Spill i skolen, for noe tull. Barn og unge bruker alt for mye skjermtid…


Bildet tatt fra siden skolenispil.

Jeg er en frontfigur når det kommer til å ta i bruke nye teknologier blant annet i læresammenheng. Spesielt når eleven sliter med f.eks. språk eller har andre psykologiske problemer. Da mener jeg bestemt at eleven har gått av å få lærdommen inn med f.eks. dataspill. I dag finnes det utrolig mange lærerike spill og som faktisk også underholder noe som gir enda bedre læringsgrunnlag. Dessverre, den dag i dag er det ikke så altfor mange skoler som benytter seg av disse spillene. 

I Danmark har man kommet veldig langt med å legge til rette for spill på skolen. Her er lærerne veldig på hugget og veldig aktive med å bruke spill i læresammenheng. Hvorfor spiller man og hva kan man lære av spill i skolen. Dette spørsmålet fikk blant annet elevene og hva tror du de svarte? Sjekk svaret HER.

Når jeg drar rundt med mitt foredrag Spill er sunt, så prater jeg om at skolene må bli flinkere til å bruke spill i sin opplæring. Under foredragene mine møter jeg også både lærere og foreldre som er negative til å bruke spill på skolen. Årsak, barn og unge bruker fra før av altfor mye tid fremfor skjermen, så hvorfor utsette barn og unge for enda mer skjermtid? At vi alle i dag bruker en god del mer tid fremfor en skjerm enn det vi gjorde for f.eks. ti år tilbake er det ingen tvil om, men dagens samfunn er bygd opp slik at alt vi har i rundt oss snart er styrt av en skjerm. Å lære seg bruken av teknologi er viktig om man skal kunne takle hverdagens yrker og jo tidligere man lærer seg teknologien, jo mer effektiv blir man i jobben og er bedre mottakelig for nyheter innen den teknologiske verden. 

Visste du blant annet at arbeidere for Apple i teknologiens mekka, Silicon Valley sender barna sine på datafrie “Steinerskoler”? De mener barn og unge bruker altfor mye tid fremfor skjermene sine og vil at barn og unge heller skal være med på andre aktiviteter som ikke involverer en skjerm. Vil det da si at barn og unge i dag heller burde blitt skjermet mer for data, nettbrett, mobiler og TV? Man kan faktisk spørre seg. Selv har jeg fire barn og som alle er flinke når det kommer til å lære seg ny teknologi. Spesielt spilling er de utrolig flinke i og knuser meg lett i mange spill og jeg har flere tiår med spillerfaring. Jeg har undersøkt litt i rundt med andre foreldre og spurt de pluss venner til mine barn og det viser seg at barna mine ikke sitter mer enn andre på sin alder. At de sitter mer enn det jeg gjorde da jeg var barn er ikke å legge skjul på, men slik jeg ser det, så skader det ikke barna mine. Jeg ser heller på at de lærer seg nye teknologiske fremskritt kjappere enn om de ikke hadde spilt.

Dagen i dag er fylt med skjermbruk og hvor vi voksne tvert ikke er noe bedre enn barn og unge. Selv om jobben min innbefatter at jeg sitter fremfor en skjerm daglig, så må jeg også når jeg har anledning spille litt. Mine barn er ellers veldig aktive og det er nærmest slik at de til tider er hjemom for å stemple, for så å farte ut igjen. Slik oppfatter jeg også hverdagen til andre barn og unge. Jeg får ikke følelsen av de sitter “sykelig” mye fremfor skjermen og utvikler problemer av den grunn, selv om noen gjør det, så er størstparten aktive på andre fronter også. At man skal være varsom med å sitte for mye, det er klart, men jeg mener fortsatt det er viktig å lære seg bruken av teknologier og det lærer man blant annet av å spille spill.

Derfor mener jeg det også er viktig med å ta i bruk mer spill i skolen, spesielt for de som sliter med forskjellige fag. Med spill kan læringen virkelig gi utspring til den som sliter og gi gode resultater. Jeg bløffer ikke med å si at barn har godt av å lære seg teknologi i tidlig alder. Med tidlig læring, utvikler de seg til å takle nye fremtidsrettede teknologier bedre enn de som f.eks. ikke får ta del i ny teknologi. Å havne i bakevja er ikke smart og her må både foreldre, lærere og samfunnet legge til rette for at dette kan skje. Verden vi lever i forandres hele tiden og vi må da tilpasse oss disse forandringene så godt som mulig, om det er negativt eller positivt det som skjer. For med tilpasning, kan man leve sunt med forandringene og sørge for at fremtiden ser lys ut. Spill i skolen er slettes ikke tull og det går an å legge til rette for mye god pedagogisk læring selv med spill. Jeg kan banne på at resultatene også deretter blir gode. 

En side jeg anbefaler dere å gå inn på er SKOLENISPILL.DK.

Hva mener du? Blir det for mye brukt skjermtid for barn og unge og at skolen heller skulle ha vært et fristed for spill? Hvor går grensen for skjermtid for barn og unge? 


Bildet er tatt fra skolenispil.

#spilliskolen #spillersunt #foredrag #gamer #skolespill #sunnspilling #spill #pcgamer #konsollamer #spillforhelefamilien #gaming #gamingiskolen 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top