Hvordan blir resten av november værmessig?

Hver eneste dag får jeg spørsmål fra folk som lurer på hvordan vinteren blir. For å være helt ærlig så skal jeg innrømme at jeg ikke har noen som helt sammenligningsgrunnlag når det kommer til å spå været ut i fra mine føringer. Har aldri opplevd en høst som denne siden jeg startet opp med å føre værstatistikk i 1987. Høsten har vært helt unik på mange måter. Nesten ikke noe nedbør. Alfahøytrykk har ligget og gitt oss godt vær over lange perioder. Faktisk var det stor skogbrannfare i deler av oktober og det har jeg aldri opplevd tidligere. 
 

Høytrykkene har gjort at lavtrykkene har blitt skviset vest, nord og sør for oss, mens vi har opplevd forholdsvis gode temperaturer og med tørt, fint vær. Så med dette bak meg så får jeg spørsmål om været fremover og hvordan vinteren blir. 
 

Med at jeg ikke har har noen føringer å spå ut i fra så må jeg se på langtidstendenser og ja, hva kan man si. Det blir fortsatt forholdsvis tørt og kaldt tiden fremover mot jul. Selvsagt blir det innslag med mildere og fuktigere vær, men ikke på langt nær så store variasjoner som vi er vant med. Strømselskapene har varslet høyere strømpriser på grunn av lite vann i vannmagasinene og lite vann i elvene. For å si det slik, prisen på strømmen vil nok vedvare der og om ikke annet bli enda høyere. Slik det ser ut nå så vil været holde seg tørt i alle fall ut november med flere høytrykk og høytrykksrygger som tar turen innover landet. 
 

Her på Snåsa og i sentrum er det ikke noe snø av noe slag og har ikke vært antydning til det hittil i høst. Om vi f.eks. drar vestover mot Trondheim og omegn så er det snø. Ikke helt de store mengdene, men det er snø der. Om vi beveger oss sørover og på Sør -og Østlandet så er det bra med snø. På Vestlandet må du litt inn i landet for å finne snø og i nord så er det forholdsvis lite snø som ligger på bakken foruten på vidda og i øst.
 

De som allerede har fått snø kan nok være trygg på at de får beholde den og kanskje helt frem til og med jul. For tendensen er der med fortsatt kald tørr luft over stort sett hele lander. Det vil bli en del vinder hovedsakelig fra sørøst og øst nesten stort sett over hele landet. For oss som bor i midten av Norge betyr dette forholdsvis tørt vær og lite nedbør. At vi også vil få meget lave temperaturer er store sjanser for. Faktisk minner starten på vinteren meg om den vi hadde i 2011/2012. Da var vinteren sprengkald og kulderekordene røk som perler på en snor. Da var det også alfahøytrykk og iskald luft fra Sibir som gjorde inntog innover landet.
 

Slik tendensen ser ut nå så må jeg innrømme at det ligner noe grufullt på det værsituasjonen vi hadde da. At vi vil få snø skjer nok, men ikke de helt store mengdene i alle fall ikke nå i november. Her er høytrykkene for kraftige til å gi lavtrykkene få kommet inn med mildere luft. Lite regn i sikte altså. 
 

Det vil si at mitt værvarsel for november blir slik; 
Stort sett pent vær med ytterst små perioder med nedbør og litt mildere vær. Vindretning meste parten av tiden fra sørøst, øst og delvis nordøst med periodevis kuling ytterst på kysten og i fjellet. 

Hvordan har været vært der du bor? Har dere snø? Er det kaldt eller er det en mer normal høst?
 


 

#værogvind #spådom #spåmann #været 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Hvordan blir resten av november værmessig?

  1. Izayoi: Hehe 😉 Kommer mer snø etter hvert for dere også. Vi får litt snø her natt til torsdag, fredag og lørdag. Er fint med snø selv om jeg synes den beste tiden er sommeren 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top