Sikkerhetsselskapet Symantec advarer mot virus i Pokémon Go


 

Er du en av de “få” som ennå ikke har lastet ned det utrolig populære spillet Pokémon Go? Da har jeg noen gode råd til deg – se lengre ned i teksten. Selv har jeg ikke fått ut den berømte fingern og fått lastet ned spillet, men etter et søk blant annet på Google Play til min Sony Xperia Z5 Premium, så fant jeg ut at det lå en haug med “selskaper” som tilbød spillet og hvor jeg kunne laste det ned fra.
 

Dessverre vet jeg også at mange lugumbre selskaper utnytter når spill blir så populære som blant annet Pokémon Go har blitt til å få folk og laste ned sin versjon av spillet. For veldig mange bruker Google Play til å søke opp spill for så å legge de inn på den bærbare enheten. Igjen gjelder det å være veldig bevist med hva man driver med og spesielt om du IKKE ønsker uvedkommende skal få kontroll over telefonen din. For bærbare enheter i dag er veldig sårbare for dette og det finnes så mange skumle programmer som virkelig kan fucke opp livet ditt med mobilen eller nettbrettet.
 

har selskapet og virusforkjemperen og Sikkerhetsselskapet Symantec gått ut med en kraftig advarsel til alle de som ennå ikke har lastet ned Pokémon Go eller har gjort det. Har du ikke vært kritisk nok kan det hende du har fått med noe skummelt i bagasjen med spillet og som nå ligger og koser seg inne på mobilen eller nettbrettet. For slike programmer kan om de er lagd for det, ta over mobilen eller nettbrettet og det er ikke bra. 
 

Derfor sier nå Symantec at du være forsiktig og ikke laste ned spillet utenom den offisielle siden til spillet. Om du ikke bryr deg om det, kan det hende det er du som blir sittende som svarteper og at noen har lagt inn skummel programvare sammen med spillet eller kun bare et skummelt program og ikke noe spill.



 

Sikkerhetsselskapet Symantec har lagd en liten liste med tips over hvordan du skal forholde deg til dette; 

  • Last ikke ned Pokémon Go fra uoffisielle nettsider eller markedsplasser, filene kan inneholde skadelig programvare
  • Installere oppdatteringen som tar bort appens tilgang til dine Google-kontoer
  • Var oppmerksom på eventuelle andre ting appen vil ha tilgang til
  • Unngå programvare som lover deg juks og fanteri, de kan inneholde skadelig programvare
  • Hold din mobiltelefon interne software oppdatert slik at eventuelle sikkerhetshull er stengt
  • Bruk et sterkt og unikt passord til din Pokémon Go-konto
  • Installere en sikkerhetsapp på din telefon (ikke helt uventet foreslår Symantec sitt eget Norton-program)
     

Om du følger disse rådene så er du mer trygg for ikke å utsette deg for fare med programmer som tar over mobilen eller nettbrettet. For våre mobiltelefoner er en viktig del av livet til mange og hvor man har tilgang til både nettbank samt andre sensitive ting. Derfor er det alltid viktig å være forsiktig med hva man legger inn på mobilen eller nettbrettet slik at innholdet eller det private på den kan utnyttes eller sendes til andre som kan gjøre skade for deg.
 

venter jeg på at den offisielle versjonen av spillet skal lanseres slik at jeg også kan gå på Pokémon Go-jakt noe jeg gleder meg stort til. Nintendo, dere har igjen skutt gullfuglen og skapt noe en hel verden digger. Jeg er nok en gang mektig imponert.
 

Spiller du Pokémon Go og var du sikker på at der du lastet ned spillet var sikkert. Har du fulgt noen av disse rådene som du finner lengre opp? Hva synes du i så fall om Pokemon Go?
 

 
 

#pokemongo #pokemon #symantec #spill #gamer #gaming #games #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Sikkerhetsselskapet Symantec advarer mot virus i Pokémon Go

  1. Det er jo ikke mulig å laste det ned via google play eller appstore, da det ikke har kommet ut i norge offesiellt enda.. Med andre ord så må du laste det ned fra en tredjepart, eller opprette amerikansk bruker..

  2. har lasted ned spillet til min sony mobil, ifra nettsiden. har ikke fått spilt det skikkelig enda men fått tatt 2 pokemon da 😀 blir en god grunn for å gå ut på tur ser jeg. får teste det mer i helga 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top