Skoler, kommuner, staten er for slappe. Resurser utnyttes ikke godt nok!


 

Mange av dere vet at jeg er veldig opptatt av spillutvikling i Norge. I de senere år har stadig flere og flere spillutviklere gjort seg bemerket heri Norge og i utlandet for sine spill. Her kan vi nevne spillutviklere som Lokomotivet Funcom, Krillbite Studio, Rock Pocket Games og Sarepta Studio bare for å nevne noen.
 

Som foredragsholder for Spill er sunt så holder jeg blant annet foredrag om norsk spillutvikling til skoler og undervisningorganer. For jeg mener det er mye mer å hente på spillutvikling enn det som i dag kommer ut. Det er et marked som fortsatt er helt åpent og hvor det ligger på millionvis av kroner og venter på å få eiere. Da tenker jeg på lærespill i læresammenheng for f.eks. politi, brannvesen, ambulanse, sikkerhetsbransjen med flere. Ved bruk av VR (Virtual Reality) som stadig kommer mer og mer på markedet så er det her unike muligheter til å utvikle noe som kan brukes i denne læresammenhengen.
 

Har du hørt om Gamification? Dette er også noe jeg tar opp i mine foredrag og som jeg håper flere nye spillutviklere tar tak i. Gamifiaction er bruk av spillmekanikker i en ikke spillrelatert kontekst for å engasjere “brukere” til å løse problemer. Det vil si spill som lærer, men som på en annen måte ikke er spill. Jeg har vært i kontakt med både politiskolen, brannskolen og ambulansetjenesten i Midt-Norge og for disse etatene la jeg frem et eget opplegg med bruk av VR og “lærespill i læresammenheng”. Jeg forklarte enkelt hvordan dette ville fungere og hvordan dette kunne tas i bruk av hver enkelt skole og lærested.



 

De var veldig ivrige når jeg forklarte enkelheten men også kompleksiteten for hvordan man kunne presentere de forskjellige scenene og det hele endte med at de jeg snakket med ville ha disse spillene med det samme. Jeg forklarte også at det pr. i dag ikke finnes slikke gamification-spill som jeg la frem, men at jeg håpet på i fremtiden at det ville dukke opp.
 

Å starte opp en spillutviklerbedrift er ikke enkelt og det krever en god del kapital, mye (gratis) jobbing med både bedriften i sin helhet og sist men ikke minst utvikling av spill og spillprosjekter. Aller fleste av de som blir ferdig med spillutdanning går med drømmer om å kunne lage det perfekte spillet. Dessverre kan det være veldig lang vei å gå før dette skjer og som oftest ender det opp med at spillet de lager blir som en liten dråpe i havet og som forsvinner i mengden. Med å starte opp å utvikle spill i gamification-segmentet kan de bygge seg opp sakte men sikkert både med økonomi og i tillegg til at de får resurssterke personer innad i bedriften. Dessverre er det få nystartede spillutviklere som tenker i disse baner og de vet heller ikke at det ligger masse penger og venter på de rette prosjektene.
 

Gjennom foredraget Spill er sunt prøver jeg å påvirke de som utdanner seg innen spillutvikling og tenke i disse baner for jeg vet det ligge mye penger som venter på nye eiere. Skolene bør også i større grad hjelpe de som utdanner seg enda bedre i å tenke på gamifiaction som et levebrød i starten til de har bygd seg såpass opp at de kan begynne å lage drømmespillet. Skolene og sist men ikke minst kommunene/fylkene/Innovasjon Norge bør bli flinkere å legge til rette for at de som blir ferdig med utdanningen kan få et fotfeste i bedriftmarkedet og som kan gjennom kontakter lage seg en arbeidsplass med spillutvikling som hovedbeskjeftigelse. Det offentlige er altfor slappe her og jeg mener faktisk at gamification-segmentet er den nye oljen og hvor produkter faktisk også kan selges til utlandet og gi enda mer inntekter til både spillutvikleren og til den norske statskassa.
 

Bedre samarbeid mellom skolen, elevene, kommunen og fylkeskommunen må til. Heldigvis finnes det noen “ildsjeler” rundt omkring på enkelte skoler som er flinke til å tenke slik jeg tenker, men dessverre føler mange nyutdannede spillutviklere at de etter skolen står på bar bakke uten noen form for oppbakking. Det bør finnes en instans som kan ta tak i disse og hjelpe dem videre på sin vei og spesielt når jeg vet det ligger så mye potensiale og flinke spillutviklere hvor penger venter på nye eiere om spillene blir lagd.
 

Mitt engasjement i spillutvikler-Norge er stort og jeg vet at vi har utrolig mange flinke spillutviklere som bare venter på å få blomstre. Problemet er at de i starten har rusk i forgasseren og som gjør at de ikke kommer noen vei. Gi bedre rettleiing, tips og råd for hva som finnes og hvilke markeder som roper etter spill i gamification-segmentet. Det krever slettes ikke lange stunden på å finne ut av dette. Jeg brukte kanskje en liten dag på å finne ut av interessen for slike spill i læresammenheng og jeg vet at etterspørselen er stor.
 

håper jeg inderlig at det er noen av dere spillutviklere som leser dette innlegget og som kanskje føler dette var spennende. Jeg kan mer enn gjerne bistå med råd og tips, ideer på hvordan lage lærespill i forskjellige sammenhenger. Jeg har kunnskaper i hva som etterspørres og jeg kjenner hvordan spillmarkedet er bygd opp. Hadde jeg selv vært flink i koding, grafikk med mer så hadde jeg forlengst lagd ett godt spill for politiskolen som jeg vet ville ha blitt brukt og som ville ha gitt meg en god slump med penger. Kanskje hadde jeg kunnet solgt spillet til politiskoler i utlandet også. Hvem vet? 
 

Til samfunnet og de som utdanner spillutviklere. Ta tak og hjelp utviklerne til å komme seg på føttene. Skaff kontakter i markedet som kan være interessante for spillutviklerne, for med dette vil også deres skole bli mer populær og flere vil gå nettopp på bakgrunn av den hjelpen de får. Slikt sprer seg og jeg er bra sikker på at Norge i fremtiden vil være tjent på dette hvor spill i gamification-segmentet kan blir eksportartikler til utlandet og hvor man kan tjene enda større penger. 
 

Det var dagens moralpreken fra meg som kun har jobbet i spillbransjen i snart 16 år og kjenner markedet, spillutviklingen og etterspørselen godt…
 

Etter endt spillutdanning, føler du at du har fått noe hjelp til å bygge deg opp som spillutvikler? Hva savner du av hjelp og har du tenkt i de baner som gamification?
 

Det øverste bildet er fra Rose PhotoAmateur

#gamification #spillilæresammenheng #spillersunt #foredrag #spill #gaming #gamer

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3423

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top