Jeg er hotellsjef i den mystiske filmen om Dirk Ohm!



Tenk det, den 6. mars var jeg på verdenspremiere av filmen Dirk Ohm – illusjonisten som forsvant. Hvorfor var jeg på verdenspremieren? Jo nå skal du høre. Jeg var så heldig å få en liten dedikert rolle i filmen og hvor min rolle var hotellsjef. I tillegg var jeg med på en rekke sceneinnspillinger som statist. Så spenningen var stor da jeg og min datter satte oss ned på hagestoler som var satt opp for anledningen på Bjørgan Skianlegg. For filmen skulle presenteres for første gang på et lerret ute i åpen himmel. Rammen rundt dette arrangementet kunne ikke ha blitt bedre. Det var stjerner, måneskinn og masse folk som var med på å sette den gode stemningen. I tillegg var både regissør Bobbie Peers og Maria Ekerhovd der, samt stjernen August Diehl som er mest kjent fra storfilmen Inglorious Basterds og de andre skuespillerne Jørgen Sandvik Langhelle (kjent fra filmene Pioner, The Thing, Varg Veum – De døde har det godt og sist men ikke minst Mannen som elsket Yngve), Alexandra Rapaport (kjent fra filmene Jakten, Inga Tårar og Tsatsike) og
Sara Hjort Ditlevsen (Bormgan)


Maria og Dirk Ohm på hotellrommet…

At filmpremieren var ute, kunne ikke ha passet bedre inn, for handlingen i filmen foregår stort sett også ute og det i bitende kulde. Husker godt hvor mye jeg frøs da jeg var med i en scenen hvor det var en leteaksjon. Det var bikkjekaldt og føttene var stive som ispinner, selv om jeg hadde på meg godt med klær og sko som egentlig skulle takle kulden. Mye stillesitting og små bevegelser sørget for at kulden fikk satt seg godt under innspillingen, noe som også skjedde under verdenspremieren.


Det ordnes til festforestilling på Bjørgan Skisenter…

Jeg og datteren min dro tidlig for at vi skulle få gode plasser, men vi tenkte ikke på at å sitte så mange timer stille ville få oss til å hakke tenner som hakkespetter. Men bort i fra kulden. Bare det å få muligheten til en rolle i en norsk spillefilm var kjempemoro og noe jeg aldri har vært med på før. Med denne rollen fikk jeg et lite innblikk i hvordan film lages og hvor møysommelig arbeid det er. For ting tar virkelig tid. Selv om rollen min som hotellsjef ikke var stor, gikk det nesten med en hel dag til innspillingen av scenen min.


Datteren min og hovedrolleinnehaveren August Diehl på verdenspremieren…

Om du forventer en film med masse action, så er ikke Dirk Ohm noe for deg, men om du forventer litt mystikk, drama og litt humor, så er filmen definitivt noe du bør få med deg. Jeg har lest flere anmeldelser av filmen og som synes den er kjedelig og hvor hovedrolleinnehaveren ikke på langt nær lever opp til forventingene. Klart, jeg som har vært med i filmen blir vel kanskje litt patriotisk, men den røde tråden i filmen er ensomheten. Det å være mutters alene i en verden er ikke bra og dette er nok det den tyske illusjonisten opplevde sine siste dager i Grong.  Han var ensom og nærmest forlatt. Rundt denne ensomheten illusjonisten opplevde spinnes en historie som tar deg med til en stor leteaksjon etter en jente ved navn Maria som blir sporløst borte. Plutselig dukker jenta opp på hotellrommet til illusjonisten og det er her du etter hvert skjønner at noe mer mellom himmel og jord. Det store spørsmålet jeg satt med da Maria dukket opp var om Dirk Ohm hadde noe med forsvinningen å gjøre, men etter hvert som filmen trer fremover i handlingen blir alt mer og mer mystisk. Noe mer om handlingen vil jeg ikke si og vil heller anbefale deg å se filmen når den nå har premiere på norske kinoer den 27. mars.


Navnet mitt i rulleteksten…

I alle fall, filmen er inspirert fra en hendelse fra 2003 hvor illusjonisten Dirk Ohm plutselig blir borte fra Grong på et mystisk vis. Det blir selvsagt satt i gang en stor leteaksjon og det er rundt Dirk Ohm siste timer regissøren Bobbie Peers har prøvd å dramatisere. Jeg synes Bobbie gjør en god jobb og hvor vi hele tiden blir satt på pinebenken over å få vite hva som virkelig skjedde den dagen illusjonisten Dirk Ohm ble borte. Bobbie Peers har blant annet vunnet  Gullpalmen i Cannes for sin kortfilm Sniffer og har blant annet hatt en serie på TV2 for ikke så altfor lenge siden. Manuset til filmen er skrevet av Bjørn Olav Johannesen som blant annet står bak TV-serien Kampen for tilværelsen Wim Wenders’ nye film Every Thing Will Be Fine.

Jeg vil avslutte med å skrive at jeg synes det var moro og interessant å være med i en spillefilm. Selv om rollen min ikke er særlig stor, så er jeg med. Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant er en dyp film som passer stort sett alle aldre og som kanskje har litt sansen for drama. Skal du se filmen?

#dirkohm #sfnorge #påskekrim #skuespiller #hotellsjef #film #movie #cinema #augustdiehl #bobbiepeers #jørgensandviklanghelle #mariaekerhovd #alexandra rapaport #sarahjortditlevsen #verdenspremiere #kino #drama #bjørnolavjohannesen #gamer #pcgamer #konsollgamer #ilovegaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Jeg er hotellsjef i den mystiske filmen om Dirk Ohm!

  1. Stilig, i tilegg så er det litt noe eget med at en illusjonist forsvinner. Kanskje den støre illusjonen av dem alle? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top