Valhalla Hills – Herlig strategispill med vikinger i hovedrollene!

Først må jeg innrømme at jeg er en stor Settlers-fan og har mange tusen timer med denne spillserien. Så da jeg fikk høre at Valhalla Hills var utviklet av flere som var med på å utvikle Settlers-serien, var jeg ikke sen om å spørre om å få teste.

Okei, Valhalla Hills er ikke helt likt Settlers-serien, men bygd opp på noenlunde samme grunnprinsipp. Det man skal gjøre er å bygge opp et vikingsamfunn som man igjen må pleie slik at de stakkars vikingene får mat, husly, noe å arbeide med og sist men ikke minst nok resurser til å bygge seg opp slik at de kan nå målet. Øl er selvsagt også en viktig bestanddel i spillet og noe som hever moralen blant arbeidsstokken.

Det jeg likte så godt med Settlers-serien var hvordan samfunnet var bygd opp. Denne oppbygningen er veldig lik i Valhalla Hills i tillegg til at utvikleren har hentet inspirasjon fra spill som Anno, Age of Empires pluss andre spill i samme sjanger.

For å beskrive litt hvordan samfunnet er bygd opp, så må jo alle sammen ha mat. Mat finnes på trær, i tillegg må du fiske, jakte og sist men ikke minst høste inn fra markens grøde, det vil si vi må ha gårdbrukere. Alle disse delene skaffer mat. Så kan du om du vil, også bruke kornet fra gården til for eksempel øl.

Videre trengs det tømmer for å lage hus. Da må du ha en som hugger trær og planter trær. Videre må du hente ut stein og dette finnes rundt omkring på området ditt. Alt sammen er så godt bygd sammen at du får et velfungerende samfunn om du gjør det rett. Selvsagt, i starten blir det litt feiling før man skjønner hvordan det funker. Spesielt med tanke på at man kan gå tom for resurser. Da føler man at man har bæsjet loddrett på leggen og må i verste fall starte brettet på nytt igjen. Pytt pytt, hva gjør vel det når man koser seg med spillingen.

Det beste med spillet er at etter hvert som du gjennomfører brett for brett, så åpner du opp for nye bygninger, egenskaper til vikingene og som drar opp spillet til å bli enda mer underholdende. Jo høyere oppe i brettene du kommer, jo større blir også utfordringene og som igjen gjør at du må være smart om du skal klare å komme deg innenfor portalen og hele veien opp til himmelen. For det er til slutt der du havner og hvor du skal bevitne ovenfor gudene at de kastet deg ut på feil bakgrunn. 

Grafikken i spillet er fin og detaljert til å være et såkalt indiespill. Det er slettes ikke noe AAA-tittel og mangemillioners prosjekt, men gud-bevare-meg vel, utvikleren har søren meg fått til et godt spill som jeg liker svært godt. Fine animasjoner sørger for et livlig spill akkurat på lik linje som Settlers var. Lyden i spillet er også bra og som får meg i stemning. Nok en gang er jeg imponert over hva denne lille utvikleren har klart å få til.

Om du tror du kan gjennomføre spillet på et øyeblikk, så tro om igjen. Du kan først som sist belage deg på en del timers spilling før du kommer igjennom spillet. Men når det til gjengjeld er så bra oppbygd og funker så bra, ja da gjør det selvsagt ingenting.

Valhalla Hills er ennå ikke utgitt og er i “prøvespillstadiet”, men allerede nå er jeg så fornøyd med det at spillet like gjerne kunne ha vært lansert. Jeg opplevd noen små grafikkfeil samt at logistikken ikke alltid er helt på topp, men er av sjeldenhetene.

Om du er ute etter et strategisk kosespill og hvor du må bruke dine små grå, så er Valhalla Hills spillet for deg. I tillegg er ikke spillet voldelig i den grad at blodet skvetter til alle kanter, men du må være obs på at det dukker opp fiender på kartet og hvor du må forsvare deg og da krever det at du har ?betalt? soldatene dine godt med øl og at de har skikkelige våpen slik at de får slått godt i fra seg. Om de skulle være så uheldig å dø, ja så dukker det opp små søte gravsteiner på området der de falt. Valhalla Hills er strategisk, lærerikt og underholdende som rakkeren. Jeg har allerede brukt en del timer på spillet og kommer garantert til å bruke mange flere. Nedenfor kan du se et klipp fra starten av spillet og hvordan det er bygd opp.

Spillet ble lansert den 15. november, men kan kjøpes via Steam. Jeg anbefaler alle som liker strategiske spill Valhalla Hills. Et herlig julespill som har sin sjarm og kreativitet. Du vil ikke angre et sekund og hvor du vil bli underholdt time etter time med klassisk strategi. 

Bernt ruller terningen: 

#spillmagasinetreview  #valhallahills #indiespill #bloggomtale #omtale #indiegame #review #settlers #ageofempires #steam #anbefaler #anbefalt 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Valhalla Hills – Herlig strategispill med vikinger i hovedrollene!

  1. Hei dere!
    Jeg har også prøvd dette spillet og er enig i det du skriver, men når det kommer til videon din så var det veldig vannskelig og høre hva du sa over ingame musikken. Men forutenom det og i henhold til spillet så er det et fantastisk spill og det er mange små detaljer som jeg finner morsomt, slik som animasjonene til vikingene, og for oss normenn er det jo ekstra morro og se navna på disse også. Et par ting jeg finner litt frustrerende er balansen hos tømmerhuggeren, slik som i hva han fått tak i av ressurser, jeg har flere ganger måttet starte på nytt pga at de slutter så og si helt med å få pinner, og samtidig blir vi angrepet av ismennene, noe som gjør at jeg ikke får de til og forsvare godt nok fordi de ikke får laget seg våpen. Det er også enkelte tingen jeg syns kunne vært forklart bedre ingame, slik som hvordan trader’ne funker. Men sett bort i fra dette så er det ett utrolig bra og moresomt spill! Jeg gir det også en terningskast 5!
    _NikaPlays_

  2. NikaPLays: Herlig å høre at du også liker spillet 🙂 Har ikke opplevd at tømrerne ikke finner trær, men jeg er ekstra påpasselig og lage planting av tre samtidig 😉 Da blir det en fin balanse.

    Herlig å se at du også er enig med terningkastet 😉 Hvilke andre spill liker du? 🙂

  3. Bernteriksandnes: Joda de finner trær og gror de osv, men det og få pinner ut av det har vært et problem, men tenkte jeg skulle spille litt nå helt fra begynnelsen igjen, se om det er noe som kanskje har rettet seg etter sist jeg spilte.
    Hvilke andre spill.. oi, ille så vannskelig spørsmål :p
    Jeg liker det meste, men er vel blitt litt lei zombies, er rettogslett for mye av dem. De siste dagene har det gått en del på Banished, men også Trove. Driver et pittelite gamingcomunity også hvor vi har vår egen pve Ark: Survival Evolved server, vi har også MC server når interessen er der men for tiden er vi alle litt lei mc så nå er det langtids pause.
    Men ja som sagt det meste er av interesse, nå venter jeg med misunnelse på alle andre som har, på at jeg også skal få meg Fallout 4, gledet meg lenge, men lommeboka var ikke forberedt :p
    Jeg får periodiske innslag av og ville eller kunne streame og legge ut vid’s på youtube, men jeg er ille amatør. legger ved link til min youtube.
    _Nika_

  4. NikaPLays: De har rettet en god del på spillet siden det først kom ut for “testing” 😉 Selv opplever jeg små problemer og hvor samfunnet i spiller rasler og går 🙂

    Banished og Ark er jo gode spill da og som er populære 🙂 Fallout 4 har ikke jeg heller skaffet meg, men får se litt senere. Har jo så mange andre gode spill og henge fingra i og i morgen kommer Star Wars Battlefront som jeg også gleder meg stort til 🙂

    Du burde starte å skrive blogg du også og presentere youtube-klipp med mer 😉 Hadde vært spennende det 🙂

    😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top