Hva skjer? Fullprisspill selges til halve prisen et par måneder etter!

Først som sist kan jeg innrømme at jeg er meget svak for skytespill eller FPS-spill som det heter på fagspråket. Om jeg skulle ha samlet alle timene jeg har spilt slike spill i løpet av mitt 43 år lange gamingliv, så hadde det blitt på titusenvis av timer. Jeg elsker skytespill og da tenker jeg på spill som Battlefield 4, Call of Duty: Black Ops III, Far Cry 4 og Star Wars Battlefront bare for å neven noen. Det unike med flere av disse spillseriene er at man kan spille i multiplayer og samler man seg en flokk så kan det bli riktig så underholdende. 

Unike med mange av disse spillene er at du i tillegg kan kjøpe enten Premium (tilgang til alle tilleggspakker) – pris med spill = ca. 1000 kroner eller Season pass som sørger for at prisen havner tilnærmet likt Premium. Dette er søren meg mye penger for et spill og som også er gjeldende f.eks. Star Wars Battlefront som hittil har solgt meget bra. For at man skal få den fulle gleden av et spill så bør man altså kjøpe alle tilleggspakker som innbefatter enten Premium eller Season Pass. 

Det er kun et skjær i sjøen og som kan komme igjen å bite spillutviklerne og utgiverne i rævva og det er at prisen faller til det halve etter bare kort tid. Kort tid så mener jeg etter bare et par måneder i salg. Et meget godt eksempel på dette er Star Wars Battlefront. Dette spillet ble lansert til Playstation 4, Xbox One og PC den 19. november i fjor. Nå reklameres det på Origin at de har galaksens beste tilbud hvor spillet ligger til 249 kroner noe som altså er en halvering av prisen. 

Ut i fra det korte prisvinduet, er det nærmest så det lønner seg å vente et par måneder med å handle spillet på grunn av prisdumpingen. Selv om Star Wars Battlefront har solgt meget godt, så er det litt merkelig at prisen settes ned så grundig mye og til halve prisen. Selvsagt, tilleggspakkene kommer i tillegg og det til vanlig pris.
 

Det er ikke bare med Star Wars Battlefront at prisdumpingen plutselig skjer. Legger merke til at flere og flere spill faktisk dumpes prismessig etter kort tid i salg med full pris. Hvorfor er det slik? Hva med å kjøre en fast pris på f.eks. 300,- fra spillets lansering og en mye lengre periode enn det som skjer nå? Ville man da ha solgt flere eksemplarer enn det som blir gjort i dag eller ville det egentlig ha blitt ett fett? Skal jeg være ærlig så tror jeg faktisk at det hadde gjort en forskjell. Spesielt for de spill som også selger Premium eller Season Pass fra første dag. Da ville sluttsummen bli billigere og gamerne hadde blitt mer fornøyde. Nå føler mange at 1000 kroner for å få fullt ut av spillet er mye selv om det er billigere enn f.eks. spill med abonnementsordninger.

Selv om jeg er bra sikker på at ingen av utgiverne kommer til å høre på meg, så vil kommer de til å kjøre på det samme i tiden fremover. Det vil si etter et par tre måneder med full pris, så settes den ned til det halve. Spørsmålet er om en da skal vente til prisen går ned med å kjøpe spillet.


Kun en ting som har slått meg litt med tanke på den kjappe prisnedsettelsen av blant annet Star Wars Battlefront. Kan det kanskje ha noe med den kommende annonseringen av et nytt Battlefield-spill (som skjer om ikke lenge)? For det er slettes ikke umulig at det er det som trigget prisnedsettelsen.

Synes du det er kostbart med nærmere 1000 kroner for et spill (med tilleggspakker) eller synes du det er helt greit å betale dette? Burde heller prisen ha vært lavere fra utgangspunktet? 

#starwarsbattlefront #starwars #ea #electronicarts #dice #seasonpass #premium #origin #uplay #gog #pcgamer #spillmagasinet #spmgno #spmg

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Hva skjer? Fullprisspill selges til halve prisen et par måneder etter!

  1. Hei, vil si at du egentlig tar mye feil her. Dette og steams sitt CoD tilbud er noe som varer bare ei uke eller noe. Se på prisene til Cod, de siste 4 spillene ligger ennå over 400kr. Som egentlig er ganske ekstrem, da det er digitale lisenser, og ikke fysiske kopier. Ble det noe andre priser etter at fysiske kopier nå nesten er helt borte?

  2. Brage: Det er sant. Noen spill klarer å holde prisen oppe, men mange synker fort prismessig. Hva med heller å holde prisen fast lav i stedet over en lengre periode fra da de lanseres til og noen måneder frem i tid? 😛 I tillegg er det billigere å distribuere spillene digitalt enn via butikker 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top