Rapportere foreldre som lar barna sine spille voldelige spill til Barnevernet?

At foreldre lar sine mindreårige barn spille voldelige spill har overrasket meg flere ganger i sammenheng med mine foredrag Spill er sunt. Spesielt når jeg har hørt om barn ned i seksårsalderen har spilt det supervoldelige spillet Grand Theft Auto V, så har jeg fått bakoversveis og ikke helt skjønt hva foreldrene har tenkt på. Grand Theft Auto V er et spill som har 18 års aldersgrense og sees på som veldig voldelig med både grovt språk og seksuelt innhold. Dette gjør at spillet så definitivt ikke egner seg for barn.

Det verste er at mange foreldre ikke har peiling på at barna deres spiller slike voldelige spill som Grand Theft Auto V. Andre barn er smarte og sier at dette er et bilspill, noe det forsåvidt er, men har mye annet innhold som ikke egner seg i det hele for barn. I går kom jeg i snakk med en person som kunne fortelle at han kjente til en far som lot sin sønn på tolv år spille Grand Theft Auto V, men da mens han fulgte med og så at sønnen kun kjørte bil. En gang da sønnen var så uheldig å kjøre ned en uskyldig på gata, så slo han av spillet og ville ikke spille det, men uansett så skal ikke barn under noen omstendigheter spille voldelige spill, what so ever. Her må foreldrene følge nøye med på hva barna opplever foran skjermen.



Gjennom
foredragene mine forteller jeg hvor viktig det er for foreldre å følge med og være delaktig i spillingen til sine barn. Gjennom å skape et godt forhold klarer de å bygge en tillit til de som spiller og videre kunne sette grenser som alle parter kan leve med. For tillit til barna er viktig uansett hva det er snakk om. Man trenger ikke å bruke mange minutter hver dag på å snakke om spill, men at man bryr seg er det som er viktigst. Barn og unge ønsker faktisk at foreldre skal bry seg når det kommer til spilling. Det vil at foreldrene skal være interesserte i det de driver med foran skjermen og de ønsker mest av alt at foreldre skal være med å spille sammen med dem. Klarer dere foreldre å gjennomføre dette, ja så har dere fått barna på deres side og kan lettest gjennomføre “sunn” spilling i familien hvor både tidsbruk og aldersgrenser følges.

I en artikkel på Gamereactor i dag, kunne vi lese at en flere britiske skoler har gitt beskjed om at foreldre kommer til å bli rapportert inn dersom skolen finner ut at barna spiller voldelige spill som f.eks. Grand Theft Auto V og Call og Duty Advanced Warfare. Det er gruppen Nantwich Education Partnership som står bak advarselen og som vil følge den opp dersom foreldre ikke passer på at barna deres spiller voldelige spill. De mener nemlig at spill som Grand Theft auto V fører til tidlig seksualisert atferd. For det er ikke å komme under en stol at dette spillet har en god dose seksuelt innhold som ikke egner seg for barn. Du kan faktisk “pule prostituerte” til så å drepe de etterpå. Videre mener Nantwich Education Partnership at Grand Theft Auto V gjør barna sårbare i oppveksten for seksuell utnyttelse eller ekstrem vold. Barn blir som oss voksne påvirket av det som skjer i rundt oss noe som vil si spill som underholdning. Hvis et barn helt nede i seksårsalderen opplever å drepe uskyldige, torturere eller pule prostituerte time etter time, så vil barnet bli påvirket. Det store spørsmålet er hvordan blir det påvirket og hvordan vil f.eks. empatien påvirkes? I artikkelen kommer det ikke frem til hvilket organ rapporteringen går til, men kanskje er det grunn til å tro at den havner til det britiske barnevernet. I alle fall, disse skolene mener at slike voldelige spill skader barna på sikt og at foreldre må hjelpes til å bli mer oppmerksomme på at barna deres spiller ekstremt voldelige spill.



Selv
mener jeg dette er å gå litt vel langt, men at foreldre bør bli mer oppmerksomme på hva barna deres spiller og hvilken virkning det kan ha videre for oppveksten med spill som en del av hverdagen. Jeg er selv firebarnsfar og er i grunnen streng ovenfor mine barn i hva de spiller i forhold til hvilke aldersgrenser spillene har. I tillegg passer jeg også på at spillingen ikke tar overhånd og at de er aktive på andre områder. Selv om min sønn har mast på meg om å spille voldelige spill i en alder av 14, så får han ikke lov. Han får ikke lov til å spille spill som Grand Theft Auto V, Battlefield 4 eller spill i denne kategorien som inneholder massiv vold eller har seksuelt innhold.

Et annet spill som ennå ikke er blitt lansert som foreldre virkelig bør holde et øye til er det ekstremt voldelige spillet Hatred. I dette spillet tar du rollen som en som hater verden og som ønsker å drepe alle og da på den mest bestialske måten. Spillet har blitt bannet i mange land og i USA har spillet fått den høyeste aldersgrensen som er å få. I Norge vil spillet bli et såkalt 18+ spill, men dessverre, så vil barn kanskje helt ned i seks års alderen spille dette. Det bekymrer meg stort og spesielt med tanke på påvirkningen barna da vil oppleve. Nedenfor ser dere en trailer fra spillet og jeg anbefaler alle foreldre å være oppmerksom på dette spillet og se til at det ikke blir spilt av sine mindreårige barn.



Hva
 synes du til at foreldre blir rapportert inn for at barna deres spiller voldelige spill? Hadde det f.eks. vært veien å gå her i Norge hvor foreldre hadde blitt rapportert inn til f.eks. barnevernet på grunn av forsømming over ikke å forhindre barn i å spille voldelige spill? Tror nok det hadde blitt “lovløse” tilstander av det, men jeg mener bestemt at foreldre MÅ bli flinkere til å følge med på hva barna deres spiller og hva de bruker tiden på foran skjermen, for her er foreldre Norge rundt for dårlige og “forsømmer” barna med ikke å følge med godt nok.

Den 1. april skal jeg til verdens nest største dataparty The Gathering (TG) og holde foredraget mitt Spill er sunt og der håper jeg at så mange foreldre som mulig kommer og får et innblikk i spillernes verden. Her skal alle de som kommer få gode råd om hvordan spillingen kan bli så “sunn og harmonisk” som mulig for familien. Er det noe jeg ønsker så er det nettopp det og hvor foreldre viser interesse for barna sine når det kommer til spilling.

Hvordan er eller har dine foreldre vært når det kommer til spilling? Har de visst interesse eller har de ikke enset at du har spilt og hva du har spilt. Føler du at foreldre burde blitt flinkere til å bli vise mer interesse for spilling generelt og hvordan bør foreldre gå frem for å få et godt forhold til deg som spiller?  

#spillersunt #barnevernet #voldeligespill #foredrag #thegathering #tg #spill #hatred #gta #gtav #grandtheftautov #callofduty #battlefield4 #gamer #ilovegaming #lecture #healthygaming #violence #vold #ekstremvold      

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top