Mobb noen til selvmord!

Som gamer liker jeg stort sett alle spill og har gjort det siden jeg startet å spille som en liten gutt. Jeg liker alt fra skytespill, bilspill, plattformspill til bybyggespill. Å si at jeg er en aktiv gamer er nok ikke å lyve, men med en familie og fire barn begrenser det seg med spilletiden. I tillegg prøver jeg også å spille så mye som mulig sammen med mine barn, noe jeg liker svært godt. 

Opp igjennom årene har det dukket opp mange spill som har gjort inntrykk på meg både på positivt og negativt. Spill som har fått meg til å miste munn og mæle, spill som har fått meg i godt humør, satt meg i samarbeidsmodus og spill som har fått meg irritert. Å være far til fire barn, som også er aktive spillere er heller ikke enkelt selv om jeg vil påstå at vi i familien har sunne rammer for spillingen vår. Jeg er åpen med mine barn og de får spille de spill som passer deres alder. Noen vil kanskje si at jeg er litt for streng på dette området, men mitt formål er å beskytte mine barn mot vold og spesielt i spill, for de vil alltids få oppleve det før eller siden når de blir eldre. 

Det er to spill som i det siste har fått meg til å reagere litt og dette er spillenes utviklere bevist gjort med vilje. Et av spillene som jeg synes er forkastelig er spillet Hatred. Dette er et spill hvor du tar rollene som “massemorder” og hvor målet er å drepe så mange som mulig på den mest bestialske måten. Rollen din hater alle i verden og plaffer ned på uskyldige så blodet skvetter til alle kanter. Dette er et spill som provoserer meg og spesielt med tanke på at jeg vet at barn helt ned i seksårs alderen vil spille dette og det får klokkene hos meg til å kime. Så til dere foreldre som leser bloggen min, sjekk ut denne traileren og si at dere er enige i meg om at barn skal skjermes for dette spillet;

Et annet spill som er på tur og som garantert kommer til å skape overskrifter er spillet Yandere Simulator. I dette spillet kan du spre rykter om en person slik at denne personen blir mobbet og kanskje også i verste fall tar selvmord. Du kan som spiller kaldblodig drepe noen for så å skjule ugjerningen. Hvordan unngå å bli oppdaget etter å ha drept noen? Det er blant annet noe som er godt fokusert på i spillet. I alle fall, dette spillet er for meg forkastelig og ikke noe barn bør få oppleve. For selv om dette er et spill, så mener jeg at dette spillet ikke burde ha blitt lagd. I dag er mobbing i fokus som aldri før og med et spill hvor man kan sørge for at noen mobbes for så å ta selvmord, er slettes ikke noe som bør oppleves av noen.

er det mer viktig enn noen sinne at foreldre følger med hva barna spiller og hva de bruker tiden på, spesielt når slike forkastelige spill kommer på markedet. Normalt er jeg åpen til spill, men i disse tilfellene så er jeg ikke det. Små barn skal ikke oppleve Yandere Simulator eller Hatred, så foreldre, det er deres plikt til å hindre dette.

mitt råd er å bruke litt tid på deres barn og unge når det kommer til spilling. Skaff et godt forhold slik at dere får et åpent forhold til spill og hvor dere kan snakke ut om spillene som spilles. Dette er like viktig som om vi følger med barna på skolen eller idrettslige aktiviteter. Det aller beste, spill sammen med barna noe de vil sette veldig stor pris på. Trenger ikke å bruke lange stunden på det, men sett av f.eks. en time i uken og dere vil få en fantastisk forhold når det kommer til spilling og sist men ikke minst, letter å sette grenser som passer inn i familiens gjøremål. Tro meg, jeg har selv stor erfaring med dette i forhold til mine barn.

Her er et klipp fra et annet provoserende spill, nemlig Yandere Simulator;

18refFZ8FoI

#yanderesimulator #hatred #ansvar #foreldrerolle #spill er sunt #spill #voldeligespill #vold #barn #mobbing #mobbe #gamer #pcgamer #konsollgamer #ilovegaming #lovegaming #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #hyperx #benq #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

2 thoughts on “Mobb noen til selvmord!

  1. Jeg vet med meg selv og min litt mere sadistiske side at jeg kunne spilt begge spillene, men jeg vet også at det “bare er et spill” og at det ikke hadde gjort noe med meg som person.
    Jeg kommer derimot aldri til å kjøpe/spille noen av dem. Jeg synes ikke noen av spillene burde blitt laget eller sluppet, da det er som du sier unge mennesker og barn som kommer til å spille det. Og er det noe som er bevist så er det jo at det er lett og bli påvirket.
    Synd at noen vil tjene penger på det 🙁

  2. I herrens år 2003 var jeg 13 år, og det er samme år som Rockstar gav ut voldsspillet Manhunt. Som en stor tilhenger av alle GTA spillene var jeg selvfølgelig veldig klar for det neste store Rockstar spillet.
    Jeg har aldri spilt noe annet spill som har fått meg til å legge det i fra meg på grunn av spillets voldelige natur. Det eneste målet i Manhunt er å slakte fiendene dine på de mest bestialske måtene du kan tenke deg, for så å få poeng for det.
    Joda det finnes en historie i spillet, og mange sammenligner spillet med Stanley Kubricks A Clockwork Orange, men etter noen par timer med spillet var jeg lei av hele greia og det er et spill jeg ikke kan gå tilbake til fordi jeg blir rett og slett kvalm av konseptet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top