Rike spillguruer

Ja ja, selv om jeg ikke ble overrasket så beviser det at man kan bli rik av spillutvikling spesielt om man klarer å fange spillerne. Er det noen som klarer det så er det uten tvil Rockstar Studio med deres Grand Theft Auto-serie og for ikke å glemme Red Dead Redemption. Dette er spill som har solgt i bøtter og spann og gjort gjengen i spillstudioet til mangemillionærer. De aller siste tallene forteller nemlig at det er solgt over 65 millioner eksemplarer av Grand Theft Auto V og er ikke det imponerende så vet ikke jeg. Dette tallet ble presentert av eieren av Rockstar, Take-Two under deres offentliggjøring av deres økonomiske resultat i går. Som om ikke det er nok, de har også fått inn over 4 milliarder kroner på online salg i spillet. Det er nesten man ikke klarer å fatte hvor mye penger det er snakk om samlet sett og at dette gjelder kun ett spill, GTA V. Selvsagt så skjønner jeg at det selger godt, for spillet er kongebra  og som jeg selv har spilt.
 

Andre som kan gni seg godt i hendene over å ha solgt godt med spill er svenske Markus Persson som blant annet stod bak det suksessrike spillselskapet Mojang. Jepp, Minecraft ble en meget populær affære og i 2014 solgte Markus og co selskapet sitt til Microsoft for den svimlende summen av 18 milliarder kroner. Siden det salget har Markus Persson, Jakob Proser og Carl Manneh i etterkant fått fordelt 1 milliard kroner noe som sørger for litt av en inntekt.
 

Med andre ord, det er noen spillutviklere her i vår gamingverden som kan glise stort på tur til banken. De trenger nok ikke å være bekymret for økonomien på noen år. 
 

Har du noen eksempler på spillutviklere som har gjort det godt og solgt spill for millioner av kroner? 
 


 

#rockstarstudios #mojang #minecraft #microsoft #spill #gaming #gamer #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top