Please, ikke kjøp 18 års spill til dine barn!

Å bli sjokkert over hvor lite foreldre vet om spill har jeg sluttet med. I starten da jeg dro land og strand rundt omkring i Norge for å holde foredraget Spill er sunt, så opplevde jeg at den informasjonen foreldre hadde om spill var veldig liten. På alle spill som selges i Norge finnes det en aldersgrense, eller for å være helt korrekt, en anbefalt aldersgrense. Denne aldersgrensen finnes på alle spill man kjøper i Norge. Dessverre er det flere foreldre som ikke vet om dette. 

På alle mine foredrag som jeg holder spør jeg alltid foreldre hva PEGI er for noe og hvor man se hvilken aldersgrense spillene har. Men flere sier at de ikke vet det. Da blir det veldig enkelt for barna å kunne lure foreldrene trill i rundt med å si at de ønsker 18 års spill uten å være gamle nok og hvor foreldrene ikke har peiling på at de kjøper disse voldelige spillene. 

Her trenger foreldre fortsatt mye info om hvordan spillenes hverdag er og derfor drar jeg også land og strand rundt for å holde foredraget mitt Spill er sunt, nettopp for å opplyse om spillene og hvilke farer som lurer. Selvsagt snakker jeg også om de positive sidene med spilling, for de er det mange av.  

nå når det nærmer seg jul og hvor julegaver kjøpes, så er jeg bra sikker på at supervoldelige spill som Grand Theft Atuo V kjøpes til mindreårige uten at foreldrene er klar over det. Barna har ønsket seg spillet i julegave og foreldrene går rett på limpinnen og kjøper spillet som blant annet er forbudt solgt i flere land og i tillegg er supervoldelige med torturscener. 

Opplevde noe meget hyggelig de siste dagene. På torsdag var jeg på Elkjøp Megastore Lørenskog og holdt foredraget Spill er sunt. Før foredraget var det en far som skulle kjøpe et spill til sin sønn som var med. Han hadde plukket ut Far Cry 4, men betjeningen ante hva som var i ferd med å skje og spurte om det var et spill til sønnen. Da svarte faren ja. Sønnen var nok rundt 10-11 års alderen og hvor betjeningen videre fortalte at Far Cry 4 hadde 18 års aldersgrense og var et voldelige spill. Faren så sjokket på betjeningen og videre på sønnen og sa at det ikke ble snakk om å kjøpe dette spillet. Sønnen ble lei seg, men kunne ikke si noe. 

lørdag var jeg på Elkjøp Steinkjer og hvor en tante skulle kjøpe et spill til sitt tantebarn. Betjeningen fortalte at spillet hadde 18 års aldersgrense og hvor tanten plutselig ble usikker. For den som skulle få gaven var 15 år. Tanten ringte på moren og fortalte om spillet som gutten hadde ønsket. Moren sa at tanten ikke fikk kjøpe spillet på grunn av aldersgrensen. 

Ved begge disse tilfellene vil jeg skryte av betjeningen som handlet helt korrekt og gjorde tingene etter læreboka. Stor skryt til Elkjøp for hvordan de taklet dette. 

Om du er mamma, pappa, tante, onkel, bestemor eller bestefar og skal kjøpe spill til dine søte små, så snakk betjeningen om aldersgrensen og innholdet av spillet, eller så kan du enkelt og greit søke opp spillet på youtube. På youtube får du se om spillet passer til den som skal få det i julegave. Det er mitt råd til dere som skal kjøpe spill i julegave til barn og unge. Bruk fornuften og tenk om spillet passer den som skal få det.

#pegi #spillersunt #supervoldeligespill #voldispill #aldersgrense #violence #games #game #spill #gamer #pcgamer #konsollgamer #ilovegaming #gaming #foredrag #lecture 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Please, ikke kjøp 18 års spill til dine barn!

  1. Jeg tror det er et veldig viktig poeng jeg, og jeg tror veldig mange voksne ikke tenker på det når de skal kjøpe noe til barnebarn eller barn. Det burde bli en vane, litt som når man skal ta med seg barna på kino (det er jo de som ikke bryr seg der og men de fleste holder seg i alle fall til rundt rett alder)
    Jeg er veldig streng på det når jeg handler til barn i familien eller venners barn. Det er ikke snakk om å ikke følge aldergrensen på spill eller film fra min side 🙂

  2. Izayoi: Veldig, veldig fornuftig av deg 😀 Selv om dette temaet har vært i søkelyset flere ganger, så er det veldig mange som ikke vet om det. Varmer å se at du er blant de som er nøye på dette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top