Normal juni værmessig?


Foto: Bildet fra Roan tatt med Sony Xperia Z5 Premium
 

I vår har jeg vært utrolig heldig med mine spådommer om været og har blitt oppringt av VG, Trønder-Avisa og Snåsningen. De har alle spurt etter mine spådommer om været. 
 

Det utroligste, jeg spådde rett angående snøen i vår, jeg fikk 100% rett angående været på 17. mai for hele landet og nå fikk jeg på nytt rett at det skulle bli skikkelig sommertemperaturer i slutten av mai. Også det slo søren meg til. Snakk om flaks. Det vil si at jeg faktisk denne våren har opp i mot 90% rett og det er ikke ille for å være en såpass ung spåmann innen vær og vind.
 

har jeg den senere tiden fått utrolig mange spørsmål om hvordan sommeren blir og enda føler jeg det er litt tidlig for meg å komme med spådommer for hele sommeren, men våger meg på en spådom om hvordan juni blir.
 

I fjor var ikke juni noe fin, i alle fall ikke her i Trøndelagen. Denne måneden var preget av kjølig luft, lite med varme og litt nedbør av og til. For å si det slik, det var lite som minnet om sommer. Sommeren kom ikke før ut i juli. Da krøp temperaturer oppover og vi fikk perioder med sommervarme slik vi ønsker det. Fjor sommer kryper seg ikke inn i mine notiser som en god sommer og må nok innunder båsen “litt kjølig” i forhold til hva som er normalen. Å plotte inn ferieturer er ikke enkelt når været varierer som det gjør og derfor er det mange som er på meg for tiden for å høre hvor de skal legge ferieturen for å oppleve sommeren.
 

Okei, så var det spådommen for juni. For å si det slik. Juni blir ikke noen varm måned, i alle fall i de to/tre første ukene. De kommer til å ligge under normalen temperaturmessig og sørge for at det blir lange perioder med pålandsvind og kjølige temperaturer. Med denne vindretningen er det som oftest de sørpå, sørvestpå og de som bor i delvis Troms og Finnmark som på en måte blir værvinnere. Spesielt de som bor i Finnmark. De vil i perioder oppleve høyere temperaturer enn de som bor lengre sør. Vi i Midt-Norge får enkelte drypp i jevne mellomrom, men det vil også bli gløtt av sol mellom dryppene. For de sørvover på vestlandet så blir det litt det samme været i juni som vi i Midt-Norge, men når vi kommer oss til sør og østlandet så vil det bli rimelig brukbart. Heller ikke her vil temperaturene blir tropevarmeaktig og mer normale. En liten trøst, med disse temperaturene vil det heller ikke bli like mye nedbør som vi har hatt den siste tiden og faren for flom er en god del mindre. I slutten av juni ser det derimot bedre ut for stort sett hele landet hvor temperaturene vil begynne å krype oppover igjen. Da vil varm luft fra sør og øst strømme til.
 

Å spå været er vanskelig for ting kan skje fort. Plutselig dukker det opp lavtrykk når man minst venter de og disse påvirker været mye. Med en vindretningen som vi har i vente, vil også været i Europa bedre seg og det blir mindre med torden og massive nedbørsmengder. For grensen mellom varm luft og kald luft fra nord vil gå sånn ca. ved Danmark. Nordover blir det forholdsvis kjølig for årstiden, mens sørover blir det mer normalt eller litt varmere.
 

Da var nok en spådom sendt ut og jeg er spent på om denne slår til. Hadde vært veldig moro og spesielt med tanke på hvor mye rett jeg har hatt i vår. Så får vi se om juni pent og pyntelig kan brukes til gaming og mindre uteliv.
 

Hvordan har våren vært der du bor? Har det vært perfekt gamingvær eller har du hatt dårlig samvittighet for å sitte inne?  
 


Foto: Bildet fra Roan tatt med Sony Xperia Z5 Premium

#værogvind #spåmann #spådom #været #gamingvær #spill #gamer #gaming #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Normal juni værmessig?

  1. Alt vær er gamer vær for meg.. er det veldig fint så inntar man terassen sammen med laptopen, noe godt kaldt og drikke og nyter varmen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top