Anmeldelse: HyperX Alloy mekanisk gaming tastatur

*Sponset produkt*

Om du hadde spurt meg for ett års tid siden om jeg trodde at HyperX ville komme med et mekanisk gaming tastatur så hadde jeg svart klart nei. Nå viser det seg at jeg tok grundig feil og her er det aller første tastaturet til den ledende innen lagringsmedier, headsets og musmatter, nemlig HyperX.

Navnet du først som sist skal merke deg er Alloy og først må jeg si at jeg stusset litt over navnet Alloy. Hvorfor fikk tastaturet nettopp det navnet? Det første jeg gjorde var å oversette Alloy fra engelsk til norsk og kom frem til følgende forklaring «A metal made by combining two or more metallic elements, especially to give greater strength or resistance to corrosion.» I mine øyne sier det at Alloy betyr noe som er slitesterkt. Det gir mening og spesielt om man tar et lite løft på dette Alloy-tastaturet så kan jeg med en gang si at det er blytungt i forhold til størrelsen det har. Virkelig tungt.

HyperX har for meg betydd mye opp igjennom årene som gamer og hvor jeg har vært så heldig og fått testet ut både headsets, SSD-er, musmatter, RAM og nå sist men ikke minst gaming tastatur. Hva blir det neste? Gaming mus? Den som lever får se, men i alle fall her er mine erfaringer med HyperX sitt mekaniske gaming tastatur Alloy som nylig ble lansert her i Norge.

Hva var så det første som møtte meg når jeg åpnet esken til Alloy? Først skal jeg innrømme at jeg ble overrasket over vekten tastaturet hadde og spesielt til å være såpass «lite, men kompakt» som det er i størrelse. For det er ikke stort om jeg f.eks. sammenligner med Logitech G 910 tastaturet som jeg har brukt en del den siste tiden, så blir Alloy veldig lite i forhold. Her finnes ikke noen hvileskulder frempå (selv om det ikke trengs på grunn av lav høyde), ikke noe pimping og det er rett og slett er plaint tastatur med minimalistisk look. Selvsagt har du mulighet til å programmere inn N-Ghost-snarveier og det er lagt inn en G-tast for dette og med den tasten er derfor ikke behov for større tastatur.

Det beste med at tastaturet er så lite er at det er praktisk å drasse rundt med spesielt om du deltar på datapartyer eller er en del til venner for å spille. For med i esken følger en liten veske for tastaturet og i den kan du frakte Alloy i.

På baksiden av tastaturet finner du en USB-utgang noe som er genialt om du trenger å koble til mus, headset eller andre gamingprodukter som krevet strøm. Du skal da også vite at du også trenger to USB-utganger tilgjengelig bak på kabinettet for Alloy.

Alloy er som skrevet et enkelt gaming tastatur, men det funker også veldig godt om du spiller for en klan eller satser på eSport. Reaksjonen i tastaturet fra du trykker til det skjer noe er formidabel og sørger for at du har full kontroll med gamingen din. Alloy er utstyrt med Cherry MX med blå switcher og ja, jeg kan i grunnen ikke legge skjul på at det høres når jeg skriver. Switchene gir lyd fra seg for å si det slik. Til og med mine venner på TeamSpeak, Skype, Discord eller Mumble hører meg godt når jeg skriver, men sånn er det med disse switchene. Foruten det at jeg høres, så er det ikke noe problem å skrive fort på tastaturet og det er jeg fornøyd med. Det blir en del skriblerier i løpet av en dag.

Videre har selvsagt HyperX lagt inn led lys i tastene slik at de lyser opp. Fargen er rød og her har du forskjellige lyseffekter. Alt fra pulserende, bølgeformet, lys som lyser opp på de tastene du trykker på pluss at lyset lyser opp de nærliggende tastene du har trykket på. Mange herlige effekter her, men er du ute etter et tastatur med alle regnbuens farger så blir du skuffet over Alloy. Her er det kun den ene røde fargen som finnes. For meg passer det i grunnen utmerket som har rødt lys i kabinettet, rødt lys i hovedkortet, rødt lys i CPU-kjøleren og sist men ikke minst rødt lys i gamingmusen.

HyperX har også vært så vennlige og sendt med ekstra «taster» som du kan bytte ut. 8 forskjellige taster og hvor de fire første for «SWAD» er matt rød og hvor de fire neste «SWAD» er rød, men med mønster slik at du kjenner «spilltastene» meget godt. Sammen med tastene følger en «nøkkel» som enkelt løsner tastene fra tastaturet.

Selvsagt har du også multimediataster på Alloy og i tillegg til funksjonstasten hvor du styrer flere ting på som lysstyrke, lyseffekt og sist men ikke minst programknappen.

Å spille spill med Alloy er som en drøm. Det funker selvsagt helt perfekt. Tastaturet reagerer momentant på mine trykk uten noen form for forsinkelser og det er nettopp slik jeg vil ha det. I det siste har det gått en god del i spill som Battlefield 1, Mafia III, CS:GO, Minecraft og sist men ikke minst Cities Skylines. I alle disse spillene funker tastaturet meget godt.

Alloy og HyperX har bevist ovenfor meg at de fortsatt har kontroll på gamingprodukter. Selv om de på en måte er rykende ferske på gamingtastaturer så beviser de ovenfor meg at de har teken og lager her et produkt som fortjener å bli kjøpt, brukt og «utnyttet» av gamere verden over. Jeg er meget godt fornøyd med Alloy hvor det responderer momentant på mine tastetrykk. Det er godt å skrive på (selv om det bråker), og det virker svært så slitesterkt ut noe som også navnet hinter til. Alloy fra HyperX er et produkt jeg selvsagt vil anbefale. Jeg har bare gode erfaringer og synes det funker knallgodt til meg som gamer og som spiller en del. Nå håper jeg du kanskje føler dette er noe for deg hvor prisen ligger på i overkant av 1000 kroner på Komplett.no og det er det verdt. Om du liker mer pimping og lys i regnbuens farger så er nok ikke Alloy noe for deg, men er du ute etter et produkt som hever gamingopplevelsen din og sørger for at du er kongen på slagmarken så er dette et godt produkt.

Har du hørt om HyperX og hva har dette merket betydd for deg?

Vil du har mer info om HyperX Alloy så finner du det på deres nettside om produktet.

OMoUTPrBnOg