Velkommen til dragenes verden!

Min venn Kjetil har for tiden spilt Dragon Age: Inquisition og blitt oppslukt i et spill med stor underholdningsverdi. Han ville så gjerne skrive en gjesteblogg om sine opplevelser og det fikk han selvsagt. 

Siden Bioware er en av mine favorittutviklere på bakgrunn av tittelen Mass Effect og også Dragon Age som etter min mening er vanskelig å slå i forhold til en drivende måte å få fram handlingen. Men i forhold til Inquisition hadde Bioware et nokså stort forventningspress fra fansen med tanke på at Dragon Age 2 var heller en rimelig lunken affære på grunn av noe som så ut til å være lettvinte løsninger fra designerne som gjorde spillet meget repetitivt og fort kjedelig. Så da gjensto det å få se om de hadde innfridd.

Selve handlingen består i at din karakter klarer å rømme ut fra The Fade. Som er en verden bestående av demoner. Det viser seg at du er merket med et merke som gir deg muligheten til å kunne ødelegge og lukke rifter, som også kan omtales som portaler inn til The Fade og som er spredd rundt omkring i Thedas, som er det riket du befinner deg i. Uten noe form for minne fra hendelsen forut, blir du med i å danne en organisasjon kalt for The Inquisition, og begir deg ut på en farefull ferd for å befri riket fra terroren som har invadert og for å kunne få svar på hvordan du selv har havnet i denne situasjonen.

Ved spørsmål om innfrielse, må jeg si ja med stor J. Spillet har blitt utrolig stort, og selv etter et titalls av timer bak meg, har jeg kanskje ikke fått oppdaget alle stedene som er å oppdage. Det fine med det hele, er at det føles ikke nytteløst og unødvendig noe av det du gjør. Alt føles som en genuin del av historien. Etter å ha spilt både PC versjon og PS4 versjonen, så ser jeg det at valgene man tar faktisk har en del å si på selve opplevelsen. Dette igjen gir muligheten for gjenspillbarhet. Men med tanke på at spillet i sin helhet med sideoppdrag og hovedoppdrag er taksert til ca 200 timer, så er det mer enn nok å spille igjennom fullt ut en gang og selv få mye ut av spillet.

Størrelsen på kart og lignende er en ting. Men utstyr og evner for hver enkelt karakter du har med deg er også omfattende, og kan gjøre at kampsituasjoner kan både tolkes og justeres etter eget vilje og behov. Mange av karakterene som du har med deg, er på lik linje med Mass Effects rollegalleri en meget fargerik gjeng, som også viser til stor variasjon i forhold til hvordan samtaler under de ulike oppdrag forholder seg. Noen samtaler om du har de rette karakterene med kan være så hysteriske at man må slippe spaken fordi man holder nesten på å le seg ihjel.

For å komme tilbake til utstyr, så har også dette fått seg en real oppsving. Du kan modifisere våpen og utstyr som gir de forskjellige nye effekter som gir fordeler i ulike kampsituasjoner, samtidig som at du også får full kosmetiske endringer på utseende. Litt ut i historien blir du også eieren av en diger festning, hvor du selv kan bestemme litt i forhold til utforming samtidig som at du har rettegang hvor du dømmer folk for deres urett. Så det handler også mye om politisk styring, og ved hjelp av et eget krigsråd, kan du ta strategiske valg på et krigsbord, som igjen kan føre til nye oppdrag, ressurser eller rett og slett nye områder og utforske.



Jeg
skal ærlig innrømme at jeg har bøyd meg i støvet før for Bioware og deres måte å lage spill på. De kan å føre en historie som gjør det spennende og driver deg til å bli sittende time på time. Dette kan jo både ha positive og negative sider selvfølgelig. Men her er det opp til hver enkelt hvor flink de er til å styre tiden. Dette er et fantastisk eventyr hvor jeg i mange tilfeller har problemer med å legge det ifra meg. Det hjelper lite at det også er pakket med en nokså god online del hvor du sammen med tre andre kan spille som en utsending fra Inkvisisjonen. Hvor du hele tiden også her samler på nytt utstyr og får lage nytt utstyr som igjen åpner for nye klasser du kan spille som. Så gjenspillbarheten er skyhøy uansett hvordan du spiller. Så snu deg ikke tilbake, men løp og kjøp! Det er absolutt verdt det.

#dragonageinquisition #dragonage #bioware #electronicarts #ea #rpg #gamer #gaming #pcgamer #pcgaming #pc #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster #ilovegaming #gjesteblogger #spill #game 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top