Bernt Erik ruller terningen! WRC 5 under lupen…

Bilspill er noe jeg har vært veldig interessert siden jeg spilte PitStopCommodore 64. Jeg har alltid vært stor fan av bilspillsjangeren og har flere tusen timer med denne sjangeren. Rallyspill er intet unntak og som jeg alltid har hatt dilla på.

Med det i mente gledet jeg meg til å spille WRC 5 både alene og sammen med min sønn og sist men ikke minst bilspilleksperten her på Snåsa, nemlig Kent Are Grongstad. Han er vel den personen her omkring som er mest entusiastisk når det kommer til bilspill og hvor mange titalls tusen timer han har bak rattet på bilspill er jeg søren meg ikke sikker på.

I alle fall, her om kvelden fikk jeg etterlengtet besøk av Kent Are og hvor jeg utfordret han til å spille litt WRC 5. Han takler alle slags bilspill om det er simulatorer eller arcadebilspill, men liker best simulatorer. WRC-serien har vært kjent for sin gode simulatoraktige kjøring og da var det på sin plass å la Kent Are få teste WRC 5.

Min sønn er også rimelig god på bilspill og ønsket mer enn gjerne å spille WRC 5 og det ble en konkurranse mellom far og sønn. Det ble kjøring nærmest med kniven på strupen, for jeg ønsket selvsagt ikke å tape for min sønn, men dessverre så gjorde jeg det. Håpløst av meg og som har sørget for at jeg den siste tiden har ligget i hardtrening til neste utfordring går av stabelen kommende helg. Da skal han knuses, hehe.

Først må jeg innrømme at måtte ta kjøreskolen, men hoppet fort ut i det virkelige WRC-sirkuset. For ja, utvikler Kylotonn Games og BigBen har gjennom WRC 5 full lisens til å bruke alt av biler, baner og kjører. Dette gjør at essensen i spillet ligger godt til rette med muligheter for et unikt innhold.

Interfacen og menyoppbygningen i spillet er enkel og grei og krever ikke noe hokus pokus for å få bukt med. Man kommer seg fort ut og får startet kjøringen. Jeg begynte selvsagt på karrieredelen og hvor målet var å komme meg opp blant kremen av kjører, det vil si på toppen av rallylisten. For å virkelig teste ut simulatordelen, kjørte jeg spillet på hard uten noen form for hjelp. Okei da, innrømmer at jeg kjører med automatgir, såpass noob er jeg, men foruten det så var alt av hjelpemidler slått av.

For det første må jeg innrømme at det ble vanskelig og krevde sin mann. Min venn Kent Are lo godt når han fikk se hvor noob jeg egentlig var. For jeg var mer i grøfta enn på landeveien hvor jeg hoppet og spratt til de store gullmedaljer. Flere etapper kjempet jeg med nebb og klør for å holde bilen skadefri, men det endte nesten alltid opp med å krype over mål etter siste etappe i tredje giret og med moste støtdempere, bilen lignet et trekkspill og laget en forferdelig ulyd. Doningen var nærmest en Fred Flintstone-bil og regne hvor man kunne ha kommet seg kjappere frem uten gulv og føtter som sprang i stedet for den ødelagte motoren. Så ramponert ble bilen til tider at jeg nesten slet med å se hvilket merke det var. Inn i mellom glimtet jeg til og overasket meg selv med å kjøre nesten knirkefritt, men det var av sjeldenhetene. Kent Are derimot lo godt mens jeg frustrert som en elg på glattisen kjørte til skogs eller hoppet langt ut av veien. Selvsagt kan jeg ikke skylde på spillet, men heller meg selv som ikke i det hele tatt hadde kontrollen på bilen. Frustrerende vanskelig?  

Kylotonn Games har faktisk klart mesterstykket og fått til en veldig god kjørefølelse og faktisk noe av det beste jeg har prøvd i et WRC-spill. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var skeptisk når jeg hørte hvem som skulle utvikle spillet, men heldigvis ble denne skepsisen blåst bort etter å ha fått kjørt en del. Du kjenner godt de forskjellige underlagene og hvordan bilen jobber mot deg. Man må hele tiden føle på underlaget og tar man sjanser, ja så kan det gå riktig ille og hvor man ender opp i bakevja.

Å kjøre mot Kent Are er som å få en hest til å klatre i stige, ingen av delene er særlig smart. For Kent Are sluker alt av bilspill og kjører som om det er livet det står om. Da hjelper det lite når jeg kommer luffende forsiktig på landeveien i håp om å komme meg til mål. For å si det slik, Kent Are vant alle konkurransene vi kjørte og noe mer enn det skriver jeg ikke uten å virke for noob.

Grafikken i spillet er detaljert og pen, kanskje ikke like detaljert som DiRT Rally, men stemningen, væreffektene, variasjonen og bilenes kjøreegenskaper gir meg mye. Fartsfølelsen er også rimelig bra og spesielt om man velger å kjøre spillet fra høyden til panseret. Da flyr spillet av gårde og man kan ikke blunke et hundredelssekund før det går langt ute i periferien.  Det å kjøre på svenske baner var helt magisk og her var det ikke noe tvil i hvor man kjørte med å se på de stilfulle omgivelsene. Her har utvikleren Kylotonn Games gjort en meget god jobb. Lyden i spillet er også slik den skal være og sørger for at vi hører hvordan de forskjellige bilmotorene er til de ulike merkene. Det høres om man kjører en Subaru eller en Ford Focus.

I januar starter det virkelige WRC-sirkuset og i spillet har utvikleren lagt til rette for nettopp dette i multiplayerdelen. Hvordan dette fungerer gjenstår og se, men jeg skal selvsagt sjekke det ut. For alle bilspill må jo ha en multiplayerdel og det har også WRC 5.

Alt i alt er jeg meget happy med WRC 5. Det har god kjørefølelse, pen og detaljert grafikk, har god variasjon og sist men ikke minst er sable utfordrende. Utvikleren Kylotonn Games har fått god utnyttelse av lisensen til WRC-sirkuset. Kun et par ankepunkter og det er at flere baner hadde ikke vært og forrakte. Foruten det er det faktisk lite å klage på her. Spillet kjører smooth selv med maks grafikk og alle effekter påslått. Kylotonn Games har all grunn for å være fornøyde og nå gleder jeg meg til å se hva som skjer når WRC-sirkuset starter på io januar og hva vi får oppleve. Ikke annet enn å vente spent og i mellomtiden blir det mer kjøring av WRC 5 fra min sin side og hvor målet mitt er å bli bedre slik at jeg i det minste kan gi litt kamp til eksperten Kent Are.

WRC 5 er ute nå til konsoll og PC!

Mer info om spillet finner du på spillets nettside.

 

Bernt ruller terningen og det blir: 5


#kylotonngames #bigben #wendrosse #rally #wrc5 #wrc #rallyspill #racinggame #rallygame #bilspill #bloggomtale #blogreview #teringen #omtale #anmeldelse #pcgamer #pcgaming #spillersunt #spill #pcgaming #pcgame #pc #gamer #gaming #youtuber #gammernsgamerkanal #norwgiangamer #norwegianyoutuber #foredragsholder #gamersparadise #gaming4life #lovegaming #spillpappa #gamerdad

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top