Unge politikere på TG lover større satsing på spill i skolen, men…

Først må jeg innrømme at jeg  er interessert i politikk og spesielt når det tas opp ting som har med gaming å gjøre. Da spisser jeg ørene og holder begge øyne åpne. For er det noe som for meg er viktig i dagens samfunn så er det gaming og hvordan den legges til rette her i Norge.
 

Gaming er så utrolig mye og det er kun et fåtall i Norge som ikke gamer på en eller annen måte. Da tenker jeg også på alle som er “skapgamere” som spiller Saga-spillene på mobilen eller nettbrettet. Selv om det er kun dette spillet de spiller, så er de en gamer. Enten de vil det eller ikke.
 

Som mange av dere har fått seg så var jeg på The Gathering i disse dager. Det vil si fra onsdag til og med torsdag. Jeg dro hjem sent torsdag kveld. Under denne tiden av TG har jeg fått med meg mye og som jeg vil komme tilbake til med drypp av opplevelser i tiden fremover både her og på kanalen min – SpillPappa.
 

En av de tingene jeg fikk med meg var paneldebatten med unge politikere fra forskjellige partier. Her skulle de snakke om gaming og hvordan de ville satse på dette i tiden fremover. Jeg kan først innrømme at jeg ble overrasket over enigheten blant de unge politikerne fra de forskjellige partiene (Unge Venstre, Rød ungdom, Sosialistisk ungdom, Grønn ungdom, Fremskritspartiets ungdom, AUF og sist men ikke minst Unge Høyre). De var forbausende enige om at gaming er noe de i tiden fremover vil satse på og spesielt i skolesammenheng. Her ønsket nesten alle som en mer koding i ungdomstrinnet og hvor spill blant annet ble en del av undervisningen. For meg er dette som god musikk i ørene.
 

Mer koding i grunnskolen blant annet som valgfag er genialt og noe jeg har ønsket i mange år. I tillegg at skolene blir flinkere til å dra inn spill i undervisningen. Det finnes så mange gode spill som bare venter på å bli brukt på rett måte. Ta f.eks. det überpopulære Minecraft. Dette spillet egner seg godt i både matematikk, historie, samfunnsfag, geografinorsk og naturfag. Dette er bare ett eksempel på spill som kunne ha egnet seg og videre finnes flere spill uten å gå så inn på det. 
 

Dessverre er det slik at politikere har en tendens til å love gull og grønne skoger uten at det blir noe av det de har lovet. Dette har skjedd uttallige ganger og som gjør at folk mister tilliten til politikerne. Når de unge politikerne lover med satsning på gaming i skolen (som den nye oljen), så er det vel å greit, men hvorfor i all verden skjer det som nå skjer med blant annet linjen medier og kommunikasjon hvor det blir mer studiespesfag en mediefag. Linjen medier og kommunikasjon burde egentlig ha vært spisset enda mer mer i mot dette segmentet med enda flere fag innenfor dette segmentet og enda flere fag som rettet seg mot f.eks. spillutvikling. Men nei da, nå fjernes en rekke mediefag fra timeplanen og inn med flere studiespesfag. Det er for meg feil vei å gå spesielt med at dette faget kan være et springbrett for videre spillutdanning i en eller sammenhengen.
 

da lurer jeg virkelig på om bare koding i skolen holder eller må det til flere og mer spissere fag om man skal få god nok opplæring til videre spillutdanning. Derfor mener jeg at de politiske partiene må se på helheten og ikke love å satse på et sted for så å forsake et annet. Slik blir det bare krøll av og derfor mener jeg at politkerne må se alt under ett og ikke kun snakke om koding og bruk av spill i skolen.
 

Jeg mener bestemt at innen spillutdanning så ligger det mange veier å gå og ikke at man er spikret opp i mot å bli en spillutvikler. Her kan man lære seg alt fra animasjon, programmering, manusskriving, tegning med mer og dette er også egenskaper som kommer godt med i andre yrker enn bare for spillutviklere. Derfor er det viktig for meg at linjen med medier og kommunikasjon ikke tukles med heller satses enda mer i den retningen mot f.eks. spillutdanning slik at elevene er bedre forberedt på den videre utdanningen på høyskole eller universitetet når det kommer til spillutvikling. 

Kanskje burde det ha vært en egen spillutviklerlinje på vidergående skoler på lik linje som skolen i Bergen kjører på med esport-utdanning? Jeg bare lurer jeg og skal jeg være helt ærlig så mener jeg at det burde være mange skoler som satset i disse baner og ikke kun koding som valgfag i ungdomstrinnene. 
 

Hva mener du skal til for at spillutdanningen i Norge kan styrkes enda mer og at det blir lagt bedre til rette for spillutviklere å nå frem? Er det nok å kun satse på koding eller må det til enda hardere skyts for at Norge skal bli en stor nasjon innen spillutvikling? 
 

Bildet nedenfor er fra paneldebatten med unge politkere som snakket varmt om fremtidig gaming. 


 

#spmgtg16 #spillutdanning #spillutvikling #tg16 #thegathering #spill #gamer #gaming #spillpåskolen

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Unge politikere på TG lover større satsing på spill i skolen, men…

  1. Hvordan ønsker partiene å satse på gaming innenfor skolen? Ikke at jeg undervurderer barns evne til å fatte noe men tror du det kan bli mye å pakke hodet sitt rundt koding?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top