YES! Det går an å få det til bare man satser riktig!

Er det en kommune jeg ser opp til på mange måter så er det Grong. De har for det første en utrolig egenskap til å satse både på det ene og det andre for ungdommen, noe man her på Snåsa slettes ikke er så flinke til. Her må ungdommen kjempe med nebb og klør for å beholde, for å få og for å bli sett. Dette er slettes ikke tilfelle i Grong. Jeg har mange venner og “viktige” kontakter i Grong og som jeg har hatt i mange år. Jobben som gjøres i Grong for ungdommene er formidabel. Det bygges en gedigen skateboardbane, de har en ungdomsklubb med en flink leder som virkelig får med ungdommen, de har et nettverk som hjelper ungdommen om de kommer ut i uføre og de satser friskt med nye ting som kommer ungdommene til gode på flere arenaer. I tillegg har de et lavterskeltilbud som heter “YES”. 

Jeg er mektig imponert over hva Grong kommune har fått til opp igjennom årene. At ungdommer kommer i uføre og havner på sidelinjen av samfunnet er noe som støtt og stadig skjer. Da er det viktig at disse ungdommene plukkes opp av samfunnet og kommunen. Her gjelder det å se signalene i tide og sist men ikke minst komme på godfot med ungdommen. Når dette skjer, er det også enklere å få tillit til ungdommene slik at man får de på rett spor om de skulle være så uheldig å skrense seg ut av sporet sitt.

Grong kommune har også igjennom mange år hatt innflytting av innvandrere fra andre land og kulturer. Bare det er i og for seg en stor utfordring. Flere personer i kommunen har jobbet iherdig med å få innvandrerne inn i samfunnet på en god måte og hvor ungdommen har vært en viktig del i denne integreringen. Jeg var selv i Grong kommune denne høsten og hvor jeg skulle kartlegge et problem for en innvandrerungdom og finne ut hva målet med livet var. I tillegg var ungdommen en aktiv gamer og som hadde falt litt ut av samfunnet. Grong kommune tok tak og hjalp ungdommen på rett spor. Jeg hjalp på min måte med mine kunnskaper. Mektig imponert ble jeg nok en gang.

samme måte som kommunen jobber, er det viktig for oss foreldre å gjøre det på samme måten, spesielt når det kommer til gaming for våre barn. Jo mer vi foreldre bryr oss, jo større sjanse er det for oss å bygge opp et godt forhold, skape tillit til barna og igjen kan sette grenser for spillingen. Dessverre, som med mange andre kommuner, så skjer ikke dette og hvor det hele glir ut. Det viser seg at foreldre har ikke peiling på hva barna sine gjør fremfor sine skjermer og hvor de lever sitt eget liv. Plutselig som lyn i fra klar himmel slår foreldrene ned på spillingen og skaper megakonflikter som kunne ha vært unngått fra utgangspunktet, men som dessverre har eskalert til de store dimensjoner. Hadde foreldrene visst interesse, så ville de ha bygget opp et godt forhold til barna sine som igjen har fått tillit til foreldrene og hvor grensene kunne ha vært satt på en fornuftig måte.

Jeg har fire barn. Jeg selv aktiv gamer og har jobbet i spillbransjen i mange, mange år. Jeg ser viktigheten med å bygge et godt forhold til barna mine når det kommer til spillingen. Selv om jeg har et fortrinn som kjenner spillene, tankemåten til barna når det kommer til spilling, så er det spill barna mine spiller som jeg selv ikke hadde spilt. Jeg viser uansett interesse og vil gjerne se når de spiller og hvordan de gjør det. Jeg spør de masse og prøver å bygge meg opp info om det de driver med foran skjermen. Jeg har et godt forhold til barna og vi har det harmonisk i familien selv om spilling opptar oss og som er en viktig del av livet vårt.

Hadde bare andre foreldre tenkt det samme, da ville det ha vært mye mer harmonisk rundt omkring de tusen hjem om spillingen. På lik linje som Grong kommune bygger tillit til ungdommen og interesserer seg for det som skjer der. Vi må vise interesse, vi må forstå barn og unge og vi må vite hvordan de tenker. Gjennom dette skaper vi et godt forhold og skulle ting gå på tverke, ja så blir det så mye enklere å nøste opp i det og komme problemene til livs. Vi må gjøre som Grong kommune og skape nære bånd med barn og unge som igjen gjør at vi kan sette grenser som alle er fornøyde med og sette krav til barna våre som passer best mulig inn. Dette får man til om man bygger et godt forhold og viser interesse om det er spilling eller andre ting som opptar barn og unge.

Her er en veldig god artikkel om nettopp det som skjer i Grong kommune og hvor viktig det er å bygge tillit til barn og unge. Denne bør du lese -> YES får ungdommen på rett kjøl!

#yes #grongkommune #grong #lavterskeltilbud #ungdom #ungdomsproblemer #spillersunt #spill #gaming #barn #unge #satse #ungdomssatsning #foredragsholder #hjelpungdommen   

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top