På vingene og kjemper mot Den Røde Baron!

Året var 1990. En gutt i sin beste alder satt i kjelleren. Skjermen lyste opp rommet. Gutten satt konsentrert å så på skjermen med store øyne. Logoen til Cinemaware rullet opp på skjermen og så var spillet i gang. Time etter time gikk, klokken tippet midnatt og gutten visste at han egentlig burde ha vært i seng for lenge siden grunnet skole dagen etter. Æsj, bare en runde til tenkte gutten. Må jo  ta ut noen Hun’s til som det så fint het i spillet. Hun’s var tyske piloter som enten fløy i enkelvingede fly eller dobbeldekkere. Å se et fly skytes ned og deretter omkranset i flammer på tur ned i døden er et herlig syn i spillet. For når dette skjer, ja så visste man at de dødelige salvene med skudd hadde truffet målet.

Det er mange spill som har slått rot i mitt spillhjerte og som har betydd mye opp igjennom årenes løp. Gamerhjertet mitt blir stadig større mens minnene stadig strømmer på. Et av spillene jeg husker godt er nettopp dette spillet fra Cinemaware. Det var forut sin tid både når det gjaldt grafikk, oppbygning og sist men ikke minst styremåte.

Min Amiga 500 fikk virkelig kjørt seg godt og det blant annet takket være Cinemawares Wings. Det aller første en må gjøre i spillet er å bevise at man er verdt vingene. Her må du fly i opplæring. Når det er gjort, ja så er du klar for å fly i den første verdenskrig og med de fly og våpen du har til rådighet.

Historien i spillet tar deg med som en skikkelig rookie og til du blir mer kjent enn selveste Røde Baron, en tysk pilot som hadde mange liv på nakken i den første verdenskrig. Den Røde Baron er nok den mest kjente piloten til dags dato og ja, i løpet av spillet får du møte denne fryktinngytende piloten i luften og hvor du med akrobatiske bevegelser må unngå skuddsalvene som strømmer i mot deg.

Selv om jeg har gjennomgått historien tidligere på min Amiga 500, så skal jeg si jeg er meget glad for å få en ny mulighet på min fete gaming PC. Det er som å gå tilbake til 1990, men denne gangen med et forbedret spill på mange måter. Grafikken har fått seg en oppkvikker, jeg kan spille spillet med min Mad Catz spillkontroller og musikken samt fortellerstemmen har blitt mye bedre. Alt er blitt bedre og jeg koser meg godt når jeg drar opp i skyene på utkikk etter noen uheldige tyske piloter som får oppleve min vrede.



Husker
godt, midt i kampens hete at maskingeværene på flyet låste seg og spesielt når jeg hadde flere fly både foran og bak meg. Da kan jeg innrømme at panikken sprette seg fort. Noen ganger gikk det på trynet og hvor fienden knertet meg og andre ganger med list og lemp klarte jeg å holde meg i live med å fly som en akrobatisk flyver.

At styringen fungerer så godt som den gjør er meg en stor glede. For jeg hadde aldri i verden trodd at jeg ville kunne bruke min Mad Catz spillkontroller, men det kan jeg faktisk. Det gjør at det går som en drøm å fly og utføre akrobatiske bevegelser i luften. Alt er så innmari bra forbedret at jeg uten å blunke føler jeg er tilbake til 1990. Du kan selvsagt også styre med tastaturet om du ikke har spillkontroller og det funker også godt, men best er det med spillkontroller.

Det at spill blir pusset opp og relansert igjen ser jeg bare fordeler av og spesielt med tanke på at dette er spill som jeg har brukt titallstimer på. Da kan jeg ikke annet enn å smile fra øre til øre. Wings Remastered er et dogfightspill med en stor dose historie. Inn i mellom krydret med noen oppdrag i ren “ørneperspektiv” og som funker helt utrolig godt. Jeg er nå kongen av Wings og Den Røde Baron kan gå hjem og vogg. King of the sky! Om du føler dette spillet frister og om du vil prøve et stykke spillhistorie, så kjøper du spillet som nå finnes på Steam til en billig penge. Wings Remasted anbefales alle.

Vil du lese mer om Wings Remasterd, så kan du gå inn på nettsiden til Cinemaware. 


#wings #cinemaware #classic #ww1 #pc #pcgamer #spill #gaming #pcgamer #pcgaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster #ilovegaming #wingsremastered #amiga500 #amiga 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top