Visste du at barn nede i seks år spiller dette?

Gjennom å dra land og strand med mitt foredrag Spill er sunt opplever jeg mye. Mange foreldre er veldig flinke til å dele sine erfaringer med familiens spillvaner noe jeg er veldig glad for. Å skape en hverdag hvor spilling, skole, måltider, idrettslige aktiviteter pluss familiekos er med, er ikke alltid like enkelt og spesielt hvis spillingen tar overhånd noe som dessverre skjer hos noen. Gjennom mitt foredrag Spill er sunt kommer jeg med tips og råd for hvordan legge opp til en hverdag hvor det er rom for alle disse tingene. 

En annen ting som virkelig sjokkerer meg er hvor liten kontroll mange foreldre har på hva barna deres spiller. Greit nok, det er ikke enkelt og har selv svare strevet med mine fire barn og ha kontroll på alt, men det som er viktig er at man bruker litt hver dag og setter seg inn i det barna spiller. Viser interesse, spør enkle spørsmål om spillene som spilles hvor du som mamma eller pappa danner deg et bilde over hvordan barnet har det fremfor skjermen. Dette er faktisk like viktig som om du viser interesse for barna om det er på skolen eller forskjellige idretter. For i dag krever spillingen bare mer og mer tid og hvor barna lett kan bli sittende på timesvis med underholdning fra skjermen.

Det jeg synes er det største problemet er at foreldre har så lite peiling at de kjøper voldelige spill til sine barn uten selv å vite om det. Jeg har hørt foreldre som har kjøpt spill som er forbudt solgt i mange land til sine mindreårige barn. Det finnes faktisk barn ned i seksårsalderen som spiller voldelige spill som Grand Theft Auto V og muligens også det nylig lanserte Hatred (se trailer fra sistnevnte spill nedenfor).

At disse mindreårige barna spiller disse spillene bekymrer meg stort og tenker på hvilke “følelser”, empati med mer de får med seg i oppveksten når man i spillene kan utføre bestialske mord på uskyldige. Barn generelt bør skånes så lenge som mulig mot vold og da er det foreldrenes plikt å sørge for at dette skjer. Dessverre så vet ikke foreldrene om det som foregår og hvilke spill barna spiller. Foreldrene har ikke satt seg inn i at begge disse nevnte spillene er boikottet og forbudt solgt på grunn av innholdet. Da kan man virkelig ikke fatte at “små” barn spiller disse spillene.

En aldersgrense er satt på spillene for en grunn, selv om de aldersgrensene vi finner på spillene er veiledende. Like fullt er det foreldres plikt å følge opp om dette, for det er jo søren meg aldersgrenser på spillene. Aldersmerkingen finner man nederst på venstre side på spillcover og om du får beskjed fra sønnen din på ni år om å kjøpe Grand Theft Auto V på grunn av at det er mye bilkjøring der, så skal du ikke la deg lure. Se etter aldersgrensen og se hvem spillet passer for.

mine foredrag tar jeg nettopp for meg dette og prøver på best mulig måte å fortelle hva som er bra og hva som ikke er fullt så bra med spilling. Det er viktig å finne en balanse som passer alle “parter” og det får man vite om i foredraget mitt.

Den 1. april skal jeg blant annet til TG (The Gathering) og holde foredraget mitt Spill er sunt og her ønskes alle foreldre velkommen. I tillegg til foredraget blir det også mulighet for å vinne flotte premier med høy verdi om du kommer med gode innspill og kommentarer til foredraget.

Hvorfor tror du at så små barn helt nede i seks års alderen spiller voldelige spill som Grand Theft Auto V og Hatred? 

#hatred #grandtheftautov #gtav #spillersunt #spill #gaming #lecture #healthygaming #foredrag #tg #thegathering #spilling #voldeligespill #violence #ilovegaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster #qpad 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top