Fra spill til film – galskap eller dristighet?


 

Først må jeg bare innrømme at i det siste har mange spill fått fart på seg og tatt steget fra digital spillbar form til det store hvite filmlerret. Det er nesten ikke til å tro og at filmskapere virkelig tar sjansen selv om mange av spillene er veldig populære og blir flittig spilt så er fallhøyden enorm. Det hele kan i verste fall ende i total fiasko, noe flere av disse filmene garantert vil oppleve. Spørsmålet er bare hvilke filmer kommer til å lande pladask som rippet kalkuner og hvem som klarer seg.
 

Det er to filmer som i disse dager har premiene på norske kinoer og som stammer fra spillenes verden. Filmene er Angry Birds og sist men ikke minst Warcraft. Andry Birds reklamer har surret en god stund på TV-skjermen og mine barn, det vil si de to yngste har mast om å dra på kino for å se Angry Birds. De sinte fuglene ser jo så søte ut. Hmmm, tenker jeg. Hvordan vil en film basert på et strategisk spill hvor man skal sende i vei sinte fugler for mest mulig ødeleggelse kunne bli en bra kinofilm? For mitt sitt vedkommende vil nok filmen ikke fange meg, men mine to minste barn vil nok garantert like den, spesielt med tanke på hvordan den hittil har blitt presentert på TV-skjermen som reklamesnutter. Vil Angry Birds falle igjennom som en kalkun eller vil spesielt barn gi den gode besøkstall? Er dette en film du vil se eller vil gå på kino for å se?



 

I slutten av desember kommer Assassin’s Creed på kino og det knytter seg store forventninger til filmen. Vi har en meget fet filmtrailer som jeg selv synes var spennende, men jeg satt med en liten følelse på at jeg har sett det før… eller rettere sagt spilt det før. Film og spill begynner jo å bli så likt hvor grafikken er så sinnssyk bra at man nesten ikke kan se forskjellen. Det jeg er redd for med filmen Assassin’s Creed er at handlingen og historien blir altfor tynn og at det er spesialeffektene som bærer den. Selvsagt, jeg skal ikke legge under en stol at jeg liker filmeffekter og filmer som har hatt dårlig historie og handling har reddet seg delvis i land med fete effekter. Spørsmålet jeg stiller meg er om Assassin’s Creed filmen klarer det. Traileren viser meg noe jeg har sett…ehhh spilt før og hva er så nytt. I spillet får jeg til og med lov å bestemme mine handlinger noe jeg ikke kan gjøre i filmen. Skal du se Assassin’s Creed filmen?
 


 

En annen film som om ikke mange dagene har premiere på norsk kinoer er Warcraft. Nok en film basert på populært spill fosser inn over oss. Selvsagt har jeg også der sett trailere og lest litt om filmen, men også her blir jeg ikke lamslått og føler at dette er noe jeg har sett før eller rettere sagt spilt før. Warcraft er nok en film med masse effekter og animasjoner som garantert kommer til å fange mange også en som meg som digger dette. Selv her er jeg veldig skeptisk til handlingen og historien i filmen. Vil den fenge godt nok og vil den stå i stil med det meget populære spillet? Hvor mye betyr en slik film f.eks. for den videre populariteten til spillet som faktisk daler as we speak? Vil Warcraft-filmen være den kalkunen som faller hardest mot bakken og bevise at spill til film ikke er noen god ide?
 


 

Hvem har ikke hørt om det klassiske spillet Tetris? Om du ikke har hørt om det så kommer ikke du fra planeten jorden. I alle fall, Tetris er et klassisk stablespill hvor man må tenke taktisk til enhver tid. Et spill jeg har flere hundre timer med opp i gjennom mine mange år som gamer. Et spill jeg har konkurrert med mine mange venner, selv dama mi har jeg spilt dette spillet mot. Twintris (samme som Tetris) på Amiga var et spill vi begge likte og det ble mang en durabel fight for å si det slik. Skjermen var delt i to og klarte den ene å få mange nok rader for fall, ja så fikk motstanderen et problem med at radene vokste eller det kun faller ned en bestemt kloss. For i Tetris gjelder det å stable klossen rett slik at de danner rader som igjen gjør at du får fjernet klossene og kan starte på bar bakke og bygge opp. Når klossene når toppen så taper du. Spørsmålet mitt er, hvordan lage en film basert på dette? Hvordan lage film av klosser som faller og som danner rader og i tillegg gjøre filmen interessant og fengende? Det verste, det er planlagt en trilogi av Tetrisfilmen. Ikke til å tro. Da jeg første gangen hørte om at Tetris skulle dukke opp som film så måtte jeg klype meg selv i armen å lure på om jeg var våken eller at dagen var 1. april. Om ikke Tetrisfilmen blir en falleferdig kalkun så vet ikke jeg. Det er nesten så jeg har lyst til å gråte med tanken…
 


 

I helgen holdt jeg på å sette frokosten i vranga. For igjen dukker en film basert på et spill etter hvert opp. Nok en gang kan jeg ikke tro at det ser og leser. Hater du Fruit Ninja, ja så kommer du til å hate det jeg nå skriver. Det kommer en Fruit Ninja-film basert på spillet. Er det fucking mulig? Det er Vinson Studios som står bak filmen og J.P. Lavin med Chad Damiani som skriver manuset. Hvilket manus? Er det i det hele tatt mulig å skrive et filmmanus om Fruit Ninja? Må ærlig innrømme at jeg er skeptisk til dette også og er spent på hvordan det manuset blir. Målegruppen for filmen skal være hele familien. What, vi voksne er med i målgruppen. Kan ikke være mulig det. Regner med Bama vil boikotte filmen med at så mye frukt og grønt blir ødelagt av en frukt Ninja…
 


 

Vil filmene bli like populære som spillene. Det er det store spørsmålet som mange stiller seg. Vil kvaliteten på filmene bli like bra som som på spillene? Vanskelig og si, men en ting er i alle fall sikkert. De filmselskapene som står bak filmene er dristige og håper selvsagt på å kunne tjene godt med tanke på at spillene er populære, men om det skjer vil tiden vise. Kampen om kinofolket er stor og selvsagt vil filmselskapene ha tak i spillerne, som er mange og alle vet jo at spill faktisk har gått forbi film når det kommer til popularitet og økonomi. Så jeg skjønner filmselskapene som gjerne vil ha en bit av denne kaka, men som oftest ender slike prosjekter opp som kalkuner og slår dårlig an. 
 

Synes du det er spennende med at spillene går til filmlerrete eller synes du det blir for søkt og at spill bør være spill og film være film? Hvilken film har du mest tro på av disse jeg har nevnt i dette innlegget?
 

 
 

#kino #spill #film #gaming #gamer #game #spilltilfilm

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top