roccat sine produkter og i min spillhule er det pr. i dag faktisk tre gaming produkter som kommer fra denne kjente produsenten. Den første gaming musen fra Roccat var jeg ikke helt fornøyd med. Den var det noe feil med laseren, for etter et par måneders bruk begynte musepilen og hoppe noe skrekkelig rundt på skjermen. Jeg klarte søren meg ikke å treffe noe av det jeg siktet på og det gikk rett åt helvete i blant annet Battlefield: Bad Company 2 (som jeg da spilte).



Jeg
sendte selvsagt inn skjiten og fikk en ny mus tilbake som selvsagt var i skjønneste orden. Den musen ble brukt så mye at den tilslutt måtte gi tapt. Som på alt annet, er det jo en viss levetid på gaming produkter. 

I de siste årene har jeg opplevd at musene fra Roccat bare varer og varer. Nå har jeg hatt Roccat Kone gaming muser i et par år nå og aldri slitt med noe som helst. Laseren funker godt og er veldig nøyaktig. Knappene er like spretne som før uten at de henger igjen eller ikke reagerer i det hele tatt.

Men nå var det ikke gaming muser jeg skulle skrive en blogg om, men en ny musmatte, nemlig min nye Siru. Som skrevet tidligere så er denne musmatten utrolig tynn. Det vil si, den er så tynn at du knapt kjenner kanten i rundt den. “Omkretsen” er også liten med bare 340x250mm og kun 0.45mm tykk. Liten ja?

For å kompensere med musmatter i små størrelser er det viktig å ha en mus med høy DPI. Da slipper man å vandre så mye med musen på musmatten og du slipper å havne utenfor omkretsen av matten. Husker godt de gamle kulemusene og deres lave DPI og hvor man konstant var på utsiden av musmatten. For å si det slik, den gangen måtte man ha store musmatter for å kompensere med lave DPI-innstillinger.

En annen ting jeg la merke til var hvor fort musen gled over matten. Den er glatt som rakkern og om du såvidt bare rører ved musen, så forflytter den seg. Ved lik lett berøring er det viktig å legge ledningen godt slik at ikke krøllen får musen til å bevege seg. Veldig irriterende når det skjer. 



Med
at musmatten er så tynn og i tillegg så liten, er det ikke noe problem å frakte den med seg. Det vil si at det ikke er noe problemer å rulle musmatten sammen og ta den med seg om man skal på LANparty eller på vennebesøk. Du kan ikke regne med å spille bra om du har musmatten f.eks. på dynene i sengen. Der vil den lett “krølle” seg i formen av dynen. Det bør være delvis hardt underlag om du vil ha den perfekte stabiliteten av musen. Fant også ut at musmatten fanger opp rusk om det finnes på undersiden. Med rusket ble ikke musen helt god å styre, så rusket ble fort fjernet.

Av musmatter hittil har jeg vel mest brukt tøymatter, men etter å fått snusen på Roccat Siru, så blir jeg nok å bruke denne fremover. Litt uvant med overlaget som er glatt, men alt kan vennes på. I kveldig skal det spilles Ryse: Son of Rome og da skal min nye musmatte få prøvd seg skikkelig. For i Ryse gjelder det at musen reagerer momentant og ikke sløver i bevegelsene. Da kan det gå meg ille og det skal vi selvsagt ikke ha noe av. Roccat Siru er en musmatte jeg kan anbefale deg om du er ute etter en syltynn og liten musmatte. Da er Siru perfekt. 

Hvilken musmatte bruker du? 


#roccat #siru #roccatsiru #musmatte #gamingprodukter #hardware #gamer #pcgamer #pcgaming #ilovegaming #intel #kingston #gigabyte #benq 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top