Råe og brutale spill som kjøpes til åtteåringer!

En far spør sin sønn på åtte år om hva han ønsker seg i julegave og sønnen svarer bestemt og fattet, <<-GTA V til Playstation 4>>. <<-Hva er det spør faren?>> <<-Det er et spill>> sier sønnen. <<-Ahhh! Det er det ja. Okei, vi får se da vet du>> sier faren lurt. Han tenker at det var jo et greit ønske det da og tar på seg jakken, skoene og setter seg i bilen for å kjøre ned til butikken som selger spill. Med bestemte steg går faren bort til spillhyllen og ser etter spillet. GTA V, nei, det kan han ikke se. Han labber bort til en ekspeditør og spør. <<-Jeg ser etter GTA V til Playstation 4. Kan du hjelpe meg?>> <<-Ja, selvsagt kan jeg det>> svarer ekspeditøren og går bort i spillhyllen. <<-Her er spillet. Værsågod.>> <<-Tusen hjertelig takk>> svarer faren og går bort til kassen for å betale. Vel vitende om at han fikk tak i julegaven som sønnen hadde ønsket seg. Nå blir vel guttebassen glad tenker han på tur bort til matbutikken for å handle inn litt til jul.

Det som skjer her, er nok dessverre ikke engangstilfellet. Det har seg slik at de fleste foreldre ikke har peiling på spill, aldersgrenser eller hva spillenes innhold er. Det verste, foreldrene har ikke tid til å bry seg. I dagens samfunn er tiden en mangelvare. Det vil si, vi har alt for mye på timeplanen og stresser oss igjennom en hverdag uten å kunne reflektere over det er noe annet vi også burde bruke tid på. Da ender som oftest at foreldre ikke enser at barna spiller og hva de spiller. 

Spill er spill tenker foreldre. Selv om de fleste vet at det finnes aldersgrenser på film, førerkort, kommunevalg med mer, så tenker ikke foreldre på at det også finnes aldersgrenser på spill. I alle fall, de har ikke peiling på hva aldersgrensene er og slettes ikke at det tallet som står nederst til venstre på spillcoveret er et PEGI-merke som nettopp står for aldersgrense og anbefalt aldersgrense.

Gjennom min erfaring via foredraget Spill er sunt drar jeg land og strand rundt for å fortelle foreldre hvor viktig det er å følge med og hvor viktig det er å sette av tid til barna når det kommer til spilling. Her viser det seg at et mindretall av alle foreldre ikke setter av tid til dette og som igjen får følger over at foreldrene ikke har anelse over hvilke spill barna spiller.

Det diskuteres over en lav sko om dette er bra eller ikke og diskusjoner har pågått en mannsalder om spillene virkelig påvirker oss mennesker. Eksperter sier både for og imot. Da jeg var barn, spilte jeg også spill som garantert hadde høyere aldersgrense enn det jeg burde ha spilt, men stort sett var spillene før en god del mer uskyldige enn spillene i dag. Det vil si at grafikken var tilnærmet strekmann-grafikk med få detaljer og lignet slettes ikke virkeligheten. Selv om råskapen var der, så var ikke spillene på langt nær lik virkeligheten som spillene i dag er.

Jeg har ikke blitt påvirket til det negative av å spille voldelige spill selv da jeg var barn. Det jeg reagerer på er at spillene i dag er langt mer realistiske enn de var da jeg vokste opp og spilte. Grafikken er tilnærmet fotorealistisk og alt er mye mer filmatisert enn det jeg spilte i mine barndomsdager. I dag skal alt være så lik virkeligheten som mulig. Blod, gørr og bestialske handlinger finnes ofte i dagens spill og som skildrer det hele mye mer brutalt enn spillene før i tiden. Et spill er ikke lengre en tegnefilm. Nei, det er som en film hvor du selv som spiller utfører og bestemmer handlingen.

når jeg hører om barn helt ned i seksårsalderen spiller spill som Grand Theft Auto V, Assassin’s Creed Syndicate, Far Cry 4. Battlefield 4 også videre, så er det alarmerende klokker som kimer i hodet mitt. Skal barn og unge få oppleve denne realistiske volden? Skal barn og unge selv gjennomføre slike brutale handlinger som f.eks. torturscenen i Grand Theft Auto V? Jeg bare spør jeg. Er det ikke bedre at barn og unge skånes for dette til de i alle fall er eldre og kanskje litt mer reflekterte over hva som virkelig skjer? Hva med empatien? Hva skjer med den når barn og unge hele tiden opplever i digital form hvordan torturere en person nærmest til døde eller kutte strupen på en person så blodet fosser til alle kanter? Er det noe som skjer med empatien eller er det bare tull og vås av vi i det hele tatt blir påvirket?


I spill er det du som utfører handlingen og hvor spillene blir mer og mer realistiske…

Dessverre så er ikke ekspertene enige her. Noen sier vi blir påvirket mens andre ikke. Men så tilbake til foreldrenes rolle opp i alt dette. Hva bør foreldrene så gjøre for å hindre at de små barna deres spiller f.eks. brutale 18 års spill? Jo, jeg har en oppskrift som har funket godt for mange. Nemlig å vise interesse for barn og unges spilling. Bli delaktige i hva som skjer i denne verden. Ikke være kritiske eller blåøyde over kraften spillene har i dag over barn og unge. Her har familier blitt ødelagt nettopp på grunn av dette og mangel på respekt fra begge hold. Respekt bygges som sagt ved å vise interesse til hverandre og sette rammer som kan holdes.

Om foreldre bruker bitte litt mer tid, så vil de kunne bygge opp et godt forhold. De vil kunne tilegne seg kunnskaper om spill. De vil kunne etter hvert vite at PEGI 18 ikke passer til en åtteåring og de vil kunne enklere sette rammer og regler som passer godt inn for familien. Tro meg, jeg vet om flere familier som har opplevd dette og som i dag har et harmonisk forhold til spillingen.

Foreldre har ikke nok kunnskaper om spill og det er rett og slett deres feil. Mangel av prioriteringer av barn og unges tidsbruk av digital underholdning som spill er fasiten. Derfor må foreldre ta skjeen i en annen hånd og bruke litt mer tid når det kommer til dette punktet, spesielt med tanke på at spillingen tar en god slump av tiden til barn og unge i dag. For om foreldre lager seg selv et nyttårsforsett nå og sier til seg selv at jeg skal vise mer interesse til mine barns spilling, så er jeg bra sikker på at disse foreldrene ikke gjør samme tabbe til neste år og kjøper Grand Theft Auto VI i julegave. Da blir det spill som er tilegnet alderen og som er like moro. Kanskje kjøpes et spill som foreldrene også er med og spiller. Hvem vet? Bruk tid på barnas bruk av digital underholdning. Det er deres plikt!

#voldispill #spillersunt #voldeligespill #spillmagasinet #spmgno #voldsspill #pegi #aldersgrense #spillifamilie #familiespilling  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

19 thoughts on “Råe og brutale spill som kjøpes til åtteåringer!

  1. Godt skrevet. Det handler egentlig bare om bevisstgjøring og det å vise litt interesse, som du nevner. Det er ikke mye som skal til.

  2. Aldersgrenser er veiledende. Det er 18 på både borderlands og fallout 4, men sistnevnte er betydelig verre. Foreldre bør gjøre seg opp sin egen mening. Men det å la barn i tidlig barneskole spille slike spill er det glade vanvidd.

  3. Enig i mye av dette, men hva baserer du uttalelsen om at de fleste foreldre ikke har peiling og ikke nok kunnskaper?
    Er dette virkelig flertallet? Det har jeg vanskelig for å tro.
    At det er viktig å opplyse slik du gjør er jeg ikke i tvil om, mange har sikkert ikke peiling; men å si at de fleste ikke har det, det bør du ha belegg for å gjøre.

  4. Jeg gir min sønn på 8 PEGI 16 og sover godt om natta for det. Aldersmerkingen på flere spill er mildt sagt merkelig. Og tro at en 8-åring vil holde på interessen for Lego og Disney når gutta i klassa prater om helt andre ting er mildt sagt naivt. Å dra fram GTA V synes jeg blir for snevert for det finnes mange populære alternativer mellom Mario og GTA V. Verden er ikke svart/hvit. Min sønn på åtte spiller nå Destiny med PEGI 16. Han vil få Star Wars Battlefront til jul.

  5. Tror nok ikke faren er så veldig stor for de fleste, men er nok noen som er predisponert for vold som kanskje ikke har godt av det i tidlig alder. Men tror nok det vil merkes utenom spillene. Jeg voks opp me Doom, Duke nukem og lignende. Var ikke mangel på vold der men dog i en litt annen form enn i dag. Barne Tv har gjort mer skade enn det.
    Når det er sagt synes jeg spill med gjennomgående tortur burde holdes unna de minste men når man runder 12/14 så skjønner man litt mer.

  6. Virkelig? Tviler veldig sterkt på at noen gir ungene sine bf og gta når de er 6….legg frem bevis for dette blir for dumt. Jeg gir ikke mine barn dette og er veldig bevist på hva de spiller og det er alle jeg kjenner. Btw Terje, Destiny til en 8 åring, det er faktisk ikke helt friskt, har du spilt det selv?

  7. Ronny: Et eksempel var på Coop Obs for noen måneder siden.En far stod i kassen og betalte for varer. Blant varene lå GTA V og en gutt på rundt åtte års alderen som etter hvert fikk spillet. Har i grunnen flere eksempler hvor barn helt ned i seks års alderen har spilt GTA V. Selvsagt, de skjønner ikke så mye av spillet i den grad, men de vet å kjøre ned personer, skyte de med mer. Så dessverre, det er reelt.

  8. Terje: Totalt enig. Ikke alltid at aldersmerkingen er helt på G og har selv sett litt mellom fingrene med mine barn ut i fra hva jeg har tolket som greit. Heldigvis så finnes det mange gode spill mellom Mario og GTA V 🙂 Battlefront er heller ikke så gale spill selv om det har 16 års aldersgrense. Det er ikke blod og Star Wars er Star Wars.

  9. Asle: Dessverre så er det nok det. Har holdt mange foredrag rundt omkring i landet og foreldre har ikke peiling på verken spill eller aldersgrenser. Flesteparten har nok dessverre ikke tid til å sette seg inn i spillingen for sine barn.

  10. Anders B: Det er sant og ikke alltid at anbefalingen (PEGIen) er bra nok satt i forhold til spillets innhold. Det kan godt være spill som har en høy aldersgrense, men som like gjerne kunne ha hatt mindre. Å la mindreårige barn spille spill som GTA V synes jeg også ikke er bra!

  11. Anders: Tusen hjertelig takk for det 🙂 Det er slettes ikke så mye som skal til. Barna blir kjempeglade om vi viser dem interessen i det de driver med fremfor skjermen.

  12. Okay. Jeg satt og spilte de første GTA spillene som kom på 90 tallet å har fortsatt og spille de neste deretter. først på playstation og nå på PC. jeg har også spilt så og si samtlige av Battlefield spillene som har kommet ut til PC og XBox. alt i fra en alder av 7-8 år og frem til nå i en alder av 25. Foreldre BØR gjøre seg bedre kjent med spill generelt i dagens samfunn, samt hvordan de skal forklare og få barnet sitt til og forstå hva som er virkelighet å hva som ikke er det. selvfølgelig ikke alltid like lett. barn får jo ikke undervisning i slikt på skolen, i alle fall ikke som jeg kan huske. få barnet ditt til og forstå at de ikke kommer til og våkne til livet igjen om de blir skutt/drept i virkeligheten og at det samme ville skje om de som eventuelt skulle komme til og bli skadet eller drept noen andre om de skulle være dumme nok til og prøve noe slikk i virkeligheten. og om nødvendig. vis de nøyaktig hva som skjer med mennesker rundt seg i slike tilfeller, få de til og føle det, ikke bare tenke det. et barn må føle hva som er rett eller galt. barn i dag mer behov for og komme seg ut døra, leke og sosialisere seg i nabolaget, enn de har av og sitte inne og spille GTA på rommet sitt uten oppsyn. som mor eller far som skal kjøpe et spill til barnet ditt så ville jeg bedt de gå på Google og søke opp og lese om spillene barnet vil ha, eventuelt spørre noen av deres bekjente og barna deres om de vet noe om det eller kunne vist foreldrene spillet.
    Mye av det som har skjedd i f.eks statene de siste 20 årene pga spill kunne vært forhindret av noe så enkelt som det og gjøre litt research i hva de kjøpte, men har samtidig veldig mye og si hvordan barn blir oppfostret også, og enda mer på samfunnet rundt de i oppveksten.
    Det finnes et ordtak i Gamer verdenen “Gamers don’t die, They respawn”. med andre ord, en spiller dør aldri, han begynner bare på nytt.
    Noe som selvfølgelig er et veldig farlig ordtak hvis et barn ikke vet forskjellen på virkelighet og spill. Det samme kan jo også sies om religion. Men det er et tema for en annen tid.

  13. Jeg lar min gutt på 6 år spille GTA V.
    De skyter jo på hverandre i Lego-spill også.
    Så jeg forstår ikke hva som da er den store forskjellen egentlig.

  14. Peder Tafatsen: Det er store forskjeller mellom GTA V og LEGO-serien. Hvordan er grafikkforskjellen mellom spillene? Hvordan er spillenes handling? Spill som GTA V, Call of Duty, Far Cry, Battlefield er jo mye mer realistiske enn LEGO-spillene og kan fort sammenlignes med virkeligheten. Tom og Jerry er jo vold av verst sort det også, men igjen barnslig tegnet vold. Spillene i dag blir mer og mer realistiske. Hvorfor ikke skjerme barna for vold så langt det lar seg gjøre og heller få dem til å spille spill som er egnet deres alder?

  15. Det eneste du som foreldre egentlig kan gjøre er å gi barna dine riktige holdninger.
    GTA og lignende vil de alltids få spilt oss en venn, onkel eller andre.
    Det eneste man oppnår med et eventuelt forbud eller sensur er å irritere voksne mennesker, samt gjøre spillene enda mer attraktive for barn og ungdom.

  16. Lol: Gi gode holdninger til barna er alfa omega som foreldre og ja, veldig viktig.

    Klart, de kan jo spille hos sine venner og det skjer nok sikkert der hvor det er strengt også, men har man opparbeidet seg et godt nok forhold til barna og visst interessen så kommer dette også frem uten at det trengs å gjøre det skjult.

    Foreldre kan heller påvirke barna sine med å spille spill som passer deres alder. Det gjør jeg som pappa 🙂

  17. Det er ikke bare at foreldre driter i aldersgrensen, men det de ikke tenker på er bølgen som fortsetter i ettertid. Og da mener jeg ikke at det nødvendigvis påvirker ungen som får spillet, men han/hennes venner vil da også ønske seg dette spillet. Og hva skjer hvis foreldrene faktisk bryr seg om aldersgrensene og sier nei til sitt barn, og barnet blir da mobbet for det av kompiser pga han/hun ikke får lov å se på eller spille spillet med 18 prs grense. Mye av problemet ligger der, at barn føler seg utenfor når de ikke får lov til å kjøpe spillet som vennene har og bruker mye tid på. Så derfor er det ögså viktig at foreldre tenker over det også, at noen kan bli utstøtt/mobbet og det vil vi så gjerne unngå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top