Filmanmeldelse: Solan & Ludvig: Herfra til Flåklypa

Først må jeg innrømme at jeg har sett Solan & Ludvig: Jul i Flåklypa en god del ganger sammen med barna. Det har blitt en tradisjon for familien Sandnes og se den i julen. Solan, Ludvig, Reodor og de andre i Flåklypa har virkelig fått en spesiell plass i filmhjertet vårt.

Den tredje juledag var det klart for et nytt kapitel for familien Sandnes med Flåklypahistorier. For da dro vi alle på kino for å se Solan & Ludvig: Herfra til Flåklypa. Vi var for å si det mildt veldig forventningsfulle da vi satte oss ned med popcorn, baconships, brus og annet snop i kinostolene. Vi fikk så vidt billetter til forestillingen og havnet helt fremst, men var glade for at vi i det hele tatt fikk tak i billetter til en så populær film som ligger blant toppen av kinofilmer denne romjulen.

Endelig startet filmen. Endelig skulle vi få være med til Flåklypa igjen og det sammen med Solan, Ludvig, Reodor, Avisredaktør Pløsen, sportsjournalist Melvin Snerken og de andre merksnodige og humoristiske gjengen fra den lille bygda.

Solan er en hardhaus og liker aldri å tape. Når han blir kalt for feiging, så lyser øynene opp og han bare MÅ delta koste hva det koste vil. Sammen med meieribestyreren Kleppvold fra Slidre inngår Solan et veddemål. Ikke hvilket som helst veddemål. For i potten ligger det viktige meieriet i Slidre, Gorillaen Emmanuell Desperados og sist men ikke minst hjemmet til Reodor, Solan og Ludvig og alt av <<tilbehør>>. Selvsagt blir veddemålet inngått uten at Reodor vet om det.

Avisredaktør Pløsen leter vel og lenge etter hva de skal konkurrere i og det hele ender opp med en gammel konkurranse hvor det den dag i dag står uavgjort mellom Slidre og Flåklypa. Konkurransen går ut på å frakte en ost fra Slidre til Flåklypa. Dermed gjenoppstår Osteløpet.

De som deltar i dette løpet er Solan, Ludvig og Reodor fra Flåklypa. Fra Slidre stiller Emmanuell Desperados, meieribestyrer Kleppvold samt humorklatten og bergenseren Olram Slåpen. Pøsen lager selvsagt TV-sendinger ut av dette slik at alle får se hva som skjer og hvor sportsjournalist Melvin Snerken hele tiden gir oss inntrykk fra løpet.

Løypa er ikke enkel og krever sin mann. Gjengen fra Slidre stoler helt og fullt på at gorillaen Emmanuell Desperados skal sørge for at de vinner med rå muskelkraft, mens Solan, Ludvig stoler på at oppfinnelser fra Reodor skal sørge for at de kommer seirende ut. Gjennom løpet møter de forskjellige hindringer og det gjelder å løse disse på best mulig.

Filmen oser av nostalgi. Den passer like godt barn som voksne. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg lo, men det var mange. I tillegg så jeg at barna våre storkoste seg på første rad mens det ble knasket popkorn og drukket brus.

nytt klarer Inderøyingen og regissør Sivertsen å lage et mesterstykke av en film. På nytt får vi oppleve Flåklypa på en underholdende og sjarmerende måte. I tillegg til at vi også får møte noen nye karakterer som er med på å krydre filmen til det bedre. Jeg er imponert over hvor godt det hele sitter. Handlingen, historien og måten ting blir fortalt på er i ypperste klasse. Det er kun en ting jeg savner og det var at filmen kunne ha vært litt lengre og med flere utfordringer, for ja, filmen ble litt for kort synes jeg. Til og med de minste hos oss syntes filmen ble for fort ferdig og ville gjerne ha sett mer.

Når jeg skal konkludere med noe, så må jeg si at Solan & Ludvig: Herfra til Flåklypa treffer mitt filmhjerte godt. Jeg kommer sikkert til å se denne opptil flere ganger, det kan jeg vedde på. Nå venter jeg på flere filmer fra Sivertsen & Co med gjengen fra Flåklypa. Om du ikke har sett filmen, så gjør det. Den er verdt hver eneste krone. Flott familieunderholdning som passe alle aldre!

Terningkast:

#spillmagasinetreview #flåklypa #sivertsen #kino #solan&ludvigherfratilflåklypa #solan #ludvig #reodor #animasjonsfilm #familieunderholdning #film #filmanmeldelse #anmeldelse #spillmagasinet #spmgno