Hvordan få barna å hjelpe til hjemme?

Som mamma eller pappa er det ikke like enkelt å få sine barn å hjelpe til hjemme. Spesielt når det er snakk om legge sammen nyvaskede klær, rydde i huset, måke snø eller holde orden på rommene deres. Det kan være litt av en oppgave for å få dette gjennomført. Det å lære barna å hjelpe til er meget viktig slik at de en dag selv er selvstendige nok til å klare seg selv i sitt eget hus, leilighet eller lignende. Barn har godt av å hjelpe til og man unngår å sy “puter” under armene deres hvor voksne tar alt. 

Jeg og dama har funnet opp noe som virkelig gjør det hele til en konkurranse. Gjennom å spille Mario Kart 8 konkurrerer vi mot hverandre hvor taperen må utføre et “oppdrag”. Forleden kveld kjørte vi en slik konkurranse hvor jeg og dama mi spilte på lag og hvor våre yngste sønn og vår eldste datter spilte på lag. En kurv med nyvaskede klær var klar for å bli brettet og den kurven måtte taperen (taperne) ta seg av. 

Det hele forgikk slik. Vi kjørte tre baner. Det laget med flest poeng vant. Da siste runde skulle starte lå jeg og dama to poeng bak barna. Vi kjørte som om vi hadde stjålet bilene og barna likeså. Det ble en skikkelig fight med høy stemning, latter og høylydte sukk. Helt til siste runde så det ut til at barna skulle vinne, men så gjorde jeg et byks oppover listen. Jeg fikk noen meget bra våpen, nemlig varmesøkende skjell og disse sendte jeg mot sønnen min og datteren min. Jeg traff begge to og gjett om de hoppet opp av sofaen og hylte til. Jeg passerte pent forbi dem på langstrekningen mot mål. Jeg lo til jeg nærmest lå på gulvet og hikstet av latter. Barna tok det svært så fint og neste gang er det kanskje vi foreldre som taper og da blir det barnas tur til å juble. 

det jeg anbefaler dere er å gjøre husarbeidet mer interessant med å konkurrere om det med barna. Det gjør at man i tillegg får god underholdning og at man lærer barna å tape med samme sinn. Selv om slike oppgaver ikke er noe moro, så blir det på en måte moro med at vi kjører konkurranser med dem. Fungerer i alle fall supert her i hjemme hos oss. Dere trenger selvsagt ikke å kjøre Mario Kart 8 og hvor mange andre spill fungerer like godt.

Jeg vil med dette anbefale å spille sammen med barna deres og konkurrere om slike oppgaver, Kan like godt være brettspill, kortspill eller hva dere måtte finne på. Lykke til!


Her er beviset på at jeg og dama vant. Vårt lag på venstre side og barnas lag på høyre side.

#mariokart8 #nintendo #wiiu #mariokart #husarbeid #spillersunt #spilling #gamer #gaming #konsollgaming #konsollgamer #konkurranse #competition #ilovegaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

6 thoughts on “Hvordan få barna å hjelpe til hjemme?

  1. Selvom jeg er 17 og den minste ungen i familien bruker vi fortsatt det siste tipset og konkurrere ofte om oppgavene som skal gjøres i hjemmet 🙂 dette funker bedre enn noe annet lokke middel til husarbeid i familien vår særlig på grunn av sterk konkuranseinstinkt 🙂

  2. Det var jammen meg en god idé 🙂 her kjører vi med en liste over hva guttungen skal gjøre hver dag som gir han ukelønn. Men oppgaver utenom dette skal jeg prøve med spill neste gang 🙂

  3. Åse Helen: Supert og moro blir det også for alle parter 🙂 For selv om det kan være ting som gjøres av dere voksne, så kan det være moro å utfordre våre søte små til slike oppgaver. Vi hadde det i alle fall veldig moro og til helgen blir det nye konkurranser her i gården. Nærmer seg jul og da er det tusen ting som må gjøres, men ikke så vanskelige ting at barna ikke får det til 😉 Lykke til 🙂

  4. MissB: Ikke sant og mer moro blir det også 🙂 Vi her hjemme har det utrolig moro med det og nå som det nærmer seg jul er det jo tusen ting som må gjøres og det er ting barna også får til 😉 Så fremover blir det mange spillkonkurranser med barna 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top