“-Barn, dere har ingen fremtid med å spille spill!”

Når en pappa eller mamma sier noe slikt, så arresterer jeg dem. Som foredragsholder av Spill er sunt, så anbefaler jeg alle barn og spille spill i en eller annen sammenheng. Det vil si, spill er sunt på utrolig mange måter og som gir utrolig mye tilbake til de som spiller. Dessverre er det foreldre som ikke ser dette og som er veldig negative til at barna sine spiller. 

Jeg har flere ganger fått på meg at jeg er en barnslig person nettopp på grunn av at jeg spiller. Flere har hevet øyenbrynene når jeg har fortalt at jeg spiller alt fra skytespill, sportspill, bilspill og simulatorspill. De kan ikke tro at jeg gjør det. Jeg driter i om andre synes jeg er barnslig. Jeg vet at dette er min hobby på lik linje som at noen sykler seg ihjel, fisker, strikker, samler frimerker med mer. Spilling er min måte å ta steget bort fra virkeligheten og inn i min friboble. Her er det spillingen som står i fokus og hvor spillene underholder meg. 

Barn i alle aldre bør spille. Dette er noe foreldre må bare innfinne seg med. For spill lærer barna utrolig mange ting. Her er en liten liste; 

* Trener reaksjonevnen. 

* Trener koordinasjonsevnen.

* Lærer seg språk.

* Lærer seg å samarbeide.

* Lærer seg å takle fremgang og motgang.

* Tenker mer taktisk i stressede situasjoner.

* Blir mer kreativ.

 * Opplever mestringsfølelse.

* Får flere nye venner.

*? (Hvilke flere positive ting mener du skal være med på listen?)

Faktisk har jeg opplevd at de som ikke har hatt så mange venner i det virkelige livet, har fått utrolig mange venner via spillingen. For i dag foregår ikke spillingen kun alene nede på gutte eller jenterommet. Nei, spillingen er i dag mye godt online, det vil si gjennom internett. Faktisk kan man spille med andre som befinner seg overalt i verden og det igjen sørger for at du kan få venner langt utenom egne landegrenser. For da å kunne kommunisere, må man snakke engelsk. Da trener man språket sitt noe som er veldig bra. En annen ting som jeg anbefaler foreldre å hjelpe sine barne med, så er det å delta på datapartyer. Mange foreldre er også her negative til dette. Selv om det blir litt lite søvn, ikke den aller sunneste maten, så får man unike opplevelser. Her møter man mange likesinnede, får mange nye venner og hvor arrangører av slike events også sørger for god underholdning, kreative konkurranser og masse annet spennende. Foreldre, la barna deres få oppleve dataparty!


Fra mitt foredrag på Hitra i Hitrahallen – over 500 deltakere.

En annen ting jeg mener foreldre bør bli flinkere til er å vise interesse når barna spiller. Foreldre vet jo ingenting. De vet ikke hva som skjer på skjermen fremfor barna. De vet ikke hvilke spill barna spiller og foreldre har ingen anelse i hva barna føler når de spiller. Jeg mener at foreldre virkelig må skjerpe seg her og følge med i timen. For om man får et godt forhold til barna, blir det også enklere både å sette grenser samt fange opp om noe ikke er som det skal. Selv om det er positivt med at man får nye digitale venner, så kan det også forekomme “digital mobbing” hvor enten barna blir frosset ut av en klan, får slengt stygge, hårreisende ord i fleisen eller opplever at mobbing på nært hold. 

Vi mennesker er ikke like og hvordan vi takler ting på varierer fra person til person. Plutselig som lyn i fra klar himmel kan det hende det brister for den som har blitt mobbet. Da kan det være for sent som foreldre å gjøre noe som helst og hvor helsevesenet må inn i bildet. Derfor er det viktig at foreldre så fort som mulig får et godt forhold til sine barn som spiller spill og viser interesse. Man trenger ikke å bruke lang tid på dette. Noen minutter hver dag. Se på når barna spiller. Spør spørsmål rundt spillet og i beste fall, bli med å spille om det er mulighet for det. Selv om du taper, så vil barna blomstre bare det å se at foreldrene bry seg og vil være med.

Jeg har noen års erfaring med foredraget mitt Spill er sunt og har opplevd både positive og negative ting med familier hvor spillingen har inntatt hjemmet. For selv om det er mye positivitet med spillingen, så finnes det også negative ting. Mange av disse negative tingene kan man unngå om foreldre får bedre kontakt med barna og viser interesse til spillingen enn om de ikke hadde gjort det. Grenser settes enklere når man skjønner hverandre. Jeg har også kommet i kontakt med familier hvor spillingen har ødelagt for familien og hvor barnet har brukt all tid på spillingen. Når dette skjer, så har foreldrene sviktet. For det er de som skal være veilederne og guide barna inn på rett spor. Lag sunne regler som passer inn i familien og dette får man igjen vet å få et godt forhold til barna når det kommer til spillingen. Jo mer tillit du oppnår som foreldre, jo enklere blir det.


Fra mitt foredrag for landskonferansen for Ungdom og Fritid i Tromsø.

Jeg er så heldig at jeg har alt av konsoller og spillmaskiner. Alt av spill du kan tenke deg og hvor mange andre barn synes barna mine er heldige som har tilgang til alt dette. Jeg har helt siden barna mine var små hjulpet de i vei med spillingen. Jeg har vist interesse selv om det har vært snakk om spill jeg ikke har hatt interesse av eller vil spille selv. Så har de opp igjennom årene fått muligheten til å fortelle meg sine spillopplevelser. Jeg har blitt med og spilt sammen med de selv om jeg har blitt knust grundig. Bare det å se gleden til barna mine og vite at jeg har et godt forhold til de når det kommer til spilling, er godt nok for meg. Jeg ser barna mine blomstre når de forklarer hvordan de har bygget sitt underverk i Minecraft. Jeg ser barna nyte det å kunne spille sammen med meg og mammaen. Jeg ser barna ha stor forståelse for de reglene vi som foreldre setter. Jeg vet at mine barn har en sunn oppvekst med spill hvor de er aktive eller har mange venner og gjør det bra på skolen. Da vet jeg at jeg som pappa har gjort noe godt og i tillegg sørget for at barna har et sunt fokus til spillverden.

Nettopp dette ønsker jeg at andre foreldre også skal se og finne ut av. For da blir det så mye enklere for dem og sette de grenser som skal til for at deres hverdag med spill blir sunn. Lag regler som er tilpasset din familie og gi barna den oppmerksomheten de trenger om de spiller spill, er med i fotball eller samler på frimerker. Barna har krav på det. Et godt råd til dere foreldre. Ikke vær negative til spillingen. Vær åpen og vis interesse. Det vil dere i lengden tjene mye på. Kanskje viser det seg at barna ønsker å jobbe i spillbransjen i fremtiden og tar spillutdanning. Her er det mange penger som venter, tro meg! 


Familien samlet foran skjermen og spiller Mario Kart 8. Bildet tatt av Tore Viem for In-Avisa/Snåsanytt.

* Logoen for Spill er sunt er lagd av George Eristavi

#spillersunt #foreldre #foreldrerolle #familieunderholdning #familiespill #foredrag #pcgamer #konsollgamer #consolegamer #lovegaming #far #fartilfire #daddy #father #sponsetav #intel #gigabyte #kingston #hyperx #benq #coolermaster #qpad #sony 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on ““-Barn, dere har ingen fremtid med å spille spill!”

  1. Jeg er så enig. Jeg er lei av å bli satt i en bås og sett på som et utskudd bare fordi jeg er kvinne og liker dataspill. jeg er vokst opp med det, og har fått virkelig gode venner over hele verden, uten at det har gått på bekostning av det sosiale utenom spillene. Min sønn på seks år har også startet med dataspill, og vi løper rundt og leker i Minecraft ofte på kveldene nå. Kjempe gøy og koselig. Han lærer masse om hvordan man bruker en datamaskin og mange engelske ord og uttrykk. Hvordan er dette negativt i vår digitale tidsalder?

  2. Nerdemamma: Ikke sant og da ser jeg at du er en super mamma som lar barnet ditt spille. Minecraft er et spill jeg definitivt anbefaler alle barn og spille. Det er utrolig kreativt og faktisk et spill som kan brukes i skolesammenheng f.eks. matte, geaografi med mer 😉

    Stå på og støtt barnet ditt i spillingen. Det vil du i lengden tjene på 🙂

  3. Hvilke flere positive ting mener du skal være med på listen?
    * Bedre syn, spill som skifter mye mellom lang og nærsynt trener øynene. Ofte kan spillere miste en styrke i briller hvis de spiller uten briller eller med svakere briller enn de faktisk trenger.
    * Bedre sporingsevne med øynene. Gamere kan ofte spore 6 eller mer objekter samtidg, mens normalen er 3-4. Dette gjør gamere til bedre sjåfører, kranførere, piloter, krigere og sporere i krisesituasjoner. Kommer det en bil fra siden?
    * Bedre stedsans. Dette hjelper gamere å finne veien på plasser de aldri har vært før.
    * Kordinasjon, evnen til å gjøre flere samtidige bevegelser.
    * Lærer å løse problem kjappere.

  4. Per Erik: Her kommer du med mange gode forslag Per Erik og som faktisk støtter enda mer opp om hvor positivt spilling er, selvsagt under normale rammer 🙂

    Tusen hjertelig takk for punktene 🙂

  5. Jeg blir så glad når jeg leser denne type meninger. Selv har jeg alltid vært veldig glad i å spille, startet vel i 7-årsalderen med SNES, og ballet på seg. Nå i dag kan jeg fint sitte et par timer nå og da og spille Diablo3 e.l., og synes det er en fantastisk måte å koble litt ut på. Hadde alle meningene om at de som spiller har ingen fremtid, og kommer aldri noen vei vært sanne, skulle jeg ikke gått på det studiet jeg gjør.
    Leste faktisk en gang en artikkel som sa at de som spiller 1 times tid hver dag har større sannsynlighet for å gjøre det bra i skolesammenheng enn de som ikke gjør det. Noe jeg har stor tro på. Jeg skal i allefall ikke være av den typen som skal nekta barna mine og spille, nei, jeg vil nok mye heller ta meg tid til å spille litt sammen med de. 3åringen her spiller litt på ipad nå og da, og et av spillene hun liker best (Dragonbox) har gjort at hun gjennom spill klarer å løse ligninger. I spillet er det figurer i stedet for tall og bokstaver, og det gjør at man skjønner prinsippene som ligger bak gjennom lek 🙂
    Ønsker deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top