Vi står opp i mot mobbing!


 

Mobbing er dessverre noe som skjer daglig og mange blir utsatt for dette. Å sette fokus på temaet er veldig viktig noe Guro Kildahl og Pia Lilleberg Kildahl synes. De har i den siste tiden samlet en rekke norske Youtubere til et massivt “opprop” hvor de står opp i mot mobbing. Er det en gruppe som virkelig kan nå frem med et slikt budskap så er er det nettopp Youtuberne som har mange følgere og som blir sett opp til. 
 

Personlig ble jeg bedt med å bidra og selvsagt sa jeg ikke nei til et så godt som tiltak dette. Jeg lagde en video og hvor jeg forteller at jeg står opp i mot mobbing. For å finne ut mer rundt hvorfor Guro og Pia tok initiativet til dette flotte opplegget så stilte jeg dem noen spørsmål og tilbake fikk jeg noen veldig så gode svar. 
 

Et av mine spørsmål gikk ut på bakgrunnen for at de startet dette oppropet med Youtubere så kom det frem at begge to har opplevd mobbing på kroppen. De er veldig opptatte av å jobbe mot mobbing og hjelpe andre som blir mobbet. Via egne livserfaringer med mobbing vet de hvordan det føles å bli mobbet og hva som kan gjøres for andre som opplever dette samfunnsproblemet. De er selv Youtubere og har kanalen NTwinsBlogg og de fant ut at de kunne bruke denne plattformen til noe mer enn kreativitet, humor og alt det de som youtubere deler med seerne sine.
 

Guro og Pia satte seg ned og tenkte på hva de kunne gjøre. Hvordan nå ut til så mange som mulig med budskapet? Hva hadde de lyst til å gjøre og hvordan ville de at prosjektet skulle være. Så de kontaktet Youtuberen Helle Sangfugl og spurte om hun ville være med. Da først begynte ballen å rulle for trekløveret og hvor de etter hvert kontaktet en rekke andre Youtuber og hørte om de ville være med, noe de selvsagt hadde lyst til. 
 

spurte jeg de om hva var formålet med dette og hvor de svarte at de ville samle norske Youtubere til å gå ut mot mobbing. “Vi har alle seere vi kan nå ut til. Som youtubere får man ofte stygge kommentarer og jeg håper ved å gjøre et prosjekt som dette så vil vi gå foran som gode eksempler” svarte de videre. “Vi håper på at det det kan være en tankevekker for de som mobber, og at det kan gi en trøst til de som blir mobbet om at de ikke er alene. Vi som Youtubere har seere i alle aldre, seere som kanskje ser på oss som forbilder, da er det viktig at vi snakker ut og sier i fra at vi er i mot mobbing”.
 

Vi er alle enige om at det må settes enda større fokus på mobbing og jo mer man snakker om det jo mer kan dette være med på å forandre folks holdninger om hvordan man skal behandle hverandre. Det gjelder å kjøre på og ikke gi seg så håper vi på at dette vil være med å forhindre at nye mobbetilfeller oppstår sier Guro og Pia. 
 

Gjennom den senere tiden har det heldigvis vært en del i mediene om mobbing, men fortsatt skrapes det kun på overflaten og hvor man ikke kommer frem til direkte løsninger for hva man skal gjøre. Guro og Pia er sikker i sin sak. De mener at mobbingen må tas enda mer alvorlig. “Man hører stadig om de som sier i fra om at de blir mobbet, men som blir møtt med kun “nei da, det går bra” eller “det er bare litt erting”. Alt som skal til er at personen føler seg mobbet, det er nok til å ødelegge liv. Vi lever i en tid hvor man ofte hører om mennesker som tar livet sitt pga. mobbing. Hvordan kan vi ikke da ta mobbingen alvorlig” fortsetter Guro og Pia med. 
 

Et annet viktig tema som jeg blant annet ser kommer mer og mer frem er digital mobbing og mobbing/trakassering i f.eks. spill. Her skjer mye av dette helt i det skjulte og hvor man ikke skjønner omfanget av ennå. “Mobbing på nettet blir det bare mer og mer av. Tror nok at folk syns det er lettere å mobbe på nettet siden de er mer anonyme. De trenger ikke si dritten rett til den de mobber. De kan gjemme seg bak fake profiler eller fake navn. Tror nok også at de tror det er mindre alvorlig hvis de gjør det på nettet, men dette er jo selvfølgelig feil. Digital mobbing er like ille, hvis ikke verre en annen mobbing, nettopp fordi noen ganger kan det være vanskelig og vite hvem det er som skriver kommentarene” sier Guro og Pia.
 

Som far til fire mener jeg det er viktig av foreldre å være med på dette og ta tak i et så alvorlig problem. Når jeg spurte Guro og Pia om de hadde noen gode råd å komme til foreldre og hva foreldre kan gjøre for å stoppe mobbingen så svarte de følgende; “Vi ville rådet foreldre til å ha en åpen dialog med barna sine om mobbing slik at barnet vil føle at de kan si i fra hvis de blir mobbet. Mange holder det inni seg om vil ikke snakke om det. Hvis barna har snakket med foreldrene sine om mobbing før vil de kanskje finne det lettere og komme til de med problemene sine”. Nettopp dette er noe jeg selv i mine foredrag Spill er sunt forteller foreldre. De må være opptatte av hva barna deres driver med på fritiden om det er gaming eller andre aktiviteter. Da vil de fort finne ut at med den åpne dialogen vil det bli lettere for begge parter å kunne dele sine erfaringer og det å komme med gode råd, sette fornuftige grenser som igjen sørger for en bedre harmoni i familien. Til foreldre som finner ut at barna deres er noen av de som mobber vil Guro og Pia råde de til og ta tak i det med en gang. Ikke vent med å ta tak i det for jo lenger tid det går jo vanskeligere vil det være. Ikke aksepter at barnet ditt er med på ødelegge livet til noen andre.
 

Først vil jeg som Youtuber, far til fire og gamer takke Guro og Pia for deres viktige prosjekt for å sette enda større fokus på mobbing. Det er mange som ikke er klar over hvor mye (digital) mobbing og trakassering kan ødelegge en person og derfor er det viktig å få dette frem for folket. For meg var det en glede å kunne være med på et slikt prosjekt som dette og stiller selvsagt opp om det skulle bli mer av dette i kampen mot mobbing. 
 

Både jeg og Youtuberne som er med i videoen som du kan se nedenfor står i mot mobbing og nå håper jeg du også blir med på dette oppropet. Del og lik videoen og sørg for at så mange som mulig blir med og står opp i mot mobbing. Gjerne lag din egen video hvor do forteller verden at du står opp i mot mobbing slik at enda flere får høre om det gode budskap. Vi trenger deg! 
 

#mobbing #spillersunt #digitalmobbing #intervju #spill #gamer #gaming #spillpappa #youtuber

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top