Preview: MasterCase Maker 5 – Unike muligheter!


 

*Sponset produkt*
 

Først som sist kan jeg innrømme at jeg de siste årene har jeg holdt ekstra godt øye til Cooler Master og hva de har kommet med av hardware til oss tørste teknologifreaker. Som gamer er jeg veldig opptatt av å ha gode produkter som hele tiden sørger for at jeg kan yte mitt beste når jeg spiller spill alene eller sammen med mine venner.
 

Opp igjennom årene har jeg hatt tilgang til riktig så mange gamingprodukter og spesielt kabinetter har jeg sett en del på. De første kabinettene måtte man ha fullt sett med skrujern og det fantes ikke smarte og geniale løsninger som vi har i dag. Sant skal sies at den hardwaren som var for noen år tilbake var ikke like krevende som nå, men i dag skal vi proppe inn flere skjermkort, masse disker, lys, vannkjøling?U name it bare for at ting skal se kult ut og vi skal ha det råeste av det råe.



 

Noen modder sågar sine kabinett til det ugjenkjennelige og ja, jeg innrømmer gjerne at mange er superflinke til moddingen sin, men igjen så krever dette også en del av de kabinettene som finnes på markedet.
 

Et merke som jeg har bitt meg litt i er uten tvil Cooler Master. Jeg har gjennom mange år vært med på utviklingen fra ganske enkle kabinetter til det siste som nå heter MasterCase Maker 5 som er helt unikt på mange måter. Jeg har flere ganger latt haken droppe ned til gulvet på grunn av geniale løsninger, noe jeg nok en gang er vitne til med dette kabinettet.



 

Her er MasterCase Maker 5 og ja, rett og slett nydelig på mange måter. Dessverre har jeg ikke fått inn alle komponenter til at jeg kan starte byggingen i dette fete kabinettet, så det her får bli en aldri så liten preview på hva jeg har i vente.
 

For å si det slik, jeg gleder meg sykt mye til å proppe inn de lekreste komponenter i kabinettet og se hvordan det hele blir, men før den tid vil jeg presentere litt hvordan det ser ut og hvilke muligheter som er lagt til rette for meg av Cooler Master.
 


 

Tenker jeg starter opp med noen tekniske data;
Motherboard support: ATX, Micro-ATX, Mini-ITX.
Expansion slots: 7.
Included fans: 2x 140mm front intake, 1x 140mm rear exhaust.
Fan mounts: 3x 120/140mm front, 2x 120/140mm roof, 1x 120/140mm rear.
120mm radiator mounts: 120mm/240mm front, 120mm/240mm roof, 120mm rear.
140mm radiator mounts: 140mm/280mm front, 140mm/280mm roof, 140mm rear.
5.25″ drive bays: 2
Internal drive bays: 4x 2.5″, 2x 3.5? (5x 3.5? for Pro)
Dimensions: 548mm H x 529mm D x 235mm W.

 

Som du da skjønner ut I fra størrelsen er det er midi-tower/kabinett vi har her med å gjøre. Litt uvant av meg å hoppe på det, fordi jeg er mest fan av full-tower med tanke på plass og luftgjennomstrømning. Er det noe som betyr mye for meg så er det å ha det ryddig i kabinettet og at luftgjennomstrømningen er god slik at komponentene ikke går varme. Etter å ha vært og sett grundig på kabinettet ser jeg at det er god plass å kunne montere i. En annen ting, det er også god plass bak platen til der hvor hovedkortet skal stå noe som gjør at man kan skjule en del ledninger der. Det er nettopp ledningene som kan forårsake at luftgjennomstrømningen ikke bli særlig god og da gjelder det å legge disse enten bak hovedkortet eller så stripse de godt sammen slik at de ikke blir liggende å slenge i kabinettet.



 

Når det er sagt, så kan du modifisere nesten med uante muligheter. For i MasterCase Maker 5 finnes det 2 stk 5.25? båser for DVDRom eller Blue ray spiller, 4 stk 2.5? og 2 stk 3.5? båser for harddisker og SSDer. Det vil si du har mer enn nok plass til å ha tilnærmet så mye lagring du vil av disker. For mitt sitt vedkommende er det gode ting, for akkurat nå har jeg faktisk fire SSDer fra HyperX og to 3.5 disker fra Western Digital.
 

Okei, jeg skrev tidligere om god luftgjennomstrømning og for å få dette til er det selvsagt viktig med å legge opp kablene bra, men en må jo ha noen som flytter den varme luften bort og ut av kabinettet og der kommer viftene inn. Alltid har Cooler Master vært flinke til å ha godt med vifter og i MasterCase Maker 5 er det intet unntak. Det er fra før av montert inn 2 stk. 140mm vifter i front og 1 stk. 140mm vifte bak. Dette er nok til å få varmluften i bevegelse og ut av kabinettet. Vil du kjøle ned kabinettet ytterligere så kan du montere inn flere vifter og dette kan du blant annet se i de tekniske dataene.



 

Er det noe Cooler Master alltid har vært flinke til så er det geniale løsninger og et herlig ytre design. MasterCase Maker 5 er et stilrent kabinett og faktisk med bling bling. Det vil si, i kabinettet har godeste Cooler Master montert inn herlig rødt ledlys og dette lyset kan du selv bestemme styrken av via en kontroller frem på toppen av kabinettet. Jeg er stor fan av lys og her har ikke Cooler Master spart på noe. Du får faktisk rødt lyd frempå og sist men ikke minst på siden der hvor glasset sitter. Dette gjør at det ser meget stilfullt ut.
 

Det verste som finnes i mine øyne i et kabinett er støv og da spesielt finstøv. Å unngå dette helt og holdent er pokker så vanskelig, men Cooler Master har prøvd på sitt beste å unngå dette. For i kabinettet er det satt inn flere filtre som blant annet skal hindre en del av finstøvet og ta seg inn og det beste er at Cooler Master har gjort det enkelt å rengjøre disse filtrene. Du finner filter under strømforsyningen og frempå. Dette gjør at mye av finstøvet hindres i å bli dratt inn i kabinettet noe som er bra.



 

Etter å ha gått igjennom MasterCase Maker 5 litt grundig så gleder jeg meg sykt mye til å begynne å montere i det. Cooler Master har gjort klart for noen meget geniale løsninger og hvor de ikke har spart på noe. Du får med et fett rødt lys inne i kabinettet og du får et stort midi-kabinett som har mye god plass selv til de nye gigantiske skjermkortene som finnes på markedet i dag. I tillegg finner du egne kontrollere for både vifter og lys noe som gir deg alt hva du måtte ønske. Nå som jeg har gransket kabinettet før monteringen, ser jeg at jeg nok en gang kommer til å bli meget fornøyd med dette kabinettet på lik linje som jeg har blitt i mitt nåværende Cosmos SE som også funker godt. Men når det først skal bygges en ny gamingRig så er det klart at man også må kjøre på med et nytt kabinett.
 

Vil du ha mer info om produktet så finner du det inn på Cooler Master sin nettside.
 

Når du bygger en GamingPC, hvor viktig er kabinettet for deg? Hva tenker du på når du skal velge deg et nytt kabinett og hva ser du etter? Hvor mye vil du betale for et fullt funksjonelt kabinett? Hva synes du om MasterCase Maker 5 fra Cooler Master? Er dette et kabinett du også kunne ha tenkt deg?

 

#mastercasemaker5 #coolermaster #preview #kabinett #hardware #spill #gaming #gamer #game #games 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Preview: MasterCase Maker 5 – Unike muligheter!

  1. Nå er jeg litt sliten, og kom på en ganske traumatiserende opplevelse, fra da jeg var barn.
    Jeg har tidligere skrevet om, på bloggen, at bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, flytta fra Sætre, til Nevlunghavn, våren 1975, (må det vel ha vært).
    Det året jeg fylte fem år.
    (Noe jeg gjorde 25. juli 1975, da).
    Men året før.
    Så kjørte jeg og mora mi, (Karen Ribsskog), og søstera mi, (Pia Ribsskog), og stefaren vår, (Arne Thormod Thomassen), fra Larvik, for å besøke Ingeborg og Johannes, på Sætre da.
    Jeg tror det må ha vært det året jeg fylte fire år.
    Og jeg skulle bo på rommet til onkel Martin.
    Jeg krabba under senga der, og sånn, og fant et kronestykke og en femti-øring.
    Noe som var ganske mye penger, for en fire-åring, i 1974.
    Og jeg spurte, om jeg kunne få de pengene.
    Jeg spurte bestemor Ingeborg da.
    Og de fikk jeg vel.
    Og på søndagen, da vi skulle kjøre tilbake til Larvik.
    Så fikk mora mi, Karen Ribsskog, vår stefar da, Arne Thormod Thomassen, til å stoppe, i en kiosk, i en trebygning, like ved byggefeltet, på Sætre, hvor bestemor Ingeborg og bestefar Johannes bodde da.
    Og da gikk jeg inn i kiosken, og stilte meg i køen.
    Men de som betjente, i kiosken, de bare ignorerte meg.
    I 15-20 minutter kanskje.
    Mens alle de andre der gikk forbi meg i køen.
    Ingen spurte meg hva jeg skulle ha.
    Før mora mi kom inn der, etter 15-20 minutter, og klagde på de i kiosken.
    Men jeg ‘frøys’ jo liksom, og fikk liksom sjokk da.
    Av den her utfrysinga og ignoreringa og mobbinga.
    Eller hva man skal kalle det.
    Så jeg ble vel aldri den samme, glade gutten, igjen, etter dette.
    Men men.
    Jeg har tenkt seinere, om f.eks. bestemor Ingeborg, har prata ‘dritt’ om meg, til noen i den kiosken, (kanskje gjennom noe Johanitterorden-bekjentskap), og fått de til å ‘kødde’ med meg.
    Kanskje bestemor Ingeborg syntes det var dårlig oppførsel av meg, at jeg krabba rundt og fant mynter på rommet til onkel Martin, (som ikke var hjemme da), og skulle straffe meg, på en ondskapsfull måte, gjennom noe nettverk, ved å lage noe plott, og gå bak ryggen på meg?
    Jeg husker at bestemor Ingeborg, (og også bestefar Johannes vel), på Sætre, kunne sitte og observere, (ganske nøye vel), hvordan jeg og min søster Pia, ville leke, sammen med en gutt, på vår alder, (vi var vel kanskje 2-3-4 år da), som av en eller annen grunn var der.
    Så dette var et ubehagelig ‘flash-back’, å få nå, det er helt sikkert.
    Jeg lurer på hva som kan ha fått de som jobba i den kiosken, til å være så ondskapsfulle?
    Det var ihvertfall rimelig forfærdelig å bli ignorert på den måten.
    Det var jeg ikke vant til, fra da jeg handla karameller, (til 10 øre), i butikkene, på Østre Halsen, osv., husker jeg.
    Så folk var kanskje mer jævlige/ondskapsfulle i Sætre?
    Det er nok ikke umulig.
    Eller hva dette kan ha kommet av.
    Så en advarsel for folk som er fra Sætre, i Hurum, det synes jeg nok kanskje er på sin plass.
    (Etter å ha fått det ganske så fæle ‘flashback’-et her nå).
    Men men.
    Så sånn er nok det.
    Så vi får se hva som skjer.
    Vi får se.
    Mvh.
    Erik Ribsskog
    [email protected]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top