Spill er sunt på årets The Gathering!

Nå er det jommen meg snart bare  en uke til The Gathering 2016 åpner dørene. Den 23. mars skjer det og den dagen er jeg klar med å holde foredraget Spill er sunt. Jeg er både spent og bitte litt nervøs. For husk, jeg begynner å bli en gammel mann og da har det seg slik at sommerfugler fort kan begynne å svirre nervøst i magen. I alle fall, føles slik ut.
 

Jeg var på TG i fjor også og kjørte foredraget hvor målgruppen min var foreldre som har barn som spiller.

I går fikk jeg med meg en meget god dokumentar om gaming og hvordan man f.eks. blir hekta på spill. Hvordan spillene fungerer psykoligisk på oss mennesker. Dokumentaren var veldig bra og balansert og jeg håper inderlig at foreldre nå fikk med seg denne. Dessverre er det fortsatt en god del foreldre som er meget negative til at sine barn spiller og på bakgrunn av det forårsaker en del problemer i hjemmet. Er foreldre mer åpen og interessert blir det oftest også enklere å sette grenser og kjøreregler når det kommer til gaming. Det er min erfaring med fire barn og som er gamere.
 

Spill er sunt på mange måter. Det gjelder bare å finne balansen slik at man kan kombinere spillingen med andre aktiviteter og sist men ikke minst skole, familie og venner. Okei, sistnevnte har man også når man spiller. Det vil si, mange av spillene som vi spiller i dag har vi god kontakt med omverden og hvor vi sitter på “chatteprogram” som Skype, TeamSpeak, Mumble med flere. Her kan vi faktisk ha venner spredt utover hele verden og dette er noe foreldre ikke helt skjønner. Gaming i dag er sosialt på mange måter og man trenger nødvendigvis ikke å ha mange fysiske venner, men man har mange venner som befinner seg rundt omkring i verden. For noen er faktisk dette redningen og hvor man da får et sosialt liv selv om man ikke har mange fysiske venner i real life.
 

På TG i år skal jeg blant annet ta for meg dette;
“Gaming i dag er så mangt. Gaming i dag kan være lærerik og underholdende, men den kan også være trakasserende og hvor digital mobbing dessverre skjer. I dag er det like viktig at foreldre viser interesse for barnas spilling på lik linje som å følge de på skolen eller på hvilken som helst idrettslig arena. Gaming i dag er noe alle driver med i en eller annen form og da bør foreldrene være en del av det. Gjennom foredraget Spill er sunt får man tips og råd om hvordan man på en “enkel” måte kan skape en god harmoni i hjemmet med spillende barn. Hvordan sette fornuftige grenser og som kan holdes av begge parter? Hva er PEGI? Hvordan få barna til å blomstre i spill med foreldrenes tilstedeværelse? Hvor mye tid kan barn bruke på spillingen? Blir man avhengig av å spille spill? Hvordan få skeptiske foreldre til å skjønne at Youtube er en viktig arena for meg som gamer? Hvorfor cosplay ikke er det samme som karneval? Er det fornuftig å utdanne seg innenfor spillutvikling? Alt dette får du vite om i foredraget Spill er sunt pluss annet som er fornuftig i forhold til barnas tid fremfor skjermene.”

 

Det vil si at jeg toucher borti det som går på gaming og hvor målet mitt er å få foreldre til å skjønne hvor viktig det er å vise interesse ovenfor sine barn. Hvor viktig det er å følge med slik at de f.eks. ikke opplever digital mobbing. Med god “kontakt” i henhold til barnets gamingliv så vil man kunne se at barna også blir mer åpen og hvor digital mobbing oppdages tidligere. Gamere i dag kan være stygge mot hverandre på lik linje som i andre sosiale medier. Da er det viktig for foreldre å fange opp dette før det går for langt og barnet kanskje tregner hjelp fra det offentlig slik som BuP (Barne og Ungdomspsykiatrien).
 

Jeg gleder meg til å kunne fortelle foreldre om gaming og hvordan et gamers liv fungerer. Jeg gleder meg som pappa å være på gamernes side og forklare hvordan det er. Selv var jeg ikke langt unna å bli avhengig av spilling og brukte mer tid på gaming enn på lekser, familie og soving. Jeg fant ut av det selv at dette ikke gikk særlig bra, men dessverre er ikke alle som klarer det.
 

Med det vil jeg ønske velkommen til foredraget Spill er sunt på The Gathering onsdag 23. mars fra kl. 11:00. 
 

Skal du på TG? Hva mener dine foreldre om at du spiller spill?
 

Det øverste bildet er tatt fra artikkelen på Gathering.org.

#thegathering #tg16 #thegathering2016 #spillersunt #foredrag #gamer #spill #gaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top