Anmeldelse: Cities Skylines: Snowfall

Selv er jeg ikke glad i kulde og er nok mer et sommermenneske. Når temperaturen kryper ned mot tjuetallet, ja så fryser jeg meg skakk i hjel selv om jeg har på meg både lang under, tykk hettegenser, bukser og alt som varmer av klær. Likevel hakker jeg tenner som en annen trykkluftbor som kjemper seg gjennom betong. Det er vinter, men gud som jeg gleder meg til sommeren kommer.

I Cities Skylines opplever mine innbyggere det samme som meg nå. Det har plutselig blitt vinter og hvor temperaturen kryper faretruende nær -30. Heldigvis befinner jeg meg ikke inne i spillet mens det er mine stakkars innbyggere i Vinterby som må slite med kulden.

Den finske utvikleren Colossal Order har nettopp lansert en helt ny tilleggspakke. Tilleggspakken har fått navnet Snowfall og ja, som du da skjønner snør byen ned og temperaturene kryper langt, langt ned på graderstokken.

Er det noe jeg liker med vinteren, om jeg får lov til å komme med en ting, så er det å se snøen dale ned. Det synes jeg er nydelig i tillegg til at alt blir så hvitt og fint, men foruten det så er sommer og varme best. I byen min snør det tett i tett og brøytebilene kjemper for å holde veiene kjørbare. Snø på veiene sørger for at trafikken går saktere noe vi selvsagt ikke kan ha noe av. Da må vegvesenet som nå er tilgjengelig sørge for at veiene holder bra standard. Om du tror dette er gratis, så er det slettes ikke det og koster penger som igjen dine innbyggere må betale via skatter og avgifter.

Snowfall gir deg ikke bare et vegvesen, men også noen nye bygninger, parker og kjøretøy. Her finner du blant annet skøytebane, Skistadion, ishockeybane, slalomanlegg, snowboardanlegg, vinterparker i forskjellige varianter, culringbane, forskjellige vinterhoteller, sauna/badstue pluss en rekke andre små og store ting. Det virker også som om utvikleren Colossal Order har hørt på oss, for i en rekke av de nye objektene som er med er det animerte innbyggere som koser seg. Det vil si du kan se innbyggerne stå på ski, snowboard, skøyter, kjøre snøscootere og virkelig kose seg. Tidligere var det kun en tennisbane du så dette på. Derfor er jeg mer enn fornøyd og håper inderlig at Colossal Order har lagt til denne muligheten for modderne, slik at det kan lage parker og attraksjoner med animasjoner. Det ville ha vært helt konge.

Det er flere ting i denne tilleggspakken som sørger for en fin oppsving med tanke på hva spillet nå til slutt inneholder. Endelig har vi muligheten til å bygge opp et skikkelig trikkesystem i byen din. Dette er like enkelt som å bygge busslinjer, men det å se en trikk somse seg igjennom byen gir en god følelse.

Vi nevnte innledningsvis at innbyggerne våre virkelig får oppleve kulden på kroppen. Det er ikke bare der det stopper. Nei da, nå påvirkes også strømforbruket. Det vil si, når det er sprengkaldt så øker strømforbruket og har du lite strøm fra før av, kan du få problemer med å levere nok til alle. Det andre, nå er det mulighet for å bygge opp varmtvannsanlegg og dette går sammen med vannrørene. Enkelt og greit bare en oppgradering og vips, så kan du levere varmtvann til oppvarming noe som selvsagt sparer overarbeidede kraftverk. Det er kun et ankepunkt, denne servicen koster en del penger slik at du må følge med utgiftene dine når du setter opp et slikt system.

har jeg tatt for meg flere viktige ting som er med i den nye tilleggspakken Snowfall, men det finnes masse andre nye ting som også er verdt å nevne. Blant annet på kart hvor det ikke er snø, så vil du nå oppleve regn, tåke og vind. Dette gjør spillet enda mer realistisk og du ser hvordan byen din påvirkes av været.

For modderne er det lagt inn flere nyheter og hvor man kan lage enda mer spesielle kart med egne themes. Det er ikke noe problem å lage et månekart eller et kart som ligner overflaten på mars. Her er det kun din fantasi som stopper. Videre har Colossal order også fikset en del småtteri i spillet samt at det texturene på fjell, skog og landjorden har blitt forbedret.

Alt dette gjør at jeg rett og slett storkoser meg enda mer med Cities Skylines. Spesielt det å se snøen dale ned i Vinterby gjør at jeg stopper opp og ser hvordan livet påvirkes. Alt blir liksom så stille og fint selv om trafikken, utrykningskjøretøyene jobber på høygir for å holde byen så trygg som mulig. Jeg elsker å se mine innbyggere gå på ski, ake nedover bakker og se folk gjøre kunstløp på skøytebanen. Jeg likte den forrige tilleggspakken (After Dark) godt, men denne tar kaka. Jeg er superfornøyd.

Vil du se alt som er med i denne tilleggspakken, så klikk deg inn på denne lenken.

Inntil nå har jeg klokket inn over 530 timer med spilling og kan nok garantere mange hundre timer til. Jeg er på nytt blitt hekta og storkoser meg med Cities Skylines Snowfall. Selv om alt er bare fryd og gammen, så savner jeg fortsatt muligheten til å oppleve kart hvor man for eksempel kan ha snø i fjellene og høydeområdene og bart og fint lengre ned. Håper inderlig at modderne finner ut av dette for da vil realismen virkelig få vist seg i spillet. Colossal Order, jeg digger dere og håper selvsagt på at dere fortsetter å komme med nye ting. Har alltid savnet en theme for tivoli med berg og dalbaner. Krysser fingrene for at det kommer mer snacks til spillet selv om jeg vet at utvikleren er i gang med sitt neste store spillprosjekt. Blir det Cities Skylines 2? Det er i alle fall lov å håpe.

Spillet kjøres med ultra grafikk og “under the hood” befinner det seg dette;
Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5 skjermkort, 32GB Kingston Hyper X Beast RAM, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Creative Sound Blaster Z lydkort, Cooler Master V1200 Platinum PSU, Cooler Master Cosmos SE kabinett, Logitech Orion Spark, Logitech G502 Proteus Spectrum, Logitech G633 Artemis Spectrum, Logitech G640 musmatte og Mad Catz gamepad.

Cities Skylines Snowfall er ute nå.

Terningkast:

#spillmagasinetreview #citiesskylines #citiesskylinessnowfall #spill #gaming #gamer #spillmagasinet #spmgno #spmg
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top