Fine varme dager i september!

Jeg skrev i en blogg i august om at vinteren kan komme tidlig og det basert på at værfenomenet El Nino bygger seg kraftig opp utenfor østkysten av Amerika for tiden. Etter å ha studert jetstrømmens mønster ser jeg at september kommer til å bli brukbar med fine temperaturer og vinder fra sør og sørøst. Dette er godt nytt for bøndene som fortsatt har mye korn stående på på åkeren og som ennå er grønn. 

Å se været langt frem i tid er ikke enkelt, men været beveger seg i bølgedaler noe også jetstrømmen gjør. Lavtrykkene beveger seg etter jetstrømmen og det skal ganske så kraftige lavtrykk eller høytrykk for å forandre på jetstrømmens mønster. Derfor er det også spennende å følge med på dette mønsteret som er med på å bestemme været i lang, lang tid fremover. 

Jeg har den siste tiden fått spørsmål om hvordan september blir og slik jeg kan se nå så blir den faktisk rimelig bra med forholdsvis høye temperaturer til tider. Innslag av sørvestvær og nedbør skjer i jevne mellomrom og man får naturlig vatning. Store nedbørsmengder slik det er på Østlandet nå blir det heldigvis ikke, men noen drypp av og til må vi nok forvente, i tillegg vil vi komme farlig nær nattefrost mange steder.

Da er det bare å nyte den første høstmåneden på best mulig måte og se at naturen får nydelige høstfarger. For september blir ikke så gale.

Oktober derimot kan by på litt av hvert og ikke umulig at kong vinter dukker opp i midten av måneden…


Sludd i bygda den 23. oktober i fjor…

#værogvind #været #jetstrøm #jetstream #snø #høst #værspåmann #natur #fjell #bygd #elnino #værfenomen #vær 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top