Sludd og snø på 17. mai…

Nå nærmer vi 17. mai og mange har spurt meg hvilket vær vi kommer til å få på den store dagen. Blir det innevær og gaming for en del av oss eller blir det familiekos med nydelig sommervær og masse is? Selvsagt håper vi alle på det siste, spesielt for de av oss som har barn og som er med og bidrar til at den store dagen blir fin.
 

Når jeg ser hvordan været blir fremover i tid er det flere faktorer jeg går igjennom. For det første sammenligner jeg med tidligere føringer, for det andre ser jeg hvordan luftstrømmene oppfører seg og som igjen gjør at jeg kan se tendensen. Dette gjør at jeg kan se hvordan været blir flere uker fremover i tid. Den siste tiden har jeg drevet med spådom for Trønder-Avisa og T-A.no og mange har i etterkant kommet bort til meg og sagt “-du fikk søren meg rett i spådommene dine”. Dette er selvsagt veldig moro og høre, men jeg kan også innrømme at jeg har tatt feil og bommet noe grufullt. Når det er skrevet så har jeg veldig mye rett slik at treffprosenten fort er oppe i rundt 80% og det er ikke noe å si på med tanke på at man spår været fremover i tid.
 

Men tilbake til hvordan været blir på 17. mai. For oss solhungrige trøndere så får vi nå i tiden fremover noen meget flotte og varme dager med temperaturer godt over gjennomsnittet. Det vil si temperaturer faktisk over 20-tallet, noe som tilsvarer sommerdager (med temperatur over 20 grader). Jeg har bladd litt tilbake i mine føringer og når finværet har startet så tidlig i mai og vart såpass lenge som det gjør har faktisk været på 17. mai påfølgende etter vært elendig med regn og sur vind.
 

Tendensen ser ut til at dette vil stemme i år. For vi bruker opp finværet før 17. mai og når vi kommer til den store dagen så blir det forholdsvis kaldt og surt for oss trøndere. Faktisk kan det bli såpass kaldt at det kan forekomme sludd og snø ganske langt nedover fjellsidene og oppe i høyden. Noen solglimt blir det også, men regnbygene vil sørge for at det blir gamingtid i stedet for is og kos på 17. mai for en del.
 

Når det gjelder resten av landet så er det det Sørvestlandet, Sørlandet og Østlandet som stikker av med det beste været på den store dagen. De blir liggende i le og får mye godt sol og fint vær. Kun et ankepunkt for de sørpå er at det ikke blir varmt sommervær, men trøsten er at solen vil varme litt da. Det blir en sur vind fra vest, nordvest og nord. Vestlandet ligger i klem mellom de tørre og fine været i sør og det kalde været for nord. En kan si det slik, det kan forekomme en og annen regnbyge, men for det meste blir det bra vær. For Nordvestlandet, Midtnorge og Nordland så blir det kaldt og surt på nasjonaldagen vår. Så her blir det beste å kle seg godt. I fjellet blir det snø så om du er på farten denne dagen og skal over fjelloverganger, så anbefaler jeg deg å kjøre forsiktig og helst burde du hatt på vinterdekk. Troms og Finnmark får heller ikke så tuillåt vær. Det vil si sørlige delen av Troms får kjølig og kaldt vær, mens Finnmark blir en vinner værmessig sammen med de sørpå når det kommer til 17. mai. Her blir det fralandsvind og forholdsvis gode temperaturer spesielt på dagtid. 
 

Så da vet du litt hva vi har i vente på den store dagen og dessverre, bor du her i Midtnorge så må du bare belage deg på å ha på godt med klær på 17. mai eller for noen, det blir godt gamingvær.
 

Hvordan bruker du å feire 17. mai? Gamer du eller er du mest sammen med familien din? Går du i tog eller brukes tiden fremfor skjermen mens du gløtter på folketogene på TVen? 
 

#syttendemai #17mai #gamingvær #værogvind #spill #gaming #gamer    

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

5 thoughts on “Sludd og snø på 17. mai…

  1. Forhåpentligvis bli det god vær. Bli det trasi vær ut, så bli det fort å setti foran skjermen.

  2. Zayd A. Sulaivany: Jepp, krysser selvsagt fingrene for godt vær, men ser ikke lovende ut for de som bor i Midtnorge nei. Om det blir dårlig vær så har man en unnskyldning for å kunne sitte fremfor skjermen 😛

  3. Ah, været. Finnes ikke et bedre samtale emne her i landet 🙂 Jeg har faktisk ikke sjekket hvordan det blir fremover, begynner nesten å få litt solstikk av alt godværet som har vært. Står han av uansett hver tenker jeg! Kan fint grille i sludd også, det har skjedd opptil flere ganger 😀

  4. Mia: Hehe 😉 Været er populært å snakke om ja 😉 Håper selvsagt på fin 17. mai, men ser kald ut for oss ja. Hvor bor du hen i landet? Jepp, grilling i sludd og snø har skjedd ja 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top