Barn og ungdom spiller opp sine og andres penger


Foto: Petter Høyer. Foredraget Spill er sunt på The Gathering 2016
 

Som foredragsholder gjennom en god del år har jeg lang erfaring i hvordan det står til i de tusen hjem rundt omkring i Norge. Jeg blir titt og ofte kontaktet av foreldre som er frustrerte over at dere barn og unge enten spiller for mye eller spiller voldelige spill eller rett og slett har brukt opp store summer på kjøp av spill eller kjøp i spill. Sistnevnte er noe jeg har hjulpet en del familier opp igjennom årene med og da spesielt til mobil og nettbrett.
 

Det finnes mange spill som er gratis, men som har kjøp med virkelige penger tilgjengelig. Det vil si du kan kjøpe ting og tang i spillet som enten gjør deg unik i utseende eller som sørger for at ting går kjappere. Faktisk har jeg hjulpet familier som hvor barn nede i seks års alderen har brukt flere tusener kroner på dette uten at foreldrene eller barna har tenkt noe over det. Til slutt har de funnet ut at det har blitt trukket beløp fra kontoen som de ikke kjenner til og når de har begynt å nøste opp i det så har de funnet ut at pengene har gått til spill som Hay Day, Smurf bare for å nevne et par. Alderen for å kjøpe i slike spill er 18 år, men med at foreldre gladelig åpner opp Visakortene sine og ikke sperrer for videre kjøp, så skjer det som ikke skal skje at kortet misbrukes uten at noen av partene er klare over det.
 

Dette har skjedd i årevis og likevel skjer det og ja, det vil fortsette å skje inntil foreldre blir klare over at det går an å begrense kjøpene. Her ligger det muligheter både for Apple og Android-produkter å hindre at dette skjer uten av man er klar over det.
 


Foto: Markus Sandnes under foredraget i Hitrahallen 
 

Jeg har i den senere tiden også blitt kontaktet av foreldre som har opplevd at stadig mer og mer kjøp av stilig ting i spill som f.eks. CS:GO og sist men ikke minst CS:GO Empire. Det mange foreldre ikke vet er at man også i disse spillene kan bruke virkelige penger på å kjøpe til seg unike pakker med skins og våpen. Foreldre har igjen vært utrolig gavmilde og åpnet sine Visakort uten å tenke på konsekvensene videre. For noen av barna har faktisk klart å utnytte dette og igjen brukt på tusener av kroner uten av foreldrene i starten har vært klar over dette. Man kan også kjøpe verdikort i butikken for så å kjøpe ting og tang i disse spillene og da blir det igjen langt sikrere. Spørsmålet mange igjen stiller seg, er det rett at barn og unge skal bruke opp pengene sine og kanskje litt over seg også på spill som dette. Er det spillselskapenes plikt å følge med f.eks. at unge under 18 år kjøper ting og tang eller er det foreldrene som må følge mer med på det som skjer? I Norge er det en lovgivning på at man skal være over 18 år for å være med på pengespill og på en måte blir jo dette også pengespill, for man får jo kjøpt ting og tang for virkelig penger i tillegg til at man kan gamble disse tingene i håp om å skaffe seg noe enda bedre.
 

Har du hørt om spillegalskap? Dessverre vet jeg om flere sjeler som nærmest har spilt bort både hus og hjem nettopp på grunn av gamling, spilling med penger. Dette er tragisk og veldig synd. Det jeg frykter om ikke dette blir tatt alvorlig er at enda flere vil oppleve dette og at man rett og slett blir spillavhengig og MÅ bruke penger på slike spill noe som igjen kan føre til at livet kan gå i grus. Kan pengebruken gjøre at barn og unge går enda lengre for å få tak i pengene? Kan det bli mer kriminalitet med avhengigheten til barn og unge som MÅ kjøpe og gamble bort penger i spill som f.eks. CS:GO Empire? Jeg bare spør jeg. Skal ærlig innrømme at jeg ikke liker utviklingen og føler at det er mer viktig at foreldre følger med i timen enn noen gang før.
 

Spesielt med tanke på at gamere blir stadig yngre og yngre som får lov til å spille spill som egentlig er beregnet på gamere over 18 år. Dette er litt skremmende og føler også at statlige organer må mer på banen for å hindre at dette skjer selv om det først og fremst er i de tusen hjem at det virkelig må tas på alvor. Gjennom foredraget Spill er sunt blir jeg mer og mer oppmerksom på at foreldre ikke har peiling på hva barn og unge driver med fremfor sine skjermer og nå som penger har blitt en mer viktig del av opplevelsen så er det desto viktigere for at foreldrene ikke slapper av. Opp til flere ganger i uken blir jeg kontaktet av foreldre som har mistet helt kontrollen på sine barn og hvor familien virkelig har kommet på kjøret nettopp på grunn av spilling og pengebruk gjennom spillingen. I foredragene mine vil jeg ta for meg enda mer farligheten med nettopp det å bli “spillavhengig med bruk av penger” og få foreldre og unge til å forstå hvor skummelt dette kan være. Her kan liv i verste fall bli ødelagt og det kan gå lang tid før det bygges opp til det normale. 
 

Foreldre; jeg anbefaler dere å vise interesse til gaming for deres barn og unge. Spør, grav og få svar og da ikke med piggene opp fra utgangspunktet. Vær heller interessert, vis at du støtter barn og unges lidenskap de har til spillingen og du gjerne vil være på deres lag. Da blir det også enklere å holde kontroll på det som skjer i tillegg til at du bygger opp tilliten slik at de kan dele ting med deg om noe skulle skje. Snakk med andre foreldre slik at dere holder en åpen dialog i hvordan det er rundt omkring. Like regler for alle er enklest å holde. Om det er spill de gjerne vil bruke penger, så lag regler som kan holdes om hvor mye, hvor ofte og hva det brukes penger på i de ulike spillene. Da får du en føling på om dette går over stokk og stein. Hjelp hverandre til å danne grunnlaget for en sunne gamingopplevelser og hvor familiens harmoni ikke settes på spill. 
 

Vil dere vite mer om dette så ta kontakt med meg og kanskje også bestille foredraget Spill er sunt, så skal det bli orden for alle parter. 
 

Spill er sunt
Rishaugen Østre 1
7760 Snåsa
Norge

ATT: Bernt Erik Sandnes (+47 45 42 70 82)
 

Skap gode spillopplevelser for deg og for familien din med Spill er sunt!
 

#spillersunt #pengebrukispill #foredrag #spill #gamer #gaming #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top