The Gathering 2015 – en herlig opplevelse!


Lysene slukket og alt klart for gaming i Vikingeskipet!

Jeg har siden tidenes morgen drømt om å komme meg nedover til The Gathering  eller TG som det forkortes med. Mange av mine venner har vært på dette unike arrangementet og som trekker fem til seks tusen ungdommer hver påske. I år var det altså min tur til å ta turen nedover. Like etter jul ble jeg kontaktet av TG og hvor de ønsket å leie meg inn som foredragsholder for Spill er sunt. En meget snill venn av meg, Yngve var på foredraget mitt på Elkjøp Megastore på Lørenskog i november i fjor og hvor han likte foredraget mitt. Han er med i arrangementskomiteen til TG som igjen førte til at jeg fikk muligheten til å holde foredraget mitt. 

Det var en ære og bli spurt til noe slikt og dagene før den lange kjøreturen nedover til Hamar og Vikingeskipet gikk med til å pakke. For med på lasset hadde jeg flere esker med premier som skulle deles ut. 


Min sønn (t.h) og kompisen (t.v.)

Den 31. mars dro jeg, min sønn og sønnens kompis fra Snåsa med bil. Jeg visste det kom til å bli en lang kjøretur og stålsatt meg til det. Jeg skulle altså kjøre nedover natt til 1. april, holde foredragene og så kjøre hjem igjen kvelden/natten til 2. april. Nettopp, en skikkelig roadtrip. 

Turen nedover til Hamar gikk som en drøm. Gutta boys sov en god del av turen, mens jeg kjørte jevnt og sikkert med noen Burn innabords. Drikker jo ikke kaffe, så da var Burn god å ha for å holde meg våken og alert. 

Da klokken passerte halv seks på morningen kom vi frem. Jeg kjørte litt frem og tilbake før jeg summet meg til å spørre noen vakter. Vikingeskipet var huge og jeg har jo aldri vært der, så spenningen var i grunnen stor da jeg entret baksiden av skipet. Der var porten og inn porten skulle jeg kjøre bilen slik at jeg fikk lastet av premiene og utstyret som var med. Tenk, bilen har vært inne i Vikingeskipet. Det er ikke mange biler som har det.


Alt klart for foredraget Spill er sunt! Er det ikke litt av et premiebord?

Timene frem til halv ti brukte jeg, sønnen mine og kompisen til å pakke ut, legge til rette for foredragene og sørge for at den tekniske biten var oppe. Heldigvis fikk jeg hjelp av min gode og flinke venn Tor Andre Haugdahl (som også har lagd bloggdesignet). I starten hadde vi problemer med projektoren, men etter litt grubling så fikk vi den oppe å gå. Deretter fikk jeg møte lederen for arrangementskomiteen Guro som jeg hadde snakket en del med på telefon. Selv om hun ikke var helt i form, så stod hun på og sørget for at jeg hadde det fint og alt  var klart til foredragene. Er imponert over hva Guro har fått til. Så var det å stresse ned til messegulvet. jeg For jeg hadde avtalt med Cathrine Eide fra TV2 om et intervju. Jeg møtte henne rundt halv titiden og da fikk jeg høre at jeg klokken kvart på ti skulle på luften i en direktesending. For å si det slik, hjertet pumpet ufattelig godt og var nærmest skjelven da Cathrine tellet ned sekundene før sendingen. Heldigvis gikk intervjuet bra og jeg fikk snakket ut om foredraget mitt Spill er sunt.


ble intervjuet av Cathrine Eide hos TV2

var det på nytt å gjøre seg klar for foredrag. Det første foredraget ble det ikke noe av. Da var det ingen som dukket opp. Det endte med at vi bestemte oss for å flytte foredragene til senere på dagen noe som visste seg å være et smart trekk. I løpet av dagen kjørte jeg på med fire foredrag hvor det siste gikk av stabelen kl. 19:00 og frem til kl. 20:15. 

I løpet av foredragene fikk jeg veldig gode tilbakemeldinger og ble intervjuet flere ganger av Cathrine Eide fra TV2 og en snill dame fra NRK. Her kommer et innslag på NRK etter hvert og som omhandler gamere. Min sønn ble også intervjuet av NRK hvor de ville høre hvordan jeg var som far når det kom til spilling av blant annet voldelige spill.


For en bakgrunn!

Inn i mellom foredagene fikk jeg anledning til å se meg i rundt, snakke med bekjentskaper innen hardwareindustrien. På messegulvet møtte jeg representanter fra Gigabyte, Rasmus og Guido samt fra Qpad, møtte jeg to familiemedlemmer av Körnback. I tillegg møtte jeg flere venner fra blant annet klanen mine Trønderbataljonen samt flere fra Battlefield.no.    

Først må jeg innrømme hvor imponert jeg er over gjennomføringen av TG og hvordan arrangøren har lagd alt til rette for at flere tusen gamere kan ta turen inn i Vikingeskipet for å svettgame. Helt utrolig til logistikk og det beste, det så ut for meg som om alt gikk på skinner. Mektig imponert. 

Videre så er jeg ufattelig glad for at jeg fikk denne muligheten for å komme til TG og håper inderlig at man til neste år kan gjøre det samme. Det er rom for at flere foreldre kan få høre foredraget Spill er sunt. For foreldre i dag har ikke peiling på hva sine barn og unge driver med foran skjermene og med foredraget Spill er sunt, får de en gjennomgang av dette meget viktige temaet. 


De som kom på foredraget kunne blant annet prøve spill på Playstation 4 og PS Vita

Jeg takker crewet på TG for en meget flott mottakelse og for all hjelp jeg fikk når jeg var der. Jeg sender i vei en stor takk til Yngve og Guro som lot meg få sjansen. Spill er sunt er noe jeg vet passer inn i konseptet deres og håper på at jeg neste år også kan ta turen nedover og snakke om spill. 

Etter at alt var over og vi hadde sett det vi skulle, så var det å starte turen hjemover. En liten stopp på en bensinstasjon på Hamar, så gikk turen hjemover uten så mye som en stopp. Jeg kjørte direkte fra Hamar, mens sønnen min og kompisen sov seg gjennom hele turen. For meg var dette en helt unik opplevelse og jeg kan uten problemer anbefale andre om å ta turen til TG. For sikkerheten, innholdet og alt som de unge får med seg under disse dager er helt i toppklasse. TG, jeg er takknemlig for å få oppleve dette og håper at jeg neste år kan komme og være behjelpelig til mer og snakke om at Spill er sunt til de mange foreldre som sender sine barn på dette unike arrangementet. 

Var du på årets TG? Ville du ha hørt på foredraget mitt om du hadde hatt sjansen? Mener du at foreldre har gått av å høre om “Spill er sunt”?

Beklager at det ikke er noe bilde fra Youtube-klippet.
#tg15 #thegathering #thegathering2015 #spillersunt #dataparty #computerparty #foredrag #gamer #pcgamer #konsollgamer #consolegamer #gaming #ilovegaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster #qpad 
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “The Gathering 2015 – en herlig opplevelse!

  1. Hyggelig at du kunne være med og jeg likte det jeg fikk høre.
    Regner med at du kommer tilbake.

  2. John Morten Malerbakken: Tusen hjertelig takk for det John Morten 🙂 Jeg koste meg godt og det som å komme inn i paradis. Er jo en tro gamer selv og har vært det i mange år nå. Liker å komme med inspirasjon til andre om det er foreldre, gamere eller andre som ikke vet så mye om gaming 🙂

    Håper å få truffet deg igjen John Morten 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top