Blir helt rørt over alle de gode tilbakemeldingene!


 

Nå er det akkurat en uke siden jeg, min sønn og søskenbarnet ankom Hamar for å mønstre opp om The Gathering 2016. Et årlig event som trekker til seg over 5000 gamere fra land og strand, deriblant meg. I år som i fjor ble jeg leid inn for å holde foredraget mitt Spill er sunt. Mitt første foredrag kjørte jeg onsdag formiddag. Til det hadde jeg tatt på meg foreldrehatten og hvor jeg snakket om hvor viktig det er for foreldre å vise interesse og støtte opp om gaming til sine barn og unge. 
 

Skal foreldre ha noen som helst mulighet å være en del av gaming, så må de ta tak og vise interesse. Barn og unge ønsker faktisk at foreldrene viser interesse og støtter opp om gamingen, men dessverre så viser det seg at foreldre faktisk er altfor slappe til det. Fikk gode tilbakemeldinger på foredraget fra de fremmøtte onsdag morgen. 
 


 

Det andre foredraget ble kjørt på hovedscenen kl. 17:00 torsdagen. Gjett om jeg hadde sommerfugler i magen timene før foredraget. Jeg var rett og slett helt skjelven i føttene før foredraget. Det rareste, når jeg kom meg opp på scenen og så at teknikken med presentasjonen fungerte var sommerfuglene i magen søkk borte.
 

Mitt siste foredrag var denne gangen ikke for foreldre, men derimot gamerne selv. Det vil si, under dette foredraget tok jeg på meg gamerhatten og presenterte et foredrag om hvordan gamerne skulle få has på foreldrene sine og få de til å bli mer positive til gamingen deres. Jeg kom med mange gode råd og så det hele fra synsvinkelen som gamer selv. Gaming er alt annet enn negativt og hvor gaming faktisk har flere positive sider enn negative. Dette skjønner dessverre ikke alle foreldre og som tror at gaming er noe supernegativt noe deres barn og unge burde holde seg unna. 
 


 

Etter å ha spurt en del spørsmål til gamerne fikk jeg fort et innblikk i hvordan det var og som jeg antok. Foreldre viser altfor liten interesse når det kommer til gaming til deres barn og unge. Dette er rett og slett for dårlig. Da skjønner jeg også veldig godt at foreldrene er negative når de ikke en gang vet hva gaming i hovedsak er og går ut på. Mange av foreldrene til de som deltok på årets TG var negative. Det sier litt og derfor mener jeg at foreldrene må ta skjeen i en annen hånd og tenke på hvor viktig blant annet TG er for mange.  
 

grunn av foredragene mine fikk jeg veldig mange gode tilbakemeldinger. Nå, en uke etter foredraget ryr det inn på med tilbakemeldinger om at foredraget var bra og at det hadde hjulpet en del av dem som var på TG. Nettopp det varmer en gammel skrott å høre og at jeg har hjulpet noen. Det beviser at holdningsendringer kan skje og at foreldre kan forandre meninger om de får høre om det. 
 

Mange foreldre tror også at det å være på et arrangement som TG er negativt og at barn og unge heller burde være ute i skog og mark enn å sitte fremfor en dataskjerm. Mange foreldre tror at gaming er veldig usosialt og det er det slettes ikke. Faktisk kan man ha flere venner i gamingverden enn in real life. Dette er noe foreldre dessverre ikke vet om og da blir det fort at gaming blir usosialt og negativt i forhold til at vi gamere har masse venner bortsett fra at de ikke sitter ved siden av oss, men befinner seg over alt i verden. 
 


 

I alle fall, jeg er meget takknemlig for at jeg fikk muligheten til å få holde foredrag på TG og spesielt med tanke på at jeg også fikk bidratt med diverse der. Jeg fikk også en god del nye venner og som jeg håper på å få beholde livet ut. Her er det gamere som på lik linje som meg deltar på events og som spiller aktivt som meg. Selv om jeg er gammel mann og gamer så kommer jeg til å fortsette med foredraget Spill er sunt og fortelle hvor positivt gaming er når det skjer under rette premisser.  
 

Hørte du foredraget mitt på TG? Stemte noe av det jeg fortalte der? 
 

*Bildene er tatt av Petter Høyer*

   

#spillersunt #spmgtg16 #thegathering16 #tg16 #foredrag #spill #gamer #gaming 
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top