Vi blir påvirket av Farmen så hvorfor ikke av voldelige spill?

Mandager, onsdager og søndager sitter en “hel” nasjon klistret til skjermen. Da sendes nemlig årets utgave av Farmen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg følger med på Farmen og synes at årets utgave har vært en av de bedre. Selvsagt takket være unike personligheter. Her har TV2 virkelig gjort en god jobb og med den jordnære og underholdende Gaute Grøtta Grav bak roret, så har realityserien blitt en stor seersuksess. 

Årets utgave har bydd på mang en artig opplevelse med blant annet den “froskeredde fyren” og den frittalende og “late” Frank som gjorde alt eller ingenting eller de to “fantejentene” Charlotte og Alina. I tillegg har vi Olav som virkelig har skapt furore på Farmen i det siste med sine “hatmeldinger” til den folkekjære og dugnadsmannen Finn Olav. Folket har latt seg gå rett på limpinnen og blitt påvirket av Olav sine ytringer. Olav, stakkars har fått mye pepper tilbake og det fra seere av Farmen. Snakk om å bli påvirket. Farmen er og blir et spill på lik linje som Robinson Ekspedisjonen som til neste år blir å se på TV2. Vi blir så inn i hampen lett påvirket.

For å komme seg til finalen i slike realityprogrammer, så MÅ man spille et spill. Uansett om man må gå over “lik” for å klare det. Vennskap er skjørt og man kan ikke stole på noen som helst, i alle fall nesten. Alle vil jo selvsagt vinne bilen, hytta og halve kongeriket og da kan man ikke gjøre alle til lags. Nettopp dette har nok Olav gjort på godt og vondt. Han har kjempet med nebb og klør for å klare seg å lenge som mulig og i tillegg klart det godt med å bli “venner” med mange som igjen har ført han opp som storbonde. Olav har gjort alt som har stått i hans makt med å få ut sin argeste og sterkeste konkurrent Finn Olav med å velge han som førstekjempe et par ganger. Like fullt har Finn Olav kjempet seg mesterlig inn igjen.

Tonen mellom Finn Olav og Olav har med førstekjempevalgene ikke vært helt peachy. Jeg skjønner både Finn Olav og Olav, for igjen, dette er et spill og hvor de spiller utrolig godt med at de påvirker oss som sitter fremfor skjermen og har ingen anelse i hva som skjer på gården når kameraene ikke surrer. Det er mye mellom himmel og jord som jeg bruker å si og det er det garantert på Farmen også. Jeg har i alle fall latt meg blitt underholdt av hele gjengen under årets Farmen og selv har jeg blitt påvirket med det at dette er god underholdning for meg.



over til det å bli påvirket. Hvordan er det mulig å bli påvirket så inn i hampen av et program som Farmen når en gjeng forskere sier at vi ikke blir påvirket av spillene vi spiller? Vi kaster oss over kommentarfeltene på “nyheter” om Farmen og sender ut den ene hatmeldingen etter den andre til Olav på grunn av væremåten hans inne på gården. Det verste av alt, det er godt voksne mennesker som gjør det. At seksåringer spiller Grand Theft Auto V som er et 18-års spill og forbudt solgt i mange land på grunn av volden ikke påvirker de. Det skjønner jeg ikke noe av. 

Man skulle tro at spillene også påvirket da spesielt når et realityprogram som Farmen gjør det og det på voksne mennesker. Barn er jo som alle vet lettpåvirkelige og om du sier hopp, så hopper barna. Da må de jo også bli påvirket av spillene og spesielt voldelige spill som f.eks. Grand Theft Atuo. Mandag 10. januar var jeg i Tromsø på landskonferansen for ungdomsarbeidere for å holde foredraget mitt Spill er sunt. Før jeg skulle på scenen og snakke om spillverden til de flere hundre fremmøtte, så skulle den kjente psykologispesialisten ved Senter for krisepsykologi holde sitt foredrag “Kan tenåringene faktisk bygge sin egen hjerne ferdig?” Foredraget til Magne tok for seg hjernen til en tenåring og hvor han fort kom frem til at de lett blir påvirket av det som skjer i rundt dem og at disse erfaringene lagres i hjernen som erfaringer. Hvordan kan man da si at man ikke blir påvirket av spill når en kjent krisepsykolog sier at påvirkninger i livet lagres i hjernen? 

Min bekymring går kanskje ikke til tenåringen, men heller mot at “små” barn spiller voldelige spill ala Grand Theft Auto V, Far Cry 3 (snart Far Cry 4). Disse små barna fra seksårsalderen må jo bli påvirket på ett eller annet vis. De lever jo seg inn i det som skjer i rundt dem og hopper når vi ber dem om å hoppe. Hjernen til en person utvikles helt frem til tjueårsalderen og det med erfaringer fra livet. Hvis et barn allerede fra seksårsalderen spiller voldelige spill, hvordan vil da barnets hjerne se ut med tanke på at vold som tortur, flambering av mennesker, knivdrap er ok? Forskere svarer, “det er jo tross alt et spill og ikke i virkeligheten”. Vi blir ikke påvirket. så enkelt er det. Men jeg mener, barn som spiller voldelige spill må jo bli påvirket på ett eller annet vis, når godt voksne mennesker blir påvirket av Farmen? 



Jeg
er far til fire og mine barn spiller spill. Jeg har alltid vært påpasselig med hva de spiller og spesielt i forhold til alder. For jeg mener bestemt at barn skal skjermes for vold så lenge som mulig selv om mange forskere sier at man ikke blir påvirket. Jeg velger å tro det motsatte. For barns hjerne er som en tørst ørken og suger til seg alt den kommer over. Da er også voldelige spill en del av det. Jeg velger å skjerme mine barn for voldelige spill og tenker at når godt voksne mennesker blir så lett påvirket av Olav i Farmen og hans sine meninger om Finn Olav, ja så må barna også bli påvirket når de spiller voldelige spill. Hjernen utvides hele tiden og det er opp til oss å fylle på innholdet. Da velger jeg å fylle på det som jeg mener er best for mine barn, nemlig spill uten vold.

er det ikke lenge igjen til vinneren av Farmen skal kåres og jeg gleder meg stort til å se hvem det blir. Selvsagt har jeg mine favoritter og håper inderlig at det enten blir Finn Olav eller Hilde. Disse to mener jeg har gjort seg fortjent til å bli Farmenvinner, men det er slik jeg ser det. Har du blitt påvirket av det som har skjedd på Farmen på en eller annen måte eller lar du deg ikke så lett påvirke av TV-programmer? Tror du at barn blir påvirket av voldelige spill?


Her er min familie som nyter kvalitetstid sammen med Nintendo Land. Bildet tatt av Tore Viem fra nå Snåsanytt.no

#spillersunt #påvirkning #farmen #farmen2014 #tv #realityserie #spill #foredrag #familiespill #voldeligespill #voldispill #psykologi #violence #gamer #pcgamer #konsollgamer #ilovegaming #gaming #familiemoro #familiespill #nintendo #wiiu #grandtheftautov #farcry3 #farcry4 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top