Inntrykk fra Expeditions: Vikings


 

En tidsalder jeg synes er spennende er uten tvil vikingetiden. En brutal tid hvor erobringer, ekspedisjoner, oppdagelser og hvor alt handlet om å være sterkest. De norske vikingene ble sett på som de mest brutale og sterkeste på den tiden. Den danske indieutvikleren Logic Artists jobber nå med et spennende spill på mange måter som drar inn flere sjangere og som jeg nå har fått en viss føling med den siste tiden.
 

Spillet har fått tittelen Expeditions: Vikings og som du da skjønner så handler det nettopp om vikinger og deres ekspedisjoner. Om du tror dette er et brutalt actionspill som f.eks. Ubisofts For Honor som også har med vikinger så må du tro om igjen. Dette er på langt nær det, men inneholder en god del annet interessant som jeg vil komme tilbake til.
 

Expeditions: Vikings vil etter planen bli lansert til Steam og PC innen første kvartal neste år og det er også jeg har tatt i betraktning når jeg nå har spilt dette spillet. Nok om det, Expeditions: Vikings tar deg med til året 790 og på den tiden var det de brutale vikingene som herjet rundt omkring i Norden og som også tok turen over dammen mot vest og sist men ikke minst dro på ekspedisjoner både sørvest, sør og sist men ikke minst sørøst. Det ble utført mange korstog på den tiden.
 


 

Historien går som følger; I spillet må vi ta over og styre en dansk «thegn» etter dødsfallet på vår far som døde etter en oppdagelsestur for å søke etter rikdom. Ferden gikk over Nordsjøen og til England hvor de håpet på å finne denne etterlengtede rikdommen. Nå er altså faren død er nabofolket i Danmark klare til å angripe oss og sirkler over klanen som kråker på leting etter døde kadaver. Målet er å styrke klanen og gjøre den i stand til å takle de angrepene som kommer. Vi må dra på ekspedisjoner å vinne land, rikdommer, makt og ære for folket.
 

At Expeditions: Vikings havner innunder sjangeren RPG er det ingen som helst tvil i. For helt i starten må vi lage oss en karakter etter det vi ønsker karakteren skal se ut. Her er det en del ting å velge imellom noe som er vel og bra. Når klær og utseende er valgt, så må vi velge hvilke skills karakteren vår skal ha. Du får utdelt et visst antall poeng som du nå kan fordele på karakteren. Her gjelder det å velge ting som du tror kan komme godt til bruk når du kommer deg til slagmarken. Jeg for min del liker godt rå styrke og valgte en som er flink med sverdet. Flink til å forsvare seg og som ikke så lett tar imot slagene som kommer. En annen ting man skal tenke på når det kommer til valg av blant annet styrke, så er ikke Expeditions: Vikings et actionspill. Spillet er faktisk basert på «hver-sin-tur» metoden. Det vil si på fagspråket «turn based game». Under kampene kan du velge mellom våpengrener noe som også kan være smart spesielt om du ønsker å gjøre stor skade på avstand inntil du kommer deg nærmere fienden. Her er det opp til deg å velge. Det å kunne velge slike ting dette er det mange RPG-gamere som setter stor pris på.
 


 

som alt dette er valgt, så er det bare å nyte introen av spillet og hvor du får en innsikt i hva spillet i det hele tatt går ut på og ja, there will be blood.
 

Expeditions: Vikings er bygd opp slik at man må bruke litt tid på å snakke med de man treffer på sin vei. Her får du flere valg og hvor valgene av dialogen fører deg dit du ønsker. Alene kan du ikke nå så langt med dine korstog, men får du med deg allierte så ser ting en god del lysere ut. Derfor er det viktig å velge rett i dialogen slik at du fremstår som en klok og smart karakter. Det er ikke alle som er like lette å overtale og da kan det hende du må vise deg litt opp og overtale dem.
 


 

Kampene i spillet er bygd opp som på en «hexmark» og hvor du du har så så mange steg før det blir motstanderen sin tur. Det vil si, du kan ikke flytte deg uendelig og må velge stegene dine med omhu i forhold til motstanderen. En annen ting, bruk objekter du kan skjule deg bak spesielt når det er motstanderen sin tur til å angripe. Da er det større sjanse for at dine medsammensvorne får mindre skade mot seg. Den biten er veldig viktig. Kampene i sin helhet er stilige og se på og minner meg litt om Heroes of Might & Magic-serien bortsett fra at du kan etter endt angrep flytte dine mannskaper til et tryggere sted. Heroes-serien er en av mine favoritter og det ser ut som om Logic Artists har tatt med slitt derfra, noe som jeg synes er kult.
 

Grafikken i spillet er både fin og stemningsfull. Animasjonen likeså. For eksempel oppdaget jeg at om du blir beskutt av piler så kan man se pilene sitte i den som blir beskutt. En herlig effekt som du ikke ser så mye av i dagens spill. Dialogen i spillet er også god og bygger opp historien og som gjør at du føler gnisten til å fortsette og spille.
 


 

Til å være en form for «beta» ser spillet overraskende godt ut og hvor jeg ha kost meg en del med. Den danske utvikleren Logic Artists kommer garantert til å treffe en del fans av sjangeren med dette spillet og spesielt de som digger RPG med masse dialoger og en god historie. I tillegg til den taktiske delen av kampene sørger for at jeg henger med og koser meg. Som stor fan av Heroes of Might & Magic-serien så lover Expeditions: Vikings godt. Spillet vil som skrevet tidligere bli lansert i løpet av første kvartal neste år og enda har den danske indieutvikleren tid til å finpusse på det. Nå vil jeg anbefale deg å merke deg dette spillet, for jeg tror dette kommer til å bli en bra tittel når den tid kommer. Jeg gleder meg i alle fall til det og ønsker utvikleren lykke til videre med et spennende og interessant spill med mange aspekter som har klart å fange meg.
 

Ønsker du mer info om spillet så finner du det inn på den offisielle siden til Expeditions: Vikings
 

FbvVwvO64Nc

#expeditionvikings #logicartists #preview #inntrykk #spill #gamer #games #game #gaming 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top