Anmeldelse: Quantum Break

*Spillet er sponset av Microsoft*

Med hånden på hjertet kan jeg ikke annet enn å bli mektig imponert over den finske spillutvikleren Remedy. Det har gått noen år siden jeg sist ble det. Året var 2001 og Max Payne så dagens lys. Lite visste jeg at spillet skulle bety så mye for meg og spesielt med bruk av den “nye teknologien” Bullet Time. Det vil si, en egenskap som sørget for at du kunne utføre stunts i sakte film. Bullet Time gjorde det enklere å treffe fienden med for eksempel skytevåpen, men det feteste var å se hvordan kulene oppførte seg på tur mot målet. Remedy var med andre ord revolusjonerende på spillfronten og skapte noe som mange har etterlignet i spill siden.

er vi kommet oss til år 2016 og siden Max Payne-serien har Remedy blant annet utviklet spillet Alan Wake som også ble godt mottatt av en samlet spillpresse. Derfor er det med spenning at jeg nå har begitt meg ut på deres siste skudd på stammen, nemlig Quantum Break.

Igjen er jeg vitne til noe ekstraordinært og noe unikt. Remedy har det med å røre ved mitt spillhjerte og sørger hele tiden med å heve mine spillopplevelser. Selvsagt er jeg superhappy for det og noe som jeg kan si er sjelden.

Hva gjør Quantum Break så unikt? For det første, spillet minner mer om en TV-serie hvor du som spiller er hovedpersonen i. For det andre så har du en rekke valg gjennom hele spillet som faktisk påvirker utfallet og som gjør at man kan vurdere å gjennomføre spillet flere ganger. For det tredje så kan du forandre på hvordan ting i spillet er og hvor du påfølgende kan flytte slik at det endrer den videre historien. Når du spiller ser du det hele fra din vinkel, men i selve TV-serien ser du ting fra fiendenes vinkel. Alt dette er så godt sammensatt at jeg ved flere anledninger satt med frysninger. Okei, jeg får lett frysninger om noe treffer spillhjertet mitt, men slik er jeg skrudd sammen og nettopp Quantum Break har gitt meg runder med frysninger.

Quantum Break er altså et annerledes spill som virkelig vet å trykke på de rette knappene hos meg. Historien er også veldig sammensatt og som gjør at jeg hele tiden blir dratt inn i den enten som fienden eller som meg selv i karakteren jeg spiller.

Som nevnt tidligere har Remedy alltid et ess i ermet og i dette spillet har de opp til flere. De er to ting jeg virkelig liker med Quantum Break og det er muligheten til å fryse tiden samt å spole den frem. Dette gjør at jeg kan komme meg unna mange vanskelige situasjoner og som gjør at jeg kan ta taktiske valg på hvordan ta ut skokken med fiender som nærmer seg. Ved å spole tiden frem sørger jeg for å være litt forut fienden noe som også er genialt på mange måter. Selv om jeg har disse egenskapene, så er spillet også utfordrende på mange måter og man må ha gode reaksjoner, tenke taktisk og ta gode valg.

Å skrive at Quantum Break er som en TV-serie er ikke å bomme i det hele tatt. For i spillets mange cutscenes så finner vi mange kjente skuespillere som, Shawn Ashmore, Aiden Gillen, Patrcik Heusinger, Cortney Hope og sist men ikke minst Lance Reddick. Disse skuespillerne gjør en formidabel jobb i spillet og som igjen gjør at det hele føles ut som om vi befinner oss i en TV-serie.

Visste du blant annet at Remedy faktisk har brukt en foreleser og konsulent fra CERN noe som forsterker historien og elementene i Quantum Break. Derfor er det så innmari herlig å oppleve historien i spillet som på alle måter også blir korrekt med tanke på tidsreisene.

For anledningen har Remedy også lagd en helt ny grafikkmotor som de har kalt Northlight Engine og denne vil vi nok garantert se i flere spill. For når vi først har kommet oss over til grafikken, så passer den godt inn i Quantum Break. Detaljene i spillet er helt i ypperste klasse og som igjen selvsagt sørger for den stemningen jeg opplever. Lydene, stemmeskuespillet og musikken er også meget bra og passer godt inn i spillets innhold.

Selv om jeg ikke er særlig konfortabel med å bruke gamekontroller så går det ikke så ille som jeg hadde trodd. I perioder sliter jeg litt, men inn i mellom glimter jeg til. For som du da sikkert skjønner, så spilles det på Xbox One og ikke på PC. Derfor er det også litt uvant for det er med mus og tastatur jeg ruler.

Alt i alt er Quantum Break et godt spill som jeg liker godt. Bare så synd at jeg ikke får spilt det til PC selv om jeg vet at det har vært problemer med PC-versjonen av spillet. Xbox-versjonen funker som en drøm og sørger for en herlig spillopplevelse som jeg anbefaler andre som ikke har spillet. Noen få bugs hist og her ødelegger ikke for meg og med skuespillerne, TV-seriefølelsen så blir dette en flott opplevelse. Det andre som er verdt å ha med på plussiden er at man kan gjennomføre spillet flere ganger nettopp på bakgrunn av de valgene man gjør i spillet. Bare denne egenskapen er verdt karakteren.

Spillet er ute nå til Xbox One og PC.

#spillmagasinetreview #anmeldelse #quantumbreak #microsoft #xboxone #spill #gamer #gaming