DICE, dere er genier – WW1, here we come!


 

Som dere sikkert garantert vet så satt jeg dønn klistret til skjermen nå sist fredag. Allerede klokken fire om ettermiddagen begynte DICE og Electronic Arts (EA) å varme opp til den store annonseringen senere på kvelden, nærmere bestemt klokken ti på kvelden. Jeg, SpillPappa satt som klistret til skjermen da slaget slo ti. Jeg satt med så innmari til spenning at det sitret i hele kroppen. Det var som om jeg gikk 35 år tilbake og satt spent og ventet på julegaveåpningen. Headsetet var gjort klart, døren til kontoret stengt og hvor de i huset hadde fått klar beskjed om at jeg ikke skulle forstyrres. Da måtte det nærmest stå om liv. Kvelden 6. mai skulle nemlig DICE og EA annonsere et nytt Battlefield.
 

Mange av dere vet at jeg er stor fan av Battlefield-serien og har vært med siden Battlefield 1942 ble lansert, men det var først med Battlefield 2 at jeg ble skikkelig hekta. Det spillet var faktisk mitt første onlinespill og samtidig med lanseringen ble jeg også medlem av klanen Trønderbataljonen. Året var 2005 og det var sommer. Battlefield 2 ble en spillopplevelse som har gravd seg dypt ned i spillhjertet mitt. Et spill som både var unikt, enormt og utrolig underholdende spesielt når man spilte på lag sammen med andre. Nettopp sistnevnte har gjort meg til stor fan av spillserien som jeg er i dag. Det å kunne spille på lag og kjenne lagfølelsen er noe av det beste jeg vet. DICE har alltid vært flinke der og som har gjort at jeg ikke har falt like mye for spillserier som f.eks. Call of Duty fra Activision. Selv om Call of Duty-spillene har vært underholdende på mange måter så har jeg ikke fått lagfølelsen med å spille disse. Det har jeg derimot gjort i Battlefield-serien og derfor har jeg alltid gått tilbake til Battlefield selv om andre herlige spill har blitt lansert i tur og orden.



 

fredag skjedde det altså noe stort i Battlefield-historien min. Da ble nemlig et nytt spill annonsert og etter å ha hørt/lest mange rykter så var jeg i tvil i hva dette spillet ville bli. De første ryktene gikk ut på at man ville gi ut en oppfølger til Battlefield 2142 i og med at det var lagt ut masse hint i forskjellige Battlefield-spill, men det stemte slettes ikke. Så fikk vi høre rykter om at DICE ville ta oss tilbake til første verdens krig, men mange tvilte nettopp på det, deriblant meg. Spesielt med at våpnene, kjøretøyene med mer ikke var så gode på den tiden. Med et Battlefield fra første verdens krig ville det bli en skikkelig taktisk krigføring. De siste ryktene som versert gikk ut på at vi ville få et Battlefield som tok oss med til andre verdens krig og tiden like etter 1942. Inn i mellom disse ryktene igjen, gikk det rykter på en oppfølger til Battlefield: Bad Company 2, men det ble ikke noe av det og heller ikke av de sistnevnte ryktene. Så da står vi igjen med første verdens krig.



 

Det nye spillet fikk navnet Battlefield 1 og ja, det tar oss med til første verdens krig, en litt modifisert første verdens krig når det kommer til våpen og kjøretøy. For å være helt ærlig så får jeg litt Wolfenstein-vibes når jeg ser annonseringstraileren til spillet. Våpnene og stemningen gir meg litt følelsen av Wolfenstein: The New Order. Ikke at det er noe negativt, for jeg digger det spillet og få med litt modifiserte våpen med mer er slettes ikke dårlig tenkt.
 

DICE har alltid vært fremtidsrettet når det kommer til spillutvikling. DICE har alltid vært flinke til å strekke grenser for hva som er mulig i spill og dette ser det ut til at de igjen klarer å bevise i det kommende Battlefield 1. Ødeleggelser er noe som igjen fokuseres mye på i tillegg til hvordan våpen, kjøretøy og landskap påvirker våre opplevelser med spillet. Jeg har alltid elsket måten alt dette har blitt klæsjet sammen i en gryte og gitt oss kulinariske retter med herlige spillopplevelser.



 

Jeg har etter annonseringen av Battlefield 1 fått masse spørsmål om hvorfor spillet fikk den tittelen og ja, jeg skal være litt ærlig å si at jeg selv var undrende på det inntil jeg fikk forklart av DICE hvorfor det ble slik. Hvis du tenker på de andre titlene så føles det ut som om det ikke er noen sammenheng i det hele tatt med å kalle det nye spillet for Battlefield 1. Men, spillet tar oss altså med til første verdens krig og ingen andre Battlefield-spill har gjort det før. I tillegg vil DICE utvikle noe unikt og nytt i forhold til de tidligere spillene, derfor følte gjengen i DICE at de måtte kalle spillet for Battlefield 1. Nytt, første verdens krig og et spill som tar deg lengre tilbake enn noen av de andre spillene i serien.
 

Den svenske utvikleren har lovt at det blir åpen betatest etter hvert og i tiden rundt E3-messen (14-16. juni) vil første anledning skje. Så går det slag i slag med betatester og EA har valgt å kalle disse testene for EA Play og skal kjøres i Los Angeles og London 12. til 14. juni. Her er forresten et funfact. Visste du forresten at over 19 millioner har sett åpningstraileren. Sist men ikke minst, traileren har blitt likt over 1 million ganger i følge Gamereactor.
 

Det har også strømmet på en del spørsmål om hva jeg synes om det jeg hittil har sett av Battlefield 1 og ja, jeg skal være helt ærlig med deg og si at jeg synes det ser meget spennende ut. Bare å tenke på de våpnene som vil finnes med og sist men ikke minst kjøretøyene så vil dette bli langt mer strategisk enn tidligere spill i serien. Jeg gleder meg sykt til å bruke flammekastere, fly dobbel og trippeldekkere, kjøre de brutale stridsvognene, bruke sablene, hestene (noe de ikke bekreftet, men som jeg er bra sikker blir mulig), og sist men ikke minst de forskjellige nærstridsvåpnene. Dette blir helt sykt. Om DICE i tillegg fortsetter å ha høyt fokus på lagspillingen, ja så vil jeg nok en gang være solgt til et Battlefield-spill.



 

har altså katten blitt sluppet ut av sekken. Jeg har sett en forrykende trailer som virkelig fikk satt i gang spillhjertet mitt. Jeg er utrolig spent på hva DICE klarer å få til med Battlefield 1 og kjenner jeg gjengen rett så kommer de til å sørge for at jeg blir sittende klistret til skjermen i flere hundre timer med spillet sammen med mine mange Battlefield-venner. Det skal bli så rått. 
 

Hva synes du om det du hittil har sett, lest og hørt om Battlefield 1? Gleder du deg eller synes du dette blir helt feil i forhold til hva du hadde forventet deg? Hva gleder du deg mest til med spillet? Hva er ditt favorittspill i serien?
 

#battlefield1 #dice #ea #electronicarts #battlefield #spill #gamer #gaming #game 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top