The Gathering – en sosial smeltedigel

Dessverre er mange foreldre som er negative til at sine unge håpefulle skal tilbringe påsken på et dataparty og ikke hjemme eller på tur i naturlige omgivelser. Mange foreldre synes gaming er forferdelige usosialt og ofte irriterer seg over at gamere kun sitter inne og spiller spill. Under mine foredrag for både foreldre og gamere fortalte jeg at dette faktisk er helt feil. Tro det eller ei foreldre, deres unge håpefulle kan faktisk ha flere digitale venner enn venner “in real life”. Det vil si, når de spiller spill så har de venner som sitter på samme “chattekanal” og som kan befinne seg i alle verdenshjørner. Tenk det. Når jeg spiller, og ja, jeg gjør det, så kan jeg på det meste ha over 15 venner som jeg snakker med. I mitt virkelige liv er det sjelden jeg har så mange venner samtidig i rundt meg. Derfor er det i mine øyne mer sosialt som gamer enn det jeg har i mitt virkelige liv. En annen ting, selvsagt jeg har selv valgt det og jeg er en gamer. Sånn er det bare. Sosialitet er så mangt i dag og hvor man når tak i hverandre hvor det måtte være. Var ikke som da jeg var lite hvor jeg kunne sykle 15 km for så å finne ut at vennen jeg skulle besøke var borte. Så slukkøret måtte jeg dra hjemover uten å møte vennen min.   
 

The Gathering (TG) har også en sosiale egenskap. For på TG finner man over 5000 gamere under ett og samme tak. Her er det mange muligheter å kunne treffe for det første mange av sine venner som man møter på fritiden og under gaming, men også mange NYE venner. Å stifte bekjentskaper og kontakter er i dag meget viktig. For hvem vet om disse konktaktene kanskje gjør at du senere får deg jobb eller andre muligheter som skulle dukke opp. 
 

Gjennom mine to dager på TG knyttet jeg mange bånd og fikk mange nye digitale venner. Selv om jeg begynner å bli en gammel mann, så var det mange som synes at jeg som gamer var kul. Hvem hadde trodd det? TG er og blir en stor sosial smeltedigel som kobler sammen vennskap og som i beste fall kan vare livet ut. Jeg vet at arrangement som blant annet TG er et flott sted hvor slike ting skjer og er det synd at veldig mange foreldre er negative til at sine unge håpefulle drar på datapartyer.
 

Foredraget Spill er sunt som jeg holder land og strand rundt omkring i Norge tar jeg nettopp for meg dette og hvor viktig det er for de unge å bånde mot nye venner og kontakter. Da er TG en perfekt plass hvor dette skjer. Jeg traff flere som etter to dager ennå knapt har spilt spill under sitt opphold på arrangementet. De har heller brukt tiden på å møte venner, være med på aktiviteter og oppleve det TG hadde på sin timeplan. Ta den dere negative foreldre! Ikke spilt på over to dager! Det sier litt over hvor sosiale man kan være på slike arrangement.
 

Under mine to meget innholdsrike dager på TG møtte jeg mange og en av de jeg møtte var blant annet SONDRE (11) og “PAPZ (44) og som driver den populære Youtube-kanalen SONDREogPAPZ. De har over 16 100 abonnenter og jeg er mektig imponert over begge to. Spesielt Papz som støtter sønnen SONDRE innenfor blant annet gaming. Enn om flere fedre kunne gjøre som PAPZ. Fedre som PAPZ og meg skulle det ha funnet flere av. For gaming er noe som er kommet for å bli og da er det viktig for foreldre å ta del av dette og backe opp sine barn og unge, slettes ikke å være negative som mange foreldre er. Er utrolig glad å se SONDREogPAPZ og måten de fanger sitt publikum på gjennom Youtube-kanalen sin. De er unike og selvsagt anbefaler jeg alle dere å sjekke ut kanalen.
 

Er dine foreldre negative til at du drar på datapartyer og synes de at du er for usosial som spiller spill?
 

Nedenfor ser du et bilde Papz tok av meg under mine dager på TG. 


 

#sondfeogpapz #spmgtg16 #thegathering16 #tg16 #spill #youtuber #gaming #gamer #spillersunt 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “The Gathering – en sosial smeltedigel

  1. Jeg tror foreldre tenker på gaming veldig stereotypisk; at det er en digital mobbeoase enn en faktisk aktivitet. Internett er jo det ultimate stedet for uansvarlig oppførsel uten noen tilstede for å oppføre seg som politi noe som gjør at gamere ofte må være politi mot hverandre. Litt urelatert; bare se på Sophie Elise. Si hva du vil om henne men det var utrolig artig å lese at hun tok kontakt med foreldre til drittunger som ikke gjør annet enn å drikke Red Bull/Monster og skrike “soperludder” fjorten timer om dagen.
    Det hjelper heller ikke når spillindustrien ikke møter folk på midten med noe produkter som kan antyde at spill ikke bare er voldsorgier. Da tenker jeg spesielt på spill som Hatred som ikke var til for noe annet enn å provosere men heldigvis var beleilig navngitt etter den eneste følelsen den fremprovoserte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top