En gledens dag. Endelig større satsing på digital opplæring

 

En gledens dag i dag. Er det noe jeg har snakket om i mine mange foredrag for Spill er sunt i flere år så er det nettopp dette. Faktisk er dette noe jeg mer eller mindre har kjempet for spesielt når jeg har vært i snakk med lærere rundt omkring på landets skoler. Jeg har sågar sponset skoler med Josefine og Hugo-spill bare for å hinte til at skolene skal bli flinkere til å ta i bruk digital opplæring. Josefine og Hugo-spillene er gode på mange måter og treffer elvene godt med sine mange temaer.
 

I en artikkel på Aftenposten.no kan jeg lese om at det herlige Dragonbox blir et komplett læreverk i matte for 1. til 7. klasse. Faktisk har bokforlaget Aschehoug inngått en avtale med gjengen bak Dragonbox, nemlig We Want To Know og hvor det nå blir utviklet en spillserie slik at matteundervisningen blir helt dekket opp. Selv har jeg fire barn og ja, skal ærlig innrømme at mattebøkene deres slettes ikke er bra og noen ganger er det veldig dårlig forklart hva man skal gjøre i enkelte oppgaver. 
 

kommer det altså en spillserie med Dragonbox som skal blir en del av undervisningen. Hittil har det vært slik at det er vi foreldre som har kjøpt Dragonbox, men nå blir dette altså noe som ingår i undervisningen fra 1. til 7. klasse.
 

Dragonbox er utrolig populært og et spill som har blitt solgt til mange land nettopp på bakgrunn av innhold og hvor godt barna lærer med å bruke det. Jeg synes skolene har vært altfor trege her i Norge til å utnytte de mange gode spillene og spesielt for de elevene som sliter på skolen, vil en evt. digital opplæring gjøre det mer interessant og hvor de vil synes det er mye mer moro å lære.
 

I starten blir det lagd seks nye spill og disse vil bli spesialtilpasset 1. og 2. klasse. Det vil si at med at bøkene skrotes, vil man gjennom læreverket få med nettbrett og Dragonbox og det til samme pris. Da sier det seg litt selv at dette er fremtiden. Bort med lærebøkene, inn med digital opplæring. 
 

Visste du at alle skolene i Uruguay faktisk bruker Dragonbox i undervisningen og hvor alle elevene har fått egne nettbrett til dette? Jepp, da er det sannelig på tide at dette også skjer i Norge. 
 

I alle fall, som far til to barn som ennå går på barneskolen (1. til 6. klasse) så er jeg meget godt fornøyd med dette og gleder meg sykt til å se hvor effektivt dette er og hvor godt de kommer til å lære i forhold til å bruke de kjedelige lærebøkene. Et stort steg i rett retning er det i alle fall og jeg jubler over det som nå skjer. 
 

Hva mener du, er det greit å skifte ut tunge lærebøker med digitale spill i stedet? Hva er din mening til det som nå skjer? 
 


 

#dragonbox #skoleundervisning #lærespill #digitalopplæriong #spillersunt #spill #gamer #gaming #foredrag

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top