Anmeldelse: Need for Speed til PC


 

Vil du være med på date i mørket med det nye Need for Speed? Tenk, endelig er mørket tilbake noe jeg i grunnen har savnet siden Need for Speed Underground. Der var mørket essensielt og som ga oss de herlige spillene som hos mange havnet inn i spillhjertet. Need for Speed Underground og Need for Speed Underground 2 tok oss med på en spillopplevelse som vi husker vel og lenge. Full fræs i nattens mulm og mørke gjennom smale trange gater mens løp etter løp ble vunnet. Pengene strømmet inn og nye fete fartsvidundere ble kjøpt inn, modifisert med de lekreste deler du kan drømme om. Need for Speed Underground var kongen over alle bilspill en lang, lang periode.
 

Jeg og mine venner var helt solgt i disse to spillene og det gikk mye av fritiden med mekking og kjøring. Hvem klarte å få den mest feteste, herligste bilen? Kampen var ikke bare på kjøringen, men også utenfor banen hvor vi besøkte hverandre for å se hvordan bilene var pimpet og modifisert. På den tiden hadde vi ikke internett så det var ikke annen mulighet enn å besøke hverandre om man skulle presentere det man spilte. Onlinegaming var det heller ikke noe av så ja, steinaldergaming vil nok mange kalle det.



 

vet dere hvordan jeg står i sammenheng til Need for Speed-serien og jeg har vært stor fan siden det første spillet så dagens lys i 1994 da til DOS. Et av mine første spill til PC var nemlig Need for Speed. Et spill som jeg elsket og som ble gjennomført mange ganger.
 

De siste spillene i Need for Speed-serien er det den svenske utvikleren Ghost Games som har stått bak og med blandet suksess. Normalt bruker det å dukke opp et nytt Need for Speed hvert år, men de siste årene har dette skjedd annet hvert år.



 

Ghost Games er flinke synes jeg og har lagd forholdsvis gode Need for Speed-spill, men de har ikke klart å fange meg like godt som det Underground-serien klarte. Da jeg fikk vite om dette Need for speed-spillet som ble lansert til konsoll i november i fjor og til PC tidligere i vår, så jublet jeg. For nå tenkte jeg at Ghost Games ville finne frem til magien fra de gode gamle Underground-spillene og ja, de har til en viss grad klart det.
 

Du kjører om natten. Du mønstrer en gjeng ?råkjørere? og hvor målet er å bli en kjent og populære sjåfør. Spillet starter med en flott intro hvor du blir kjent med gjengen din. Greit å vite litt bakgrunnshistorie for de man har mye kontakt med gjennom spillets gang og som sørger for at du stadig utvider din horisont både når det kommer til andre kjørere og utvalget biler og deler. Det skal ikke være noe å si på skuespillerprestasjonene i klippene, de er faktisk overraskende gode i mine øyne noe som også er med på å sprite opp spillet.



 

Er det noe jeg liker med mange av EAs sine spill så er det nettopp mellomsekvenser som binder historien og handlingen i spillene sammen. Her er intet unntak med Need for Speed og hvor vi hele tiden får servert det ene klippet etter det andre og som binder sammen spillet på en fin måte.
 

Okei, nok om intro, filmklipp og mellomsekvenser. Nå vil jeg ønske deg velkommen til Ventura Bay, et innholdsrikt område som nærmest roper etter å bli oppdaget. For ja, i spillet er det gjemt en god del snacks og om du finner disse godbitene så åpner det opp for unike deler og gjenstander som du kan bruke på de ulike bilene. Skal ærlig innrømme og si at Ghost Games har lagd et spennende kart med masse å gjøre og det liker jeg godt. Jeg er en person som er veldig glad i godbiter underveis i spillene jeg spiller. Her har Ghost Games lagt opp til at jeg skal bli fornøyd. Variasjonen i de forskjellige bydelene er også store slik at man ikke føler man kjører på samme flekken hele tiden. Til og med været varierer sammen med skydekket.



 

Om du er ute etter et spill basert på simulasjon så er nok ikke dette spillet noe for deg. Her er det ren arkade fra start til slutt. Bilene får ikke skader som påvirker kjøringen, kun kosmetiske, men om du vil ha en postkort-bil så må du kjøre forsiktig. Det er ikke den rare kræsjen som skal til før bilen ser ut som et trekkspill. Lite pent å se på med andre ord og ikke noe å ta bilde av.
 

En annen ting jeg har savnet i de siste Need for Speed-spillene er skikkelig drifting. I dette spillet har Ghost Games tatt med denne kjørestilen og ja, den funker dødsbra og jeg er superfornøyd. Er det noe jeg liker godt så er det å ligge som en breiflabb gjennom svingene og se at bonusene strømmer inn. Kan jo ikke bli bedre enn det. I tillegg har det blitt lagt til en del løp hvor drifting er i fokus og disse hever spillgleden min betraktelig.



 

Grafikken i spillet er også nydelig. Herlige detaljer på bilene, omgivelsene og filmklippene er perfekt flettet inn i spillet. Alt dette gjør at frysningene ikke er langt unna og når jeg får frysninger så er det ikke av negativ årsak, men det motsatte. Bylandskapet er også godt lagd og hvor utvikleren Ghost Games har brukt tid på å få dette så bra som mulig. Musikken og lyden i spillet er slik det skal være med dunkende fet bassmusikk, heftige rytmer og motordur som får den ivrigste bilfanatikeren til å fråtse.
 

Gameplayet er også i beste klasse hvor jeg for det meste av tiden spiller med min MadCatz gamepad. Inn i mellom drar jeg frem mitt Logitech G29 selv om det kaprer mesteparten av plassen min her i spillhulen min. For er det noe som er herlig så er det å kjøre bilspill med skikkelig ratt og pedaler.



 

Ghost Games har lagd et godt spill i denne populære bilspillserien. De har endelig klart å komme seg inn på et spor jeg liker godt og som sørger for å holde meg spikret til skjermen. Det er kun et ankepunkt, jeg savner flere biler å velge i mellom, men når det er skrevet så er utvalget deler du kan pimpe bilene med stort. Ventura Bay har mye å by på for en som meg og som liker å utforske og finne mye snakcs. De har klart å få med en herlig driftedel i spillet og de har en forholdsvis god historie som fanger meg inn i spillet. Alt dette gjør at jeg liker Need for Speed godt og jeg vet jeg kommer til å bruke en god del timer på å gjennomføre det. På min Youtube-kanal kommer jeg til å presentere gameplay-videoer og som jeg håper mange av dere vil følge med på. Har allerede lagt opp to episoder og flere kommer. Med dette nye Need for Speed er det fortsatt håp for at nye og bedre spill kommer fra gjengen i Sverige. Godt jobbet Ghost Games.
 

Need for Speed er lansert til Playstation 4, Xbox One og PC.

 

 

##spillmagasinetreview #anmeldelse #spill #needforspeed #ghostgames #electronicarts #ea #gamer #gaming #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top