Hva skal jeg kjøpe av spill i julegave til barna?

Å kjøpe julegaver kan til tider være vanskelig og frustrerende. Spesielt når man i tillegg har mange gaver å handle og da til sine barn. De har selvsagt kommet med ønsker og gjerne også spillønsker som slettes ikke passer deres alder. Da gjelder det å velge med omhu og passe på å følge med på PEGI eller aldersmerkingen om du vil. Dette er en random liste ut i fra mine erfaringer jeg har sammen med mine fire barn hvor vi spiller en del sammen. Kvalitetstid for familien kan like gjerne være å underholde oss med spill på skjerm hvor alle er med.

Det finnes mange gode spill som egner seg godt for alle aldre og deriblant barn. Selvsagt må man passe på å få vite til hvilket format barna ønsker seg spillene til. Gjennom denne bloggen vil jeg kommer med flere forslag til spill som egner seg og hvorfor jeg anbefaler disse spillene.

Minecraft: (PS4, Xbox 360, Xbox One, PC + nettbrett og mobil)
Minecraft er et spill som barn, unge og godt voksne liker. Ikke bare fordi det er underholdende, men det er også veldig kreativt. Her får barna virkelig prøvd sine kreative evner hvor man kan bygge så å si alt man kan drømme om. I tillegg finnes det utrolig mange spillmoduser eller måter å spille spillet på at man <<aldri>> bli r lei av spillet. Om dine barn ikke har Minecraft så er dette er sikkerstikk til gangs.

Disney Infinity 3.0: (PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, PC)
Som tro gamer og spillpappa kan jeg med hånden på hjertet si at Disney Infinity 3.0 er noe av det beste jeg og barna har spilt sammen. Ikke bare er det utrolig underholdende, spesielt med masse Star Wars-figurer, så er det også kreativt. Via en portal setter du på figurer fra Disney-universet og deriblant Star Wars og vips er de med i spillet. Om du skal kjøpe alle figurer, ja så koster det en god del, men det beste er at man med dette spillet har mange gavekjøp å velge i mellom i tiden fremover. Et godt og underholdende spill jeg anbefaler.

Mario Kart 8: (Wii U)
Er det et spill familien Sandnes har mange, mange timer sammen med så er det nettopp Mario Kart 8. Her spiller alle som en og vi kjemper godt mot hverandre. Faktisk er kvalitetstid for oss en runde Mario Kart 8 på Wii U en lørdagskveld. Det er så moro og vi koser oss skikkelig alle sammen. Selv om vi voksne som oftest kommer til kort, så er det å se at barna har det moro gleden stor nok for oss. Mario Kart 8 til Wii U anbefales på det sterkeste.

FIFA 16: (PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC)
Først vil jeg innrømme at jeg blir knust av barna i FIFA 16 og spesielt min yngste sønn og eldste datter knuser meg i spillet. Men når jeg først slår til, ja så jubler jeg himmelhøyt. FIFA 16 er uten tvil et spill jeg vil anbefale alle foreldre å kjøpe til sine barn. Spillet er underholdende og man får opp konkurranseinstinktet for å si det slik. Et godt spill som samler familien og venner til kamp foran skjermen.

LEGO Star Wars, LEGO Indiana Jones, LEGO Jurassic World, LEGO The Hobbit ++ (PS3, PS4, PS Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U, 3DS, PC)
LEGO-spillserien er utrolig populær og for familien Sandnes har den betydd utrolig mye. For ikke nok med at spillene er både underholdende og hvor man må løse puzzles, så kan man spille to personer samtidig i splitscreen. Dette er en egenskap jeg liker svært godt. Da kan enten vi foreldre være med å spille eller så kan barna invitere sine venner til å spille. LEGO-serien er stor og dere finner mange spill som egner seg for hele familien.

Farming Simulator 15 (PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC)
Farming Simulator-serien har vært veldig populært blant mine barn. De har lekt bønder over en lav sko i digital form. Spillet lar deg få muligheten til å starte opp som bonde og hvor det er du som bestemmer hva du skal satse på. Det er også enkel økonomi i spillet som gjør at du tjener penger på det du selger. Disse pengene kan du selv avgjøre hva de skal brukes til og her kan du kjøpe alt fra nye traktorer, redskaper, dyr eller hva det måtte være. Et sunt og lærerikt spill for alle aldre.

Her er noen forslag til spill og spillserier som jeg anbefaler dere. For meg er det viktig når jeg skal kjøpe spill at spillene passer barna mine. For å vite det setter jeg meg litt inn i hva barna liker og som egner seg. Det er støtt og stadig foreldre som kjøper for eksempel Grand Theft Auto V til sine barn som på langt nær er gamle nok til å spille det. GTA V har 18 års aldersgrense og er proppet med vold. Da egner det seg dårlig til for eksempel en 8-åring som selvsagt kanskje ønsker seg det.

Vær obs og er det noe du lurer på når du skal handle spill, så spør betjeningen og hør om dette spillet passer barna dine. Det er ikke enkelt å vite alt, men betjeningen i butikker hvor spill selges har god peiling og kommer selvsagt med gode anbefalinger. Er du i tvil så se etter PEGI-merket/aldersmerkingen nederst til venstre på coveret.

Med det vil jeg ønske deg lykke til med julegavehandelen og håper at denne lille listen hjelper deg i valget av julegaver til dine barn.

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Hva skal jeg kjøpe av spill i julegave til barna?

  1. Skal ærlig innrømme at jeg i en alder av 29 år ønsker meg Disney Infinity 3.0!! Jeg ble hekta på Skylanders, og til min samboers fortvilelse fant samleren i meg ut at ‘MÅ HA DET, BARE MÅ HA DET’ fort ble dyrt. Det ble like viktig å samle på flest mulig, å få de opp i spillet. Men der igjen, jeg spilte jo faktisk mye på grunn av akkurat det!
    Alder er ingen hindring! Hiv dere rundt å spill med barna, kjøp det like greit til deg selv også 😀 En pakke med karakterer hver til hele familien!

  2. Mia: Hehe 🙂 Er slik selv _Mia og elsker Disney Infinity 3.0 🙂 Spiller en god del sammen med barna og storkoser meg godt 🙂

    Herlig samlinger begynner det også å bli 😉

    Vi er ung til sinns Mia 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top