Let the hunting begin – Evolve!



Kjetil
har igjen gjesteblogget hos meg og kommer her med en blogg om opplevelsen han har hatt med actionspillet Evolve. Jeg har også hatt gleden av å spille dette spillet og kan ikke annet enn å si meg enig i det Kjetil her skriver. Visste du forresten av spillet er lagd av de som blant annet står bak det herlige Left 4 Dead? Jupp, og da kan du tenke deg hvilken kvalitet vi da får med deres erfaringer.

Jakt er et instinkt som alltid har vært i menneskene siden tidenes morgen. Spillet Evolve tar dette til et nytt nivå. Selv har jeg vært på fuglejakt og har hatt min tid med hangla i hånd, og ingenting er så tilfredsstillende som å vandre og lete opp byttet for så å få lagt det i bakken. Evolve er et spill som frir til det primitive jaktinstinktet, samtidig som at du får leke både bytte og angriper på en og samme gang.

Evolve har i grunnen en ganske flatt form for historiefortelling, men gir på den annen side en katt og muslek som gjør at spillet selv blir spennende. Gang på gang på gang. For selve konseptet er ganske enkelt. Du er enten sammen i et team på fire med på å finne et monster som er ute i verden for å bygge seg sterk, eller rett og slett er monsteret som prøver å vokse seg sterk for å nedkjempe jegerne som er ute etter å felle deg. Det er her spillet briljerer på måten det er lagt opp og kommer på det samme om du er monster eller jeger, for det vil bli en utfordring uansett hvordan du legger opp strategien.



Som
monster er det din oppgave å gjemme deg for jegerne samtidig som at du spiser dyr som finnes i området for å bygge deg sterk nok til å kjempe tilbake på jegerne som er ute etter deg. Dette er utfordrende nok, siden du bør være forsiktig så du ikke legger igjen synlige spor som jegerne lett kan følge opp. Som monster har du lite å stille opp med om du ikke er smart nok til å utvikle deg til å bli en kjempe verdt å sloss mot. Til din hjelp har du en rekke egenskaper som monster, du er rask, du er stor, men det er ikke nok hvis du ikke kan bruke dine egenskaper på riktig måte.

I utgangspunktet starter du med et monster som heter goliath. Han kan kaste stein og sprute ild, som er bare noe for å kunne nedkjempe de farene som truer. Etter hvert som du også har spilt en del, får du åpnet opp nye monster som har nye egenskaper og metoder å nedkjempe dine fiender. Noe som igjen utgjør at spillet får en bredere variasjon med tanke på gjenspillbarhet.


Som jeger, har du fire forskjellige klasser å velge imellom. Her har du tracker, som er flink til å lete opp byttet, og som har en rekke egenskaper for å låse fast monsteret slik at det ikke kan stikke av for å utvikle seg videre. Du har assault, som er den som er god til å gjøre skade og samtidig er der for å felle byttet på raskest mulig måte med sitt arsenal av våpen. Men et arsenal er ikke godt nok om du ikke er god nok til å sikte. Support er der for å sørge for at skaden jegerne påtar seg holder seg på det minimale, og er du ikke god nok til å sørge for at laget holder seg i live i form av å gi dem beskyttelse, så kan det føre til den sikre død mot et fullvoksent monster. Healeren er den siste av jegerklassen, og er der for å holde livet oppe om du skulle bli skadet, og support ikke er våken nok i sin jobb. Men som healer, kan man heller ikke sove i timen, siden skaden fra et fullvoksent monster kan være ytterst dødelig i for store mengder og i en stressende kamp. I tillegg kan healeren gjøre monsteret sløv nok til at den kan ta et ekstra skudd eller to før det forsøker å stikke av fra angriperne for å finne igjen styrke til å ta opp kampen på ny. Så her er taktikk meget viktig for begge parter for å komme seirende ut av situasjonen.

Evolve er etter min mening en ny og morsom måte og spille multiplayer på. Det vekker litt den primitive jaktgleden som ligger i et menneske. Siden du har tre monster å spille med og en rekke jegere og velge mellom etter hvert, så gir det store muligheter for gjenspillglede. Er man 5 venner sammen som spiller, så kan man finne mange timer med spillglede i dette spillet. Grafikken er bra, og styringen er flott og enkel og komme inn i. Det som utgjør om du står seirende igjen er hvordan du taktisk utnytter området for å utmanøvrere dine fiender, uansett om du er monster eller jeger. Som jeger er det også viktig at du har et godt lag som vet hva de driver med. Absolutt et godt valg for venner som spiller sammen, og noe du bør gå for om du liker en god utfordring sammen med venner.


Min erfaring med spillet:

Først vil jeg si at dette spillet i mine øyne er et steg i rett retning når det kommer til teamplay. Her får du alt hva du måtte ønske. Bruk de unike egenskapene og sørg for å slå ut det store monsteret. En liten miss og det er kanskje du som blir slått ut. I fjor sa jeg at Middle-Earth: Shadow of Mordor var et undervurdert spill. I år tror jeg dette kommer til å bli det. Jeg digger spillet og måten det utfordrer meg på. Spillbarheten er enkel å sette seg inn i og sørger for at jeg på et lite øyeblikk er i spill.

Det grafiske er heller ikke noe å si på og lyden likeså. Alt er så bra balansert at du føler at du ikke har kontroll, men på en annen side, så må du spille smart for å vinne. Nok en gang er jeg imponert over et nytt spill, et nytt “konsept” og jeg kan garantere deg at jeg kommer til å spille dette mye i tiden fremover. Tro meg. 

Evlove ble lansert til Xbox One, Playstation 4 og PC den 10. februar. 

Anbefales!


#evolve #turtlerockstudios #take2 #action #hunting #pcgame #pcgaming #ilovegaming #pc #gamer #gaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top